کد مطلب: ۱۵۰۲۷۹

پیاز ۱۵۰۰ تومانی در میدان بزرگ

پیاز ۱۵۰۰ تومانی در میدان بزرگ

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان گفت: با ورود تولید پیاز جدید به بازار قیمت این محصول کاهش شدیدی پیدا کرده و در روزهای اخیر به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در میدان بزرگ کاهش یافته است.

حسن صابری اظهار کرد: با ورود تولید پیاز جدید به بازار قیمت این محصول کاهش شدیدی پیدا کرده است و در روزهای اخیر به 1200 تا 1500 تومان در میدان بزرگ کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه نوسان قیمت محصولات کشاورزی به تولید و عرضه آن مرتبط است، افزود: تولیدکننده که با تولید بیش از نیاز و عرضه آن متضرر می‌شود و در واکنش به این زیان از تولید در فصل بعد خودداری می‌کند و این امر موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان با بیان اینکه نظام توزیع رابطه سنتی خود را با تولیدکننده از دست داده است، ادامه داد: در گذشته معمولا تولید با سفارش توزیع‌کنندگان صورت می‌گرفت و بخش توزیع با اشراف بر نیاز بازار در تعادل سیستم عمل می‌کرد و چون خود با پرداخت مساعده در تولید سرمایه‌گذاری می‌کرد بنا بر حفظ منافع خود و تولیدکننده برنامه‌ریزی صحیحی را در جهت تولید انجام می‌داد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تصریح کرد: آسیب دیدن این سیستم و عدم جایگزینی سیستم جدیدی که این تعادل را ایجاد کند یکی از عوامل مهم در نابسامانی و عدم تعادل در بازار محصولات غذایی است.

صابری تصریح کرد: بنای دولت عدم دخالت در بازار است و تنها سیاست‌های حمایتی نظیر خرید تضمینی را از گذشته به عنوان راهبرد در دستور کار خود داشته است، لیکن تعامل مثبت با بخش توزیع و واگذاری مسئولیت حفظ تعادل بازار به بخش خصوصی با حمایت از تشکل‌های توزیعی و کمک به اصلاح و ارتقای تخصصی این تشکل‌ها می‌تواند مشکل را حل کند.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادهایی در مورد تنظیم بازار، خاطرنشان کرد: تجربه همکاری صنف بارفروش (حق‌العمل‌کاران) در گذشته جهت تعادل قیمت میوه در شب عید و تعهد اعضا به عرضه محصول با قیمت مصوب و مورد توافق که منافع مصرف‌کنندکان و تولیدکنندگان را در بر داشت، در سالیان گذشته نمونه‌ای از این آمادگی برای همکاری بود.

صابری افزود: ایجاد هماهنگی بین بخش تولید و توزیع و صادرات و واردات و حمایت از هسته‌های تخصصی در این خصوص می‌تواند با نظارت و راهبری دولت و همکاری بخش‌های فوق‌الذکر صورت گیرد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران گفت: شرکت‌های تخصصی که مسئولیت واردات و صادرات یک محصول را دارند یعنی اعطای مجوز واردات پیاز در مواقع بحرانی تنها به صادرکنتده این محصول داده شود تا تشویقی برای صادرات باشد و همچنین در حیطه تخصصی و فنی و رعایت شرایط قرنطینه و موار د دیگر باشد.

وی در پایان گفت: ایجاد سایت‌های ذخیره‌سازی در مواقعی که ازدیاد محصول وجود دارد و عرضه در مواقع کمبود محصول زیر نظر اتحادیه‌های صنفی جهت جلوگیری از سوء استفاده واسطه‌هایی که با بورس‌بازی از شرایط باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند. اتحادیه‌ها با ایجاد هسته‌های تخصصی در مورد محصولات مختلف از میان اعضای خود می‌تواند در این امر در خدمت مردم و در تعامل مثبت با دولت باشند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.