کد مطلب: ۴۵۹۳۴۷

چرا قیمت طلا گران است؟

چرا قیمت طلا گران است؟

برای کشف علت گران بودن قیمت طلا باید به گذشته برگردیم. به زمانی که فردی در یک تمدن باستانی زمین را حفر کرد و به طلا دست پیدا کرد و این فلز گرانبها به نظرش جالب آمد. بعدها طلا فلزی شد که نشان‌دهنده میزان ثروت و نمایانگر قدرت بود و به‌عنوان جواهرات به کار رفت

برای کشف علت گران بودن قیمت طلا باید به گذشته برگردیم. به زمانی که فردی در یک تمدن باستانی زمین را حفر کرد و به طلا دست پیدا کرد و این فلز گرانبها به نظرش جالب آمد. بعدها طلا فلزی شد که نشان‌دهنده میزان ثروت و نمایانگر قدرت بود و به‌عنوان جواهرات به کار رفت و حتی در دندانسازی استفاده شد.

چرا طلا گران شد؟

باستان‌شناسان به مدارک و شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد انسان‌ها برای اولین در ۴۰،۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از طلا برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده می‌کردند.

مصریان باستان علاقه زیادی به طلا داشتند و فراعنه مصر جواهراتی از طلا برای پوشش خود استفاده می‌کردند. همین طور این مردم از طلا برای داد و ستد استفاده می‌کردند و هر یک قطعه طلا ارزشی برابر با دو قطعه نقره داشت.

شاید فکر کنید به‌دلیل گران‌قیمت بودن است که طلا برای مردم ارزش دارد. اما لزوما هر چیزی که برای مردم ارزشمند است، قیمت بالایی ندارد.

طلا چگونه به‌صورت خام داد و ستد می‌شد؟

چرا در یونان باستان طلا ارزش زیادی داشت و به نمادی تبدیل شد که هنوز هم ارزشمند است؟

از گذشته می‌دانیم که طلا چه ارزشی برای اقوام باستانی داشت و مردم چه ارزشی برای آن قائل بودند. در کتاب‌های مذهبی هم از سرزمین‌هایی صحبت شده که پوشیده از طلا است. همچنین می‌دانیم که تمدن‌های دیگری، از آزتک‌ها تا ایرانی‌ها، چه ارزشی برای طلا قائل بودند.

گرانی قیمت طلا به این دلیل نبود که کشف طلا سخت و یا به دست آوردن آن برای هر فردی مشکل باشد.

پس چرا قیمت طلا گران است؟

شاید فکر کنید به‌دلیل گران‌قیمت بودن است که طلا برای مردم ارزش دارد. اما لزوما هر چیزی که برای مردم ارزشمند است، قیمت بالایی ندارد. ممکن است شما یک تکه سنگ مرمر داشته باشید و قیمت آن خیلی ارزان باشد.

اولین دلیل گرانی قیمت طلا به خاطر دانش زمین‌شناسی است. با وجود اینکه طلا در بیشتر کشورها یافت می‌شود اما با این حال باز هم کمیاب و نادر است. کشف و استخراج طلا از معادن نیازمند نیروی کار قدرتمند و قوی است. بعد از آن باید طلا را از خاک تصفیه کنید که کار پرزحمتی است.

این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد که چرا قیمت طلا گران است، اما ماجرا همچنان ادامه دارد.

شمش طلا

طلا کمیاب است و کمیاب بودن یعنی گران است.

شما دیده‌اید که بعضی از فلزات که به‌وفور یافت می‌شوند، قیمت خیلی خیلی پایینی دارند. اما فلزات دیگری هم وجود دارند که مانند طلا کمیاب هستند اما قیمتشان کم است.

یکی از این فلزات کمیاب و ارزان «روتنیم» است. در اینترنت به دنبال قیمت این فلز گشتیم و دیدیم که هر کیلوگرم «روتنیم» فقط ۸۶۸۰ دلار قیمت دارد. در صورتی که قیمت طلا به‌ازای هر کیلوگرم ۵۴،۴۶۰ دلار است.

شاید این قیمت‌ها منطقی به نظر نرسد. در لیست کمیاب‌ترین فلزات جهان، طلا هفتمین و روتنیم ششمین فلز کمیاب جهان است. دومین فلز کمیاب در این فهرست، رادیوم است که قیمت خیلی بالایی دارد. در حال حاضر، هر کیلوگرم رادیوم ۲۶۳،۶۳۶ دلار مبادله می‌شود.

هشتمین فلز کمیاب، پلاتینیوم است که در گذشته قیمت زیادی داشت اما امروزه با ۲۶،۴۶۰ دلار می‌توانید یک کیلوگرم از این فلز را تهیه کنید.

با مقایسه این قیمت‌ها می‌توانید مشاهده کنید که کمیاب بودن می‌تواند قیمت را بالا ببرد، اما همیشه نمی‌توان بر این اساس قیمت‌گذاری کرد، پلاتینیوم قبلا گران‌تر بود و روتنیم یک فلز ارزان‌قیمت است.

