کد مطلب: ۲۱۷۸۷۳

پهلوگیری کشتی در جزیره نگین بوشهر تا شش‌ماه آینده

پهلوگیری کشتی در جزیره نگین بوشهر تا شش‌ماه آینده

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به آماده‌سازی ۶۳ شناور مسافری و ۶۵ شناور حمل خودرو برای ایام نوروز برای در نظر گرفتن جزیره طرح نگین در بندر بوشهر گفت:‌ این پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در حال تکمیل است.

محمد راستاد امروز در نشست خبری با اشاره به آمار جابجایی کالا و تخلیه و بارگیری در سال ۹۶ گفت: میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۲ میلیون تن بود که ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۶ میزان ۹۸ میلیون تن کالای غیرنفتی در بنادر جابجا شد که نسبت به ۱۱ ماه سال ۹۵، ۸ درصد رشد داشت.

وی افزود:‌ میزان صادرات کالای غیرنفتی تا بهمن ۹۶ رقم ۵۰ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ترانزیت کالای غیرنفتی تا بهمن ماه ۹۶، ۵.۶ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد:‌ میزان ترانزیت غیرنفتی در سال ۹۶ تا پایان بهمن‌ماه ۱۰ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشت.

راستاد افزود: ۴۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالای فله مایع در ۱۱ ماه از سال جاری محقق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در ۱۱ ماه سال جاری ۲.۸ میلیون تی‌ای‌یو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: ظرفیت ناخالص کشتی‌های ورودی به بنادر در ۱۱ ماه سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود:‌ همچنین ورود شناورهای بالای یک‌هزار تن در ۱۱ ماه از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشت و جابجایی ۱۶ میلیون نفر مسافر دریایی در سال ۹۶ ثبت شد.

راستاد ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بنادر برای توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و تجهیز بنادر در سال ۹۶ به رقم ۷۴۸۰ میلیارد ریال رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۴۰ پروژه توسعه‌ای و تجیهز بنادر با ارزش بیش از ۹۸۵۹ میلیارد ریال تکمیل شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ موفق شدیم در ۱۶ قرارداد جذب سرمایه‌گذاری ۶ هزار ۲۴۷ میلیارد تومان در بنادر تجاری جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

راستاد افزود:‌ با احتساب این ۶ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان در حال حاضر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به ۹۲ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال در قالب ۶۰۸ پروژه سرمایه‌گذاری رسید.

راستاد افزود:‌ این پروژه بخش خصوصی به ارزش ۴ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال در سال جاری محقق شد.

وی ادامه داد:‌ مرحله اول فاز سوم طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۶ میلیون یورو در دهه فجر امسال افتتاح شد.

وی به استفاده از سیستم پیشرفته و نخستین دستگاه ایکس‌ری نسل چهار در بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: یک موج‌شکن و ۱۳ اسکله در خوزستان، ۱۰ موج‌شکن در بوشهر و ۴ موج‌شکن در سیستان و بلوچستان تکمیل شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود:‌برای پاک‌سازی آبراهه‌ها ۳۵ فروند شناور مغروقه در بوشهر، خوزستان و هرمزگان خارج‌سازی شدند.

وی ادامه داد:‌ ۴۵۱ نفر امسال از شرایط اضطرار و خطر در دریا نجات یافتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌امسال دو سند علمی کاربردی به اجلاس سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه شد و برای توسعه سواحل مکران، عملیات هیدروگرافی تکمیل شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در مورد لایروبی اروند جلسات با طرف عراقی ادامه دارد که در قالب توافق ۱۹۷۵ باید انجام شود، امیدواریم ادامه مذاکرات با طرف عراقی منجر به تشکیل CBC شود.

وی گفت:‌ ما دو تفاهمنامه سالویج،‌ جست‌وجو، نجات و مقابله با آلودگی نفتی از سال ۹۳ با عراق داریم. در لایروبی اروند نیز مغروقه‌ها باید ساماندهی شوند و این از مشکلات است، در حال حاضر کشتی‌های ۳ تا ۵ هزار تن در این منطقه پهلوگیری می‌شود و بارج تا ۱۰ هزار تن پهلوگیری دارد و ضرورت دارد آبخور اروند به ۹ متر برسد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۷ سال است اروند لایروبی نشده است،‌گفت:‌ طول اروند ۹۲ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن مشکل حاد دارد.

وی ادامه داد: ۱۰ کیلومتر خط‌القعر آب به سمت عراقی‌ها در اروند جابجا شده است و در برخی جاها به معنای واقعی تپه ایجاد شده است.

وی گفت:‌ همچنین ضرورت دارد خط‌‌القعر قدیمی را احیا کنیم که ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو هزینه می‌خواهد و یا اینکه باید سراغ خط‌القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است.

وی افزود:‌ ما از نظر تجهیزات آماده لایروبی اروند هستیم، عراقی‌ها خود از ابوزبیر کانالی دارند که برخی از آن طبیعی و بخشی خود احداث کرده‌اند و بنادری آنجا دارند اما برای تردد به بندر ابوقریس نیاز به اروند دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ هر ده سال یکبار آبخور کشتی‌ها در دنیا خصوصا کشتی‌های کانیتنری یک متر بلندتر می‌شود و ما نیز با این نگاه اقتصادی بنادر خود را توسعه می‌دهیم، بندر خرمشهر باید به آبادانی قبل برگردد،‌ ما در بندر امام خمینی(ره) آماده پذیرش کشتی‌های بزرگ هستیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال ۹۷ قرارداد شرکت هندی در پایانه یک شهید بهشتی به حضور آنها در این پایانه بینجامد.

