کد مطلب: ۵۵۲۵۸۸

پمپ سیرکولاتور چیست؟ آشنایی با انواع آن و نحوه خرید

پمپ سیرکولاتور چیست؟ آشنایی با انواع آن و نحوه خرید

یکی از پرکاربرد‌ترین و معروف‌ترین پمپی که در صنعت استفاده می‌شود، پمپ سیرکولاتور است. این پمپ در سیستم‌های بسیاری مانند سیستم حرارت مرکزی و سیستم تهویه مطبوع کاربرد دارد.

اکثر افراد با جواب پرسش پمپ چیست و چه کاربردی دارد آشنایی دارند و در یک تعبیر عامیانه پمپ را وسیله‌ای برای بالا کشیدن آب یا سیال می‌دانند و همچنین با پمپ‌های باد موجود در تعمیرات تایر آشنا هستند. اما این پمپ‌ها، تنها‌ پمپ‌های موجود در اطراف شما نیستند بلکه پمپ انواع مختلفی دارد که برای هر کدام از آن کاربرد و ویژگی‌های خاصی تعریف شده است. یکی از پرکاربرد‌ترین و معروف‌ترین پمپی که در صنعت استفاده می‌شود، پمپ سیرکولاتور است. سیرکوله در واقع به معنی گردش است و پمپ سیرکولاتور نیز وظیفه به گردش در آوردن سیال در یک مدار بسته را به عهده دارد. این پمپ در سیستم‌های بسیاری مانند سیستم حرارت مرکزی و سیستم تهویه مطبوع کاربرد دارد. این پمپ را می‌توان زیر مجموعه پمپ‌های گریز از مرکز دانست. در ادامه راجع به انواع این پمپ و کاربرد آن صحبت می‌کنیم.

انواع پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور انواع مختلفی دارد. این پمپ برای تأمین و سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد در مدارهای بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بیشتر برای تأمین آب داغ سیستم آب گرم خانگی مانند سیستم آب گرم شوفاژ استفاده می‌شود. این پمپ سانتریفیوژی غالباً در مسیر برگشت آب سیستم‌های گرمایش و یا سرمایش نصب می‌شود. به این صورت که در سیستم‌های گرمایشی قبل از دیگ حرارت مرکزی و در سیستم‌های سرمایشی قبل از چیلر نصب می‌شود. هر پمپ آب از لحاظ سایز، نوع و جنس پروانه و بدنه، دور موتور و نوع کاربرد تفاوت دارند. بر اساس آن انواع مختلفی از پمپ سیرکولاتور به وجود می آید که در ادامه بیان می‌کنیم.

پمپ آب گرم

وقتی برای تأمین آب گرم مصرفی از منبع حرارتی آب گرم استفاده شود، باید از پمپ آب گرم برای سیرکولاسیون استفاده کرد. به عنوان مثال این پمپ در به گردش در آوردن آب در سیستم آب گرم شوفاژ کاربرد دارد.

پمپ برگشت آب گرم مصرفی

برای این که آب گرم همیشه داخل لوله‌ها و مخزن آب گرم باشد و در واقع همیشه آب گرم لوله‌ها در دسترس باشد از این نوع پمپ سیرکولاتور استفاده می‌شود.

پمپ گردش آب شوفاژ

این پمپ برای سیرکولاسیون آب گرم در سیستم گرمایش مرکزی و یا گردش آب در سیستم‌های آب گرم خانگی بسیار مناسب است.

پمپ سیرکولاتور انواع مختلفی دارد. مانند خطی و زمینی

در یک تعریف کلی همه پمپ‌ها در دو دسته زمینی و خطی تولید می‌شوند و سر دسته آن‌ها پمپ سیرکولاتور است. این دو نوع پمپ تفاوت‌های بسیار قابل توجهی با یک دیگر دارند اما در کل وظیفه هر دو سیر کوله کردن آب است. غالباً هنگام انتخاب پمپ برای موتورخانه حرارت مرکزی دو نوع پمپ استفاده می‌شود. یکی برای مدار آب گرم مصرفی که همان پمپ سیرکولاتور خطی است و دیگری برای مدار گرمایش که همان پمپ زمینی است. در ادامه تفاوت‌های این دو پمپ گریز از مرکزی را بیان می‌کنیم تا بهتر با کارکرد و ساختار هر کدام آشنا شوید.

  • پمپ سیرکولاتور خطی از لحاظ متریال‌های تشکیل دهنده مانند جنس بدنه و پروانه با سرکولاتورزمینی تفاوت دارد. جنس بدنه پمپ خطی چدن و یا استیل و جنس پروانه آن پلی آمید است و جنس بدنه پمپ زمینی چدن و پروانه آن چدن یا برنج است.
  • پمپ خطی بر روی مدار قرار می‌گیرد و به صورت تک قلو و دو قلو و تک دور با چند دور وجود دارد؛ در شرایطی که ظرفیت بالا باشد، پمپ سنگین شده و مدار تحمل نگه داشتن آن را نخواهد داشت. در این شرایط آن را روی زمین می‌گذارد که در واقع همان پمپ زمینی است. برای کاهش ارتعاشات نیز از ضربه گیرهای مخصوص استفاده می‌کنند.
  • پمپ خطی قابلیت تحمل دمای بیشتری را دارد و نحوه عملکرد آن آرام‌تر و نرم‌تر از پمپ زمینی است.
  • در سیستم پمپ خطی سیرکولاتور ورودی و خروجی در این مسیر قرار دارد اما در پمپ زمینی این مسیر عمود بر هم است.
  • سیرکولاتور خطی راحت‌تر و بدون هیچ تغییری در مدار قرار می‌گیرد اما برای استفاده از سیرکولاتور زمینی در مدار باید از اتصالات مخصوص آن استفاده کرد.
  • مدل خطی برای مدار آب گرم مصرفی و پمپ زمینی برای مدار سیستم‌های گرمایشی به کار می‌رود و در واقع موارد استفاده‌شان متفاوت است.
  • پمپ خطی ارتفاع و دبی بسیار کمتری تأمین می‌کند و در واقع فقط دبی را انجام می‌دهد اما پمپ سیرکولاتور زمینی دبی و فشار را با هم انجام می‌دهد و سیستم آن برای این دو عملکرد طراحی شده است.