قیمت طلا از نظر علمی

حالا قیمت طلا را از نظر علمی بررسی می‌کنیم. به دلیلی طلا فلز کمیابی است. به این علت طلا کمیاب است که هر اتم سنگین آن از ۷۹ پروتون و ۱۱۸ نوترون تشکیل شده است.

امروزه می‌دانیم که مردمان دنیای باستان نمی‌دانستند که طلا از کجا آمده و چطور شکل گرفته است. مصریان باستان طلا را «نفس خدایان» می‌دانستند و از نظر مردم قوم آزتک، طلا «عرق خورشید» بود.

با وجود اینکه این تعریف‌ها به‌نوعی جالب به نظر می‌رسد، اما نه خورشید عرق می‌کند و نه خدا به سمت زمین سرفه می‌کند.

اتفاقی که رخ داد این بود که یک ابرنواختر بزرگ در فضا باعث تشکیل اتم‌های طلا شد و آنها را در سراسر جهان هستی پخش کرد. در ادامه، میلیاردها سال قبل شهاب‌سنگ‌هایی که حاوی طلا بودند، به زمین برخورد کردند. این اتم‌های طلا در آهن مذابی که داشت هسته کره زمین را شکل می‌داد، فرو رفتند.

طلا کمیاب است

درست است که گفتیم طلا کمیاب است اما نه خیلی زیاد. به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چه مقدار طلا در زمین وجود دارد، به‌دلیل اینکه هنوز همه معادن طلا را کشف و استخراج نکرده‌ایم. اما طبق آمار شورای جهانی طلا، تا سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۹۰،۰۴۰ تن طلا کشف و استخراج شده است. این عدد برابر است با ۱۹۰،۰۰۰،۰۰۰ کیلوگرم طلا.

با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت که ارزش طلای کشف و استخراج‌شده حدود ۱۰ بیلیون دلار (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) است. البته اگر همه طلاهای جهان را داشتید، می‌توانستید از جف بیزوس، موسس و مالک شرکت آمازون ثروتمندتر باشید.

بله، طلا کمیاب است، اما نه آنطوری که فکر می‌کنید.

آنقدر طلا در جهان وجود دارد که بتوان با آن یک آسمانخراش ساخت.

قیمت طلا گران است، به دلیل اینکه کشف و استخراج آن زحمت زیادی دارد. اما این همه ماجرا نیست.

مغازه طلا فروشی

طلا زیبا و جذاب است و می‌توان از آن گردنبد، دستبند و انگشتر ساخت.

طلاسازی و ماندگاری طلا

طلا فلزی است که کار کردن با آن راحت است، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است و می‌توان آن را به‌صورت جواهرات و لوازمی درآورد که برای مردم جذاب باشد.

بعضی از فلزات به‌سختی ذوب می‌شوند و حالت می‌گیرند اما طلا را می‌توان به‌راحتی ذوب کرد و تغییر شکل داد.

پس، شما فلزی دارید که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است و می‌توانید از آن لوازم و ابزار زیبایی تولید کنید.

نقره هم فلز کمیابی است و نقطه ذوب پایینی دارد اما مشکلی که نقره دارد این است که تغییر رنگ می‌دهد و سیاه می‌شود.

طلا از همه نظر فلز خوبی است و می‌تواند برای سالیان سال و قرن‌ها شکل و ویژگی‌های خود را حفظ کند.

با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت که ارزش طلای کشف و استخراج‌شده حدود ۱۰ بیلیون دلار است. البته اگر همه طلاهای جهان را داشتید، می‌توانستید از جف بیزوس، موسس و مالک شرکت آمازون ثروتمندتر باشید.

طلا می‌تواند به‌عنوان ارز و پول هم استفاده شود و به همین خاطر است که در بعضی از کشورها، طلا به‌عنوان پشتوانه پولی به کار می‌رود. اگر طلا داشته باشید، دارایی خیلی باارزشی را در اختیار دارید. ارزش طلا ثابت است و به همین دلیل بعضی از مردم طلا را خریداری و نگهداری می‌کنند.

البته ارزش طلا هم کاهش داشته است. بیشترین کاهش ارزش طلا در قرن شانزدهم میلادی بوده که به دلیل کشف طلای زیاد در آمریکای جنوبی توسط استعمارگران اروپایی، دچار افت قیمتی شدیدی شد. در آن زمان مردم از شهرهایی حرف می‌زدند که از طلا ساخته شده‌اند، اما این شهرها هیچ وقت پیدا نشدند.

با این حال اگر به قیمت طلا از کف قیمت در سال ۲۰۰۱ تا اوج قمیت در سال ۲۰۱۱ نگاه کنید، اختلاف قیمت زیادی را مشاهده می‌کنید.

درباره قیمت طلا چه می‌دانیم

  • طلا کمیاب است و کمیاب بودن یعنی گران است.
  • طلا در تاریخ برای مردم جذاