کد مطلب: ۴۳۳۷۶۸

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

پیش‌بینی بازارها در هفته شیوع کرونا / ۳ اتفاق مهم برای معامله‌گران دلار، طلا و سهام

پیش‌بینی بازارها در هفته شیوع کرونا / 3 اتفاق مهم برای معامله‌گران دلار، طلا و سهام

وزیر بهداشت، هفته پیش‌رو را هفته شیوع کرونا توصیف کرده، درگیری‌های نظامی ادلب شدت گرفته و در مقابل این دو خبر حاوی نااطمینانی، فعالان بازارها با این خبر هم مواجه شدند که آمریکا با صدور مجوزی، انجام برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران را تسهیل کرد.

ابراهیم علیزاده: پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ طلا بازدهی مثبت ۶ درصدی، سکه بازدهی مثبت ۵ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۲٫۵ درصدی و بورس هم بازدهی مثبت ۴٫۲ درصدی.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: «بازار سهام با وجود برنامه‌های حمایتی سیاست‌گذار و برخی اخبار امیدبخش زیر سایه سنگین FATF باید کار خود را آغاز کند که احتمالا هرچند در اوایل هفته این مساله بورس را متاثر کند اما احتمالا بورس در روزهای میانی هفته روند مثبتی مجددا به خود بگیرد. با این حال بازار ارز و طلا احتمالا اثرپذیری بیشتری نسبت به FATF از خود نشان دهند که البته در این مورد رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده شرایط ارزی کشور از تصمیم FATF متاثر نخواهد شد. به همین دلیل ممکن است سیاستگذار در بازار ارز کنترل را افزایش دهد اما در بازار طلا احتمالا کنترلی مثل بازار ارز وجود نداشته باشد و علاوه بر این، فشاری مثل عبور قیمت هر انس طلا از ۱۶۰۰ دلار هم نقش‌آفرینی کند. بنابراین به نظر می‌رسد بازار طلا آبستن تغییرات قیمتی بیشتری نسبت به ارز است.»

در عمل نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد و در هفته اخیر با وجود نااطمینانی ناشی از تصمیم FAFT بازار سهام روند صعودی خود را ادامه داد. بازار ارز و طلا نیز همان روند صعودی قابل پیش‌بینی خود را ادامه دادند و در این بین طلا بیشتر از دلار شاهد رشد قیمت بود.

1

بازدهی همه بازارها در هفته اخیر مثبت بود.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: طلا بازدهی مثبت 13 درصدی، سکه بازدهی مثبت 13 درصدی، دلار بازدهی مثبت 10.5 درصدی و بورس هم بازدهی مثبت 9.4 درصدی.

اما در این شرایط که همه بازارها روند صعودی در پیش گرفته‌اند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

شاید در هفته پیش رو همچنان یکی از اخباری که از یاد فعالان بازارها نرفته، بازگشت ایران به لیست سیاه FATF باشد. در کنار این اخبار مربوط به کرونا نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

وزیر بهداشت از تعطیلی مدارس سراسر کشور به مدت سه روز خبر داد و گفت: واقعیت این است که هفته سختی را در پیش داریم و با بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین المللی روند را به گونه ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته و روزهای آتی است.

علاوه بر اینکه وزیر بهداشت گفته شاهد پیک بیماری کرونا در روزهای آتی خواهیم بود و شیوع بیماری کرونا در روزهای آتی است، معاون اول رئیس جمهور نیز بیان کرده است: روزهای سخت اما قابل مدیریتی پیش رو داریم.

از سوی دیگر، تشدید درگیری‌های نظامی در ادلب نیز اتفاق مهمی به نظر می‌رسد. ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار روز جمعه به دنبال کشته شدن ۳۴ نظامی ترکیه‌ای در ادلب سوریه دوباره کاهش یافته است.

با وجود چنین اخبار حاوی نااطمینانی اما از سوی دیگر خبر با سیگنال امیدبخش نیز در پنجشنبه اخیر اعلام شده است. واشنگتن روز پنجشنبه با صدور مجوزی، انجام برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران را تسهیل کرد. پس از این انتشار این خبر، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال ارزان شدن دلار در بازار و تاثیر این خبر بر برخی معاملات آتی سخن گفته‌اند.