کاربردهای این پمپ‌ چیست؟

  • سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد از دمای منفی ۱۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد در سیستم‌های تهویه هوا، رادیاتورها، سیستم گرم کردن آب و سیستم گرمایش از کف.
  • از این پمپ‌ها برای جا به جایی سیال‌های شیمیایی، صنعتی و سیستم‌های شست و شوی صنعتی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خانگی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی صنعتی، سیستم‌های تأسیساتی و تهویه مطبوع و سیرکوله کردن آب داغ استفاده می‌شود.
  • این پمپ در انواع خطی یا زمینی گردش آب تا دمای ۱۴۰ درجه را در سیستم‌های حرارت مرکزی انجام می‌دهد.
  • کاربردهای دیگر پمپ سیرکولاتور شامل انتقال آب از سیستم گرمایش مرکزی و تهویه در مدارهای آب تجاری، صنعتی مانند استخر، پکیج و شوفاژمی‌شود.
  • انواع خطی و زمینی این پمپ‌ها برای ساختمان‌های کوچک و متوسط استفاده می شود چون در آبرسانی توان کمتری نسبت به سایر پمپ‌های صنعتی دارند.

مزایای استفاده از پمپ‌های گریز از مرکز سیرکولاتور چیست؟

  • این پمپ محبوب‌ترین و پر کاربردترین پمپ در بین انواع پمپ صنعتی است.
  • این پمپ می‌تواند به طور دائم کار کند و از این جهت بسیار ایده آل است.
  • این پمپ بسیار کم صدا است. حتی نوع خطی آن نیز بسیار کم صداتر نوع زمینی است.
  • نصب این نوع پمپ آبرسان بسیار راحت است و تخصص آنچنانی لازم ندارد.
  • پمپ سیرکولاتور مکش منفی ندارد. این جمله بدان معنی است که برای جا به جایی آب یا سیال، آن سیال باید به اصطلاح سوار بر پمپ باشد.
  • عملکرد به صرفه، مصرف بهینه انرژی و قیمت ارزان و هزینه نگهداری پایین این پمپ بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • به دلیل مصرف انرژی بهینه، رده بندی انرژی این پمپ A و B است.
  • جنس این دسته از پمپ‌ها از استیل، چدن و برنج است که مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و سایر عوامل محیطی دارند.
  • تنوع بسیار زیاد در مدل و سایز بندی این قبیل پمپ‌ها جالب توجه است.
  • از آن جا که مدار سیستم های گرمایشی و سرمایشی بسته است این پمپ فشار سیستم را بالا نمی‌برد و همچنین افت فشارهای طولی و محلی ناشی از مشکلات مختلف سیستم را جبران می‌کند.

پمپ سیرکولاتور مناسب را از کدام شرکت تهیه کنیم‌؟

پمپ ایرانی

این نوع پمپ‌‌ها نیز در کیفیت‌های مختلفی توسط برندهای متفاوت تولید می‌شوند. به همین دلیل کیفیت آن‌ها برای کاربر یک دغدغه بزرگ محسوب می‌شود. برای این که بتوانید بهترین پمپ سانتریفیوژی سیرکوله را با قیمت مناسب خریداری کنید، باید به دنبال یک شرکت معتبر باشید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم شرکت آبروان را برای خرید این محصول انتخاب کنید. شرکت آبروان از سال ۱۳۷۸ تأسیس شده و فعالیت خود را با هدف تولید پمپ‌های آب رسان برای مصارف متعدد صنعتی، کشاورزی و غیره آغاز کرده است. این مجموعه توانسته است طی این سال‌ها بیش از ۵۰۰ پروژه موفق را در کارنامه خود ثبت کند.

صنعت پمپ‌سازی آبروان یک مجموعه پیشرو در اکثر پروژه‌های صنعتی، نفت، پتروشیمی، سیمان، فولاد، نیروگاهی ، کشاورزی و غیره است. این شرکت برترین تولیدکننده پمپ‌های آتش نشانی در ایران است و موفق شده محصولات خود را در داخل و خارج از کشور عرضه کرده و گسترش دهد. مشتری با اطمینان می‌تواند از این شرکت پمپ مورد نیاز خود را خریداری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است در گوگل کلمه "پمپ های صنعتی آبروان" را جستجو کرده و وارد سایت آبروان شوید.

www.abravanpump.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عاللی بود…???

  • ناشناس

    سلام ایاازاین پمپ میشودبرای کشیدن اب ازازچاه استفاده کرد

    • ناشناس

      خیر

    • ناشناس

      سلام ، خیر دوست عزیز ، شما جهت انتقال آب از چاه با توجه به مشخصاتی که در اختیار دارید باید اقدام به خرید پمپ کف کش یا پمپ شناور کنید.

  • جباری

    با سلام
    شعله آبگرمکن منزل هنگام باز کردن شیر اب گرم روشن می شود و آب را گرم می کند ولی هنگام باز کردن آب سرد شعله خاموش می شود . فشار آب سرد هم از طریق پمپ تامین می شود و خوب است .
    آیا استفاده از پمپ آب گرم می تواند مشکل فوق را حل کند ؟
    اگر جواب بلی است ، روی ورودی سرد آبگرمکن بسته می شود یا خروجی آب گرم ؟؟