خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۰۲۳۲

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد ۴ درصدی اقتصاد ایران

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد ۴ درصدی اقتصاد ایران

بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را به ترتیب چهار و ۴.۳ درصد پیش‌بینی کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی آن در ژوئن سال گذشته (خرداد-تیر ۱۳۹۶) تغییر چندانی ندارد.

بانک جهانی در گزارش «چشم انداز اقتصادی جهان» که بعد از ظهر دیروز (شنبه) منتشر شد، اعلام کرد: انتظار می‌رود، نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران -دومین اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)- به دلیل خنثی شدن کاهش تولید نفت و محدودیت دسترسی به بازارهای تامین مالی با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۴.۳ درصد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک جهانی، همچنین نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ را ۳.۶ درصد تخمین زد که از پیش‌بینی قبلی این بانک ۰.۴ درصد کمتر است.

نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

این نهاد مالی بین‌المللی، نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را به ترتیب سه، ۳.۲ و ۳.۲ درصد پیش‌بینی و اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی منطقه منا به شدت کاهش می‌یابد و از پنج درصد در سال ۲۰۱۶ به ۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۷ می‌رسد، اما در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با توجه به سیاست اصلاحات، کاهش تعدیلات مالی و افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای بار دیگر افزایش می‌یابد.

بانک جهانی، تداوم تنش‌ها در منطقه، پایین بودن قیمت‌های نفت و موانع موجود بر سر راه فرایند اصلاحات را خطرات تهدید کننده رشد اقتصادی در منطقه منا برشمرد.

نرخ رشد اقتصادی جهان

بنا به پیش‌بینی بانک جهانی به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت، نرخ رشد اقتصادی جهان که در سال ۲۰۱۶ معادل ۲.۴ درصد بود، در سال ۲۰۱۷ به سه درصد افزایش می‌یابد و در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز به ترتیب به ۳.۱، سه و ۲.۹ درصد می‌رسد.

بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی منطقه شرق آسیا و پاسیفیک در سال ۲۰۱۷ را ۶.۴ درصد تخمین زد و اعلام کرد، بیشترین نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷ متعلق به این منطقه است.

این نهاد مالی بین‌المللی، نرخ رشد اقتصادی منطقه یاد شده در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را به ترتیب ۶.۲، ۶.۱ و ۶ پیش‌بینی کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی آن تغییری ندارند.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.