کد مطلب: ۴۲۳۴۲۵

اخباری که احتمالا بورس را متاثر کنند / چقدر پول به بورس بازگشت؟

اخباری که احتمالا بورس را متاثر کنند / چقدر پول به بورس بازگشت؟

از ۳۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی خروجی از بازار (از سوی بازیگران خرد سهام) در چهار روز معاملاتی هفته گذشته، این هفته شاهد بازگشت ۲۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تنها در سه روز معاملاتی هفته جاری بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران روز گذشته نیز به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد. به این ترتیب شاخص کل سهام با ثبت رشد ۱۶ هزار و ۳۸۸ واحدی، به کانال ۳۹۲ هزار واحد رسید و سقف جدیدی در کارنامه این بازار ثبت کرد. رکورد قبلی این نماگر ۱۱ دی در ارتفاع ۳۸۴ هزار واحد به ثبت رسیده بود. پس از آن اما به سبب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شاهد اصلاح قابل‌توجه شاخص سهام بودیم.

به‌طوری‌که در چهار روز معاملاتی هفته گذشته حدود ۸ درصد از ارتفاع شاخص سهام کاسته شد. با آغاز معاملات هفته جاری اما به شکل محسوسی از ریسک‌ها کاسته شد و بار دیگر معامله‌گران به‌ویژه حقیقی‌ها به گردونه معاملات سهام بازگشتند تا این نماگر رشد حدود ۱۱ درصدی را تجربه کند. بنابراین از ۳۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی خروجی از بازار (از سوی بازیگران خرد سهام) در چهار روز معاملاتی هفته گذشته، این هفته شاهد بازگشت ۲۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تنها در سه روز معاملاتی هفته جاری بودیم. روندی که با توجه به باقی‌ماندن تقاضا در صف خرید سهام (بیش از یک هزار میلیارد تومان در دو بورس و فرابورس) به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت. به این ترتیب فاصله شاخص سهام تا فتح ابرکانال جدید ۴۰۰ هزار واحدی، به ۲ درصد محدود شد که انتظار می‌رود به زودی محقق شود.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها

در میان اخبار مهم روز گذشته ابلاغ آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها قرار داشت. بر این اساس هیات دولت به منظور تسهیل فضای کسب‌وکار و تقویت بازار سرمایه و رفع تعارض مبنی بر حذف محدودیت استانداردهای حسابداری درخصوص انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به حساب افزایش سرمایه، آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه، پوشش زیان از محل مازاد تجدید ارزیابی، انتقال این مازاد به حساب سود و زیان یا اندوخته یا توزیع آن به هر شکل بین صاحبان سرمایه، به منزله عدم رعایت استانداردهای حسابداری و همچنین تحقق درآمد در آن سال است و مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین طبق این ابلاغیه، محدودیت پنج ساله صرفا درخصوص تجدید ارزیابی هر طبقه به‌صورت مجزا از سایر طبقات دارایی‌ها ملاک عمل است و انجام تجدید ارزیابی سایر طبقات فارغ از تجدید ارزیابی مذکور در طی پنج سال مجاز است.

امضای تفاهم‌نامه ذوب‌آهن اصفهان

در میان اخبار پیرامونی بازار سهام، روز گذشته شرکت ذوب‌آهن اصفهان از امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه یورویی برای تامین ریل خبر داد. براساس این اطلاعیه، ذوب‌آهن سه تفاهم‌نامه تولید ریل با وزرات راه، بهره‌برداری مترو و شرکت متروی اصفهان به ارزش ۱۳ میلیون یورو امضا کرد. تفاهم‌نامه شرکت ذوب‌آهن با وزارت راه برای تولید ۵/ ۱۳ هزار تن ریل به ارزش ۱۲ میلیون یورو برای تامین ریل راه‌آهن میانه - اردبیل و تفاهم‌نامه با شرکت بهره‌برداری مترو به ارزش یک میلیون یورو منعقد شد. در عین حال، اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تبریز روی سامانه کدال قرار گرفت. از این‌رو مدیریت نظارت بر بازار اولیه اعلام کرد در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت پالایش نفت تبریز (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. براساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده و افزایش سرمایه به میزان ۱۵۷ درصد از ۳۸۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان به یک‌هزار میلیارد تومان (از محل اندوخته طرح و توسعه) با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع است. این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای انجام خواهد شد. به این ترتیب «شبریز» با دریافت مجوز افزایش سرمایه سازمان بورس آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شد.