همچنین در هفته اخیر وزرای خارجه آمریکا و قطر در تماسی تلفنی درباره ایران رایزنی‌هایی داشتند و از سوی دیگر نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما در کنار اخبار مورد اشاره، دیگر چه سیگنال‌هایی برای بازارها قابل مشاهده است؟ بازگشایی مرزهای عراق و افغانستان که در چند وقت اخیر به دلیل شیوع کرونا بسته شده بودند از اخبار مهم چند روز اخیر بودند. علاوه بر این، اعلام حل شدن مشکل بازگشت ایرانیان از ترکیه و امارات نیز از دیگر اخبار مهم بودند.

همچنین در هفته گذشته کارنامه بازار مسکن در بهمن ماه منتشر شد. بر این اساس، قیمت مسکن تهران در بهمن ماه امسال به بالاترین سطح تاریخی خود معادل ۱۴٫۴ میلیون تومان رسیده است. تعداد معاملات مسکن در سطح شهر تهران نیز در بهمن ماه با رشد ۲۴٫۳ درصدی همراه بوده و به بیش از ۱۲ هزار فقره رسیده که از خرداد ماه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در کنار این، در هفته اخیر عبدالناصر همتی گفت: نوسانات بازار ارز برای بانک مرکزی جدید نیست و بر اساس برنامه‌هایی که بانک مرکزی بر مبنای سازوکار بازار دارد، نرخ ارز به تدریج به تعادل باز خواهد گشت.

بدین ترتیب در هفته پیش‌رو به نظر می‌رسد گشایش در مبادلات بشردوستانه از سویی و کنترل بازار ارز (آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده) انتظار افزایش قیمت ارز را کاهش دهد اما در مقابل هشدارهای مسئولان درباره کرونا و افزایش تنش‌ها در منطقه، میل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش دهد. در همین حال بازار سهام هم احتمالا از همان خبر گشایش در مبادلات بشردوستانه نسبت به دیگر اخبار، تاثیر مثبت بیشتری بگیرد و در کنار این، تغییر حجم مبنا در سهام شرکت‌های فرابورسی و افزایش تنش‌های منطقه شاید بر روند بازار تاثیری متفاوت بگذارند، با این حال احتمالا تاثیرگذاری اخبار دسته دوم به اندازه اخبار دسته اول نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اوکی….

    • ناشناس

      باریکلا به ذاتت

  • ناشناس

    طلا وارز به هیچ عنوان نخرید

  • حسن

    سلام وقتی دردنیا بی عدالتی نا شکری قمار،بازی راند بازی احتکار دلار بازی دروغ گوی هزاران کار نادرست دیگر بعد میخواهیم بلاهم نیاد

  • ناشناس

    به امید طی شدن،این روزهای سخت و به آرامش رسیدن همه ملتها

  • ناشناس

    هر چه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک….

  • ناشناس

    فرصت خریده الان بازار دلار و طلاست

  • داریوشم

    قربان همه ی بامراما که به فکرهمراهی با اقشارکم درآمدهستند. ورضای خداوند راهرگزفراموش نمیکنند،وبه فکرتنش افزایی برای افزایش سرمایه ی خویش نیستند.سپاس!

  • ناشناس

    ایران فابریک رو هوا بود الان دیگه کلا ترکیده رو هیچی نمیشه حساب کرد

  • مهدی

    سلام
    باتوجه به شیوع بیماری در امریکا باید منتظر سقوط دلار وطلا باشیم دوستان حباب سکه وطلا رو جدی بگیرید وسعی نکنید که این روزها خرید های ناگهانی بکنید
    طلا به شدت سقوط خواهد کرد یاحق

  • ناشناس

    قیمت ارز به خاطرکاهش قیمت سهام جهانی و فروپاشی اقتصاد دنیا از تاثیرات کرونا به کمترین قیمت خود خواهد رسید