کد مطلب: ۳۶۲۵۶۱

پیش‌ بینی بازار سهام در سال ۹۸

پیش‌ بینی بازار سهام در سال ۹۸

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌های بورسی در سال گذشته، گفت: با توجه به وجود مؤلفه‌های نبود اطمینان در شرایط کنونی، پیش‌بینی از شرایط سال آینده سخت است، البته در آغاز فصل بهار خبرهای خوبی در انتظار است که می‌تواند بازار را تحت تأثیر خوبی قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عظیم ثابت ارائه گزارش ۱۲ ماهه و آغاز مجامع شرکت‌ها در بهار آینده را بر مثبت بودن بازار مؤثر دانست و افزود: این اتفاق اثرگذاری بهتری در وضعیت شرکت‌ها دارد، به طوری که بر سودآوری و افزایش انگیزه سهامداران مؤثر است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به روند بازار در اواخر سال ۱۳۹۷، اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته به علت جهش قیمت ارز و فلزات اساسی و نفت به عنوان محرک‌های اصلی رشد بازار با رشد طوفانی بازار به خصوص در شش ماه نخست همراه بودیم. این وضعیت بر تولید و فروش شرکت‌ها تأثیر زیادی گذاشت و در بسیاری مواقع نسبت به پیش‌بینی‌ها فراتر رفت. به نظر می‌رسد، می‌توانیم این وضعیت را در سال آینده هم متصور باشیم.

ثابت ادامه داد: البته درباره تداوم این روند، نگرانی‌هایی هم وجود دارد، به این معنی که باید دید، تداوم سودآوری شرکت‌ها با توجه به تشدید تحریم‌ها و احتمال تهدید آن‌ها وجود دارد یا خیر.

وی افزود: بازار سرمایه هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است که دلیل آن هم می‌تواند آشنایی اندک سرمایه‌گذاران با این بازار باشد. در این شرایط سرمایه‌گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک‌های بازار نیستند. بازار ما هنوز جا دارد که بیش‌تر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نوسانات قیمت دلار بر روند سودآوری شرکت‌ها تأثیر زیادی دارد. بر این اساس، باید دید شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸ چه پیش‌بینی برای دلار خواهند داشت، هرچند که به نظر می‌رسد این تغییر خاصی در این خصوص نداشته باشیم.

حضور در بازار سرمایه به شفافیت مالی کمک کند

ثابت در ادامه نمایشگاه سال آینده بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۹) را به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی پیش رو دانست و گفت: این نمایشگاه رویداد خوبی است که باید حتماً دنبال شود، بهتر است برای غنی‌سازی و نوآوری این رویداد تلاش بیشتری شود. هم‌چنین باید پیشرو بودن بازار سرمایه به لحاظ شفافیت و قیمت‌گذاری عادلانه نشان داده شود.

او تاکید کرد: بخش مهم دیگری که باید در نظر داشت، موضوع آشناسازی سرمایه‌گذاران و آحاد مردم با بازار سرمایه است. مردم باید بدانند که محل اصلی سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است و این بازار است که به تولید و حمایت از آن کمک می‌کند. این موضوع امکان ندارد، مگر اینکه تمام ارکان بازار سرمایه در آن نقش داشته باشند، در این میان به خصوص توجه بیشتر دولت به بازار اهمیت زیادی دارد.

ثابت در ادامه به مزایای بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: این بازار، کارکردهای بسیار متنوعی دارد، به طوری‌که برای هر سلیقه‌ای امکان استفاده از ابزارهای متعدد وجود دارد. این ابزارها در حال پیشرفت هستند و با تنوع زیادی که دارند، می‌توانند پاسخگوی سلیقه‌ها و نیازهای مختلف باشند. از این رو ابزارهای مختلف باید به مردم شناسانده شوند، زیرا هنوز عده زیادی از وجود چنین امکان‌هایی بی‌خبرند.

ذهن مردم را باید به سمت سرمایه گذاری مولد سوق داد

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین چنین شناختی می‌تواند در رویدادهایی مانند نمایشگاه اتفاق بیفتد تا توجه مردم را جلب کرده و آنها را با قابلیت‌های سوددهی در این بازار آشنا کند، البته باید همچنان به افزایش عمق بازار و شفافیت پرداخته شود. در این راستا باید تلاش شود تا شرکت‌های بیشتری در بورس پذیرفته شود. همچنین نیاز به فرهنگ‌سازی در این بازار کماکان وجود دارد.

او در پایان عنوان کرد: بازار سرمایه به دلیل ماهیت تخصصی و چالشی بودن هنوز به میزان کافی مورد استقبال قرار نگرفته است. در این راستا با چنین رویدادهایی می‌توانیم ذهن مردم را به سمت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و مولد پیش ببریم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.