عرضه بلوک ۲۰ درصدی شرکت پالایش نفت شیراز

در میان دیگر اخبار روز گذشته می‌توان به عرضه بلوک ۲۰ درصدی شرکت پالایش نفت شیراز توسط سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد. براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی این بلوک ۲۰ درصدی که ۲۰۵ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۷۲۰ سهم این شرکت را شامل می شود به ارزش کل پایه ۱۱ هزار و ۸۴۳ میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۴۰ ریال، به‌صورت ۵۰ درصد نقد و بقیه اقساط دو ساله در روز ۲۰ بهمن جاری عرضه می‌شود. از سوی دیگر روز گذشته شرکت پاکدیس به شفاف‌سازی درخصوص انعقاد قراردادی مهم پرداخت. بر این اساس شرکت عنوان کرده که مطابق با قراردادی که در هفته گذشته با مشتری داخلی منعقد شده، توافق کرده تا هزار تن پوره سیب اسپتیک را به مبلغی در حدود ۵میلیارد تومان بفروشد. مطابق با این توافق ۴۰۰تن از این محصول در سال ۹۸ و مابقی در سال ۹۹ تحویل داده خواهد شد. بر این اساس کل مبلغ نیز در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا مرداد ۹۹تسویه خواهد شد.

دیروز شرکت عطرین نخ قم نیز از پیشنهاد هیات‌مدیره مبنی بر افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد و به‌دنبال آن با رشد قیمت و صف خرید همراه شد. از این رو «نطرین» قرار است سرمایه خود را از ۱۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان افزایش دهد. تامین مالی این شرکت فرابورسی در صورت موافقت سازمان بورس از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعمال خواهد شد تا صرف اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت مالکانه، انطباق وضعیت حداقل سرمایه شرکت با ضوابط و مقررات شرکت‌های پذیرفته شده در بازار دوم فرابورس و افزایش کیفیت اطلاعات و شفافیت مالی شود. شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن نیز روز گذشته در یک شفاف‌سازی شرکت در یک مناقصه با موضوع فروش ۳۰۰ هزار مترمکعب بالاست (قطعات شکسته شده مصالح سنگی که روی بستر راه‌آهن ریخته می‌شود) در محورهای قم، آذربایجان، شمال و هرمزگان خبر داد. براساس اطلاعیه «بالاس»، طرف برگزار‌کننده این مناقصه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ اداره کل خط و سازه‌های فنی بوده و شرح آن تامین ۱۰۰ هزار مترمکعب بالاست برای راه‌آهن انجیلاوند، ۸۰ هزار مترمکعب عجب‌شیر، ۵۰ هزار مترمکعب گدوک و ۷۰هزار مترمکعب خاتون آباد است.

شرکت الحاوی نیز روز دوشنبه با بارگذاری اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجموع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. از این‌رو اعلام شد افزایش سرمایه «دحاوی» از ۳۶ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان (معادل ۲۰۰ درصد) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی برای حفظ نقدینگی و جلوگیری از خروج آن به منظور تامین سرمایه درگردش که در تاریخ ۲۲ آبان ۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسیده، برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. همچنین روز گذشته افزایش سرمایه ۲۰درصدی داروسازی دکترعبیدی بر سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار گرفت. بر این اساس قرار است سرمایه «دعبید» از ۱۶۸میلیارد تومان به ۲۰۱میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان افزایش یابد. این افزایش از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بوده و در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

سیمان خاش نیز دیروز از اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای این شرکت برای دوره ۹ ماه منتهی به پایان آذرماه رونمایی و اعلام کرد «سخاش» در دوره ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هرسهم ۲,۴۰۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۳۱درصد فروش است. همچنین این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۸ مبلغ ۳۰ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان سود خالص محقق کرده است. شرکت سیمان ارومیه نیز در دوره ۹ ماه منتهی به پایان آذر (حسابرسی نشده) به ازای هرسهم ۱۵۲/ ۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۳۴درصد فروش و شناسایی ۱۰۴میلیارد ریال سایر درآمدهای غیرعملیاتی- اقلام متفرقه است. همچنین «ساروم» براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۸ مبلغ ۸۰میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان سود خالص محقق کرده است.

داروسازی اکسیر از دیگر شرکت‌هایی بود که دیروز اطلاعات و صورت‌های مالی ۹ ماهه خود را روی سامانه کدال قرار داد. براساس این اطلاعیه «دلر» در دوره ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۴,۶۶۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۸درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۷۹درصد فروش است. داروسازی اکسیر براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است. در مجموع طی معاملات روز گذشته، ارزش معاملات خرد سهام (بدون احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس تهران به ۳۱۲۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه با رشد حدود ۲۷ درصدی همراه شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.