وی افزود: فاز دوم بندر شهید رجایی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا به ظرفیت کامل ۵.۳ میلیون تی‌ای‌یو در سال برسیم.

وی گفت:‌ ۱۰۴ میلیون یورو قرارداد ۱۲ گنتری‌کرین و ۲۲ میلیون یورو قرارداد ۱۵ ترانس‌تینر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ارتقاء میزان سهم ریل از بنادر مشاور بین‌المللی اخذ می‌کنیم که الگوی توسعه ریلی در شهید رجایی نهایی شود.

وی افزود:‌ اقتصادی کردن حمل ریلی در مقایسه با جاده دنبال می‌شود، تلاش می‌کنیم که تعرفه مبتنی بر ریل در بنادر کاهش یابد و بخشی از بار جاده‌ها به ریل سوق یابد.

گزارش نهایی سانحه سانچی حداقل تا ۳۵ روز آینده

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ گزارش نهایی سانحه سانچی براساس جمع‌بندی‌ها تکمیل و منتشر می‌شود تاکنون دو جلسه رسیدگی در کشور چین داشته‌ایم، دو هیات در دو نوبت به چین اعزام شده‌اند، ثبت اطلاعات VDR سانچی انجام شده است و مستندات دریافت شد، ضمن آنکه مصاحبه با کارکنان کشتی کریستال انجام و کشتی معاینه شد.

وی تاکید کرد:‌ حداقل پنج هفته دیگر لازم است تا گزارش نهایی سانحه سانچی منتشر شود.

وی درباره روند تکمیل جزیره نگین گفت:‌ بسته کامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جزیره نگین محقق شد و اولین اسکله جزیره نگین تکمیل شده است. لایروبی مقابل اسکله ضرورت داشت که مناقصه آن انجام شد.

راستاد گفت:‌ پیش‌بینی می‌کنیم بخش خصوصی ۵۰۰ میلیارد تومان دراین پروژه سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: لایروبی، تاسیسات زیربنایی برای این پایانه کانتینری در تعهد ما است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ زمانبندی لایروبی شش ماه برآورد و می‌شود و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که سازمان بنادر تأمین می‌کند ضمن آنکه جاده دسترسی توسط سازمان بنادر احداث شد که ۴۰ میلیارد تومان در این جاده هزینه شد.

وی گفت:‌ رقم تاسیسات زیربنایی ۷۰ میلیارد تومان است، اسکله، روبنا، تجهیزات بخش خصوصی اجرا می‌شود و با تکمیل لایروبی شش ماه بعد اولین کشتی وارد جزیره نگین خواهد شد.

جزئیات آماده‌سازی شناورهای مسافری و خودروبر برای ایام نوروز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ در خوزستان دو کشتی مسافری با ظرفیت ۳۰۷ صندلی در مسیر خرمشهر ـ بصره و مسیر خرمشهر ـ کویت برای ایام‌ نوروز وجود دارد.

راستاد گفت:‌در استان بوشهر شش فروند شناور مسافری با ۸۶۲ صندلی برای مسیرها بوشهر ـ گناوه و بوشهر ـ جزیره خارک فعال است.

وی گفت:‌ در هرمزگان ۴۲ کشتی مسافری با ۴ هزار و ۲۳۲ صندلی و همچنین بنادر پهل و لافت ۳۵ لندی‌کرافت به قشم مهیا شده است که می‌توانند ۱۵۰۰ خودرو در روز و ۷۵۰۰ مسافر جابجا کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از بندر لنگه به کیش یک فروند کشتی با ۳۸۱ صندلی و ظرفیت ۱۲۱ خودرو و از بندر لنگه به ابوموسی و دبی یک فروند شناور ۲۳۰ نفره برای ایام نوروز مهیا شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:‌ از بندر آفتاب به کیش ۳ فروند شناور خودروبر با ظرفیت ۱۸۰ خودرو و ۹۰۰ سرنشین و از بندر چارک به کیش ۱۰ کشتی مسافری با ظرفیت ۱۲۱۰ صندلی برای نوروز فراهم شده است.

راستاد افزود:‌ از چارک به کیش ۳۷ فروند شناور خودروبر با ظرفیت ۱۰۸۰ خودرو و ۱۰ هزار و ۴۰۰ مسافر برای نوروز فراهم شده است.

وی تاکید کرد:‌ جمعا در نوروز ۶۳ شناور مسافری با ظرفیت ۷ هزار و ۳۲۲ صندلی و ۶۵ شناور حمل خودرو با ظرفیت ۲ هزار و ۸۸۰ خودرو و ۱۳ هزار و ۸۰۰ مسافر فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:‌ قایق‌های تفریحی نیز در بنادر شمالی شامل ۳ هزار و ۶۲۸ فروند قایق برای ایام نوروز فراهم شده است و در بنادر جنوبی نیز ۸ هزار و ۶۰۶ قایق تفریحی برای نوروز آماده‌سازی شده است.

تعدادی شناور صیادی سنتی ایرانی در دست دزدان دریایی سومالی

وی اظهار داشت:‌ همچنین تعدادی شناور صیادی سنتی در دست دزدان دریایی سومالی است که سازمان بنادر و دریانوردی و ارگان‌های مربوطه در حال پیگیری آزادسازی سرنشینان این شناورها هستند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.