کد مطلب: ۳۸۶۹۱۳

پیش بینی اتحادیه‌ها از آینده قیمت کالاها

پیش بینی اتحادیه‌ها از آینده قیمت کالاها

این روزها خبر از ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها به گوش می‌رسد که روسای اتحادیه‌ها در این باره نظرات مختلفی داشته اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «کدام کالاها گران می‌شود؟ این سؤال رو بارها از من پرسیده‌اند و من جواب می‌دم، نمی‌دونم. تو نگاهشون عطش خرید رو می‌بینم، ولی وقتی خونسرد جواب شون رو می‌دم، خیالشون راحت میشه که خبری از کمبود و گرونی کالا نیست. خیلی از روزها رو با همین سؤال شروع می‌کنم.

تا چند وقت پیش که کالایی گرون یا کمیاب می‌شد، صف‌های عجیب غریبی شکل می‌گرفت، اما خدا روشکر یک ماهی هست که بازار به آرامش رسیده و توی هیچ کالایی مشکل نداریم.» این گفته‌های خودمانی محمد فروشنده یکی از سوپرمارکت‌های منطقه 7 است. صحبت‌های وی، وضعیت واقعی بازار را نشان می‌دهد. بازاری که مدت‌ها با تلاطم روبه‌رو بود و هر هفته مردم با گرانی یا کمبود کالا مواجه می‌شدند.

از ثابت بودن قیمت‌ها راضی هستیم

خانم سجادی از خریداران قدیمی سوپرمارکت محمد است. وی می‌گوید: در سال جدید شاهد کمیاب شدن برخی از کالاها مانند ماکارونی، تن ماهی و شکر بودیم. در آن زمان با وجود کالاهای کمیاب در خانه، سراغ خرید آنها می‌رفتیم. از طرفی وقتی کالا گران می‌شد، دیگر خبری از کمبود نبود. با این تفاسیر ما هم از خرید دست کشیدیم و تنها زمان نیاز سراغ مواد خوراکی می‌رویم.

این خانم خانه دار که به‌قول خودش هر روز با قیمت‌ها سرو کار دارد، از ثابت بودن قیمت‌ها راضی است و می‌گوید برای اولین بار است که می‌بیند قیمت برخی از کالاها روند کاهشی دارد.

ادامه کاهش قیمت‌ها

روز گذشته هم بانک مرکزی کاهش قیمت مواد خوراکی را اطلاع‌رسانی کرد. هر چند درصد کاهش قیمت زیاد نیست اما حرکت به سمتی (کاهش قیمت ها) که قابل پیش‌بینی نبود، خبر خوبی برای مردم، بازار و فعالان این صنف است که به گفته خودشان رکود را تجربه می‌کنند. بیشترین کالایی که افت قیمت را تجربه کرده، تخم مرغ (13 درصد کاهش) و پیاز (38 درصد) است. در مورد سایر کالاها هم بانک مرکزی کاهش قیمت را گزارش داده است.

پیش‌بینی اتحادیه‌ها از ماه‌های آینده

آن‌گونه که اتحادیه‌های صنفی پیش‌بینی کردند، کاهش قیمت ادامه خواهد یافت. البته ادامه این مسیر را منوط به کنترل تقاضا عنوان کردند و گفتند طی یکماه اخیر عرضه و تقاضا هماهنگ شده و دیگر مجموعه‌ای به فکر سوء‌استفاده از شرایط بازار نیست.

شکر، تخم مرغ و برنج ارزان شد

سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران درباره اینکه بازار مواد خوراکی چه شرایطی خواهد داشت، گفت: کاهش قیمت در برخی از کالاها چون شکر، تخم مرغ، برنج خارجی و ایرانی اتفاق افتاده است و خوشبختانه در کنار افت قیمت‌ها، عرضه کالاها گسترده شده است.

کاهش قیمت، یک واقعیت است

وی با بیان اینکه برخی‌ها کاهش قیمت اتفاق افتاده را دروغین فرض می‌کنند، افزود: قرار نیست قیمت کالاها به سال قبل برگردد و کاهش بیش از 30 الی 40 درصد رخ دهد. بخش قابل توجهی از مواد خوراکی از شرایط اقتصادی کشور بخصوص قیمت ارز اثر می‌گیرد. کاهش قیمت‌هایی که از آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم آن چیزی است که بواسطه عرضه زیاد ایجاد شده است.

