کد مطلب: ۴۳۷۱۷۷

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

پیش‌بینی بازارها در هفته پایانی سال ۹۸ / سیگنال‌هایی برای بازارهای ارز ، طلا و سهام

پیش‌بینی بازارها در هفته پایانی سال 98 / سیگنال‌هایی برای بازارهای ارز ، طلا و سهام

از یک سو، نااطمینانی ناشی از شیوع کرونا همچنان ادامه دارد و تنش‌های سیاسی منطقه کمی پررنگ شده و در سوی دیگر، با بازگشت روند سقوطی قیمت‌ها در بازارهای جهانی فعالان بازار سهام امیدوار به تقویت بورس شده‌اند. بازارهای مالی کشور در هفته پایانی اسفند ماه چه وضعتی خواهند داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی مثبت شش درصدی، طلا بازدهی منفی ۳٫۵ درصدی، سکه بازدهی منفی ۴٫۲ درصدی و دلار بازدهی منفی ۴٫۴ درصدی.

در چنین شرایطی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: در حالی که سهامداران با لغو تصمیم محدود شدن دامنه نوسانات (البته تا ۲۰ اسفند که جلسه شورای عالی بورس برگزار شود) و انجام دو عرضه اولیه در هفته آتی همچنان به صعودی بودن روند شاخص بورس امیدوار هستند اما در بازار ارز تداوم کنترل‌ها حاکی از این است که احتمالا روند هفته اخیر بازار ارز تغییر خاصی نکند. در همین حال بازار طلا به نظر می‌رسد همچنان متاثر از بازار جهانی پتانسیل بهبود روند گذشته خود را دارد.

در عمل نیز هرچند بازار سهام طبق انتظار عمل نکرد اما در بازار ارز وضعیت به مانند هفته گذشته بود و در بازار طلا طبق انتظار اوضاع کمی نسبت به هفته قبل بهبود یافت.

3

در هفته گذشته تنها سکه بازدهی مثبت داشت.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی منفی 6.2 درصد، دلار بازدهی منفی یک درصد، طلا بازدهی منفی 1.3 درصد و سکه بازدهی مثبت 1.3 درصد.

اما در این وضعیت که تنها بازار با بازدهی مثبت سکه است، بازارها چه روندی را در پیش خواهند گرفت؟ چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

شاید مهمترین اتفاق روزهای اخیر شیوع بیماری کرونا باشد که بازارهای جهانی را هم متاثر کرده است. در کنار این نااطمینانی، پررنگ شدن تنش‌های سیاسی منطقه نیز در روزهای اخیر قابل مشاهده است. یک روز بعد از کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک بریتانیایی در حمله‌ای در عراق، آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله حملاتی داشته است.(بی بی سی)

با این حال در روزهای اخیر سیگنال‌های امیدبخشی نیز وجود داشته است. پس از درخواست رئیس کل بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول و درخواستی دیگر از سوی وزیر امور خارجه ایران، نخستین محموله کمک‌های بهداشتی دولت قطر وارد تهران شد.

از سوی دیگر ایلهان عمر، نماینده کنگره آمریکا در شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا در دنیا، خواستار تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است. در همین مورد نماینده ویژه وزارت خارجه چین در امور حقوق بشر نیز در چهل و سومین اجلاش شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از تمام طرف‌های درگیر خواست تا به منظور جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر برای مردم ایران، فورا تحریم‌های یک جانبه علیه این کشور را لغو کنند.

با این حال رئیس جمهور آمریکا، پنجشنبه اخیر وضعیت اضطراری در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما اخبار اقتصادی قابل توجهی هم در روزهای اخیر وجود داشت. بازگشت بازارهای جهانی در کنار برگشت قیمت نفت به بالای 35 دلار اخبار امیدبخشی برای بازار سهام ایران بود. علاوه بر این، تصمیم اخیر شورای عالی بورس مبنی بر اینکه دامنه نوسان بورس پنج درصد باقی خواهد ماند هم سهامداران را به آینده بورس امیدوارتر کرده است. عرضه اولیه آریا نیز در چهارشنبه جاری احتمالا انجام خواهد شد. اتفاقی که نشان از تداوم حمایت‌های سیاستگذار نسبت به بازار سهام دارد.

علاوه بر این، رئیس کل بانک مرکزی نیز در هفته اخیر بار دیگر از تداوم کنترل‌ها در بازار ارز سخن گفته بود.

بدین ترتیب هرچند سیگنال‌های سیاسی حاوی نااطمینانی کمی بازارها را تهدید می‌کند اما از نظر سیگنال‌های اقتصادی، به نظر می‌رسد بازار سهام روند امیدبخشی را در هفته پیش رو داشته باشد، بازار ارز چندان تحت فشار برای افزایش قیمت نباشد و بازار طلا به واسطه همان اخبار حاوی نااطمینانی برای سرمایه‌گذاران همچنان جذابیت‌هایی داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار تو این وضعیت کشور واقعا مفته تو بازار.

    • حسن

      واقعا نفس جنابعالی از جای گرم بلند میشه.مواظب باش بیشتر گرم نشه!

    • ناشناس

      داداش فک کنم دلار زیادی داری ایجو میگی

  • محمد

    در این هفته به دلیل کاهش شدید اونس جهانی و قیمت رو به پایین دلار بنده پیش بینی می کنم قیمت طلا به گرمی 500 هزار تومان و سکه امامی 5200000 تومان خواهد رسید

  • ناشناس

    طلا فردا چه روندی داره با اینحال؟

  • ناشناس

    به نظر من ايرانيا ديگر زنوا برىدن

  • ناشناس

    سلام حرفای شمااصلاحف کارشناس نبودبلکه بیشترشبیه تبلیغ بورس بودتانظرکارشناسی پس به جای این همه مطلب بگوبورس خوبه وهمه چی به غیراون بده ولی اینم بگم بااین افرادنااشناکه واردبورس شدن وبلدنیستن سرمایه گذاری کنن یه روزی گندش درمیاداونموقع میفهمی که بورس خوبه یابده

    • ناشناس

      هرکس عقل وفهم داره ومیتونه تشخیص بده بورس خوبه یابده. هیچ کسی روهم مجبور نکردن وارد بورس شود. وقتی میدونی بورس خوب نیست خارج شو.

  • علي

    شاخص بازار بسياري از كشورهاي اروپايي در اخرين روز معاملاتي هفته پيش مثبت شدند داوجونز و نزدك هم هر كدام 10% مثبت به كار خود پايان دادن رشد يك روزه داوجونز در 12 سال اخير بي سابقه بود دستور ترامپ براي خريد نفت جهت ذخاير امريكا هم باعث مثبت شدن بازار نفت شد …..
    در خصوص بازار بورس عجول نباشد و احساساتي تصميم نگيريد

  • ناشناس

    قطعا از فردا سیر صعودی بورس رو خواهید دید

  • ناشناس

    گرانی خودرو پراید در سال 99 گران از 98 ?? @#$ ج

  • ناشناس

    بیشتر تبلیغ بورس بود تا تحلیل بازار