درخشانی با بیان اینکه در هیچ کالایی با بحران و کمبود مواجه نیستیم، اظهار داشت: اگر شرایط مانند امروز باثبات باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، مردم بدون دغدغه می‌توانند خرید کنند.

با عرضه زیاد، قیمت‌ها کم شد

محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره اینکه کاهش قیمت مواد خوراکی صحت دارد یا خیر، گفت: طی یکماه اخیر، قیمت شکر (شکر که در میادین به‌صورت فله عرضه می‌شود 3400 تومان است اما قرار شده دیگر شکر به‌صورت فله به فروش نرسد و جای آن بسته‌های 900 گرمی با قیمت 4 هزار تومان جایگزین شود) و برنج کاهش خوبی داشته است و البته پیش‌بینی می‌کنم که قیمت برنج ایرانی افت بیشتری را تجربه کند.

برنج ایرانی ارزان‌تر می‌شود

وی افزود: از اواخر ماه جاری برداشت برنج آغاز خواهد شد و با برداشت برنج قیمت‌ها تا حدود 2 هزار تومان در هر کیلو ارزان‌تر می‌شود. در حال حاصر برنج ایرانی درجه یک به 24 هزار تومان رسیده، این در حالی است که تا چند هفته پیش برنج ایرانی از مرز 27 هزار تومان عبور کرده بود. برنج سر زمین 20 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حرکت به‌سمت کاهش قیمت مواد خوراکی

وی با بیان اینکه کاهش قیمت انواع مواد خوراکی از جمله حبوب برای ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: امسال به جهت بارندگی‌ها، کشت حبوب بسیار خوب شده است به همین دلیل با برداشت‌های جدید قیمت این محصول هم ارزان‌تر خواهد شد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت چای گلایه کرد و گفت: برای چای ارز نیمایی در نظر گرفته شده بود و اکنون قیمت آن در حال تغییر است.

وی گفت: برخی‌ها در حال خبر‌سازی هستند که قیمت روغن را گران کنند. متأسفانه برخی از توزیع‌کنندگان روغن‌های حلبی که برای قنادی‌ها و برخی از خانه‌ها مصرف دارد، گرانتر می‌فروشند.

تقاضا، تعیین‌کننده شرایط بازار

علی توسطی، عضو هیأت مدیره اتاق اصناف نیز گفت: اگر بازار با افزایش تقاضا روبه‌رو نشود قیمت‌ها هیچ تغییری نخواهد کرد و ثباتی که شاهد آن هستیم از بین می‌رود. به‌نظر می‌رسد مانند ماه‌های گذشته با عطش خرید روبه‌رو نخواهیم شد و مردم به سمت کنترل مصرف و خرید خود رفته‌اند. با روند فعلی قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند.

گوشت قرمز کاهش قیمت را حفظ کرد

همچنین مسعود رسولی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور گفت: ما تمام سعی خود را کرده‌ایم که قیمت گوشت قرمز و مرغ ثابت بماند و حتی به سمت کاهش قیمت‌ها برود. خوشبختانه تلاش ما نتیجه داده است و با همکاری دولت عرضه گوشت بخوبی صورت می‌گیرد.

کنترل قیمت‌ها با توزیع گسترده

وی ادامه داد: توزیع گسترده گوشت سبب شد قیمت‌ها کنترل شود و مردم شاهد جهش قیمت در این حوزه نباشند. رسولی تأکید کرد: آنگونه که در گزارش بانک مرکزی هم آمده است گوشت قرمز و مرغ کاهش پیدا کرده است. چندی پیش عنوان شد روزانه در تهران 20 تا 30 تن گوشت قرمز بسته‌بندی و پاک شده در بیش از هزار فروشگاه زنجیره‌ای عرضه می‌شود. این حجم از گوشت توسط 120 شرکت واردکننده به ایران می‌آید.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط شما کاهش قیمت رو می بینید
    من افزایش روزانه قیمت چای و لبنیات و پوشاک و… را می بینم
    باید به مرگ بگیرن که به تب راضی بشید
    اقلام را ده برابر کنید 2 درصد کاهش بدید که خبر نویس تجارت نیوز خوشحال باشه
    بله شما خوشحالید نه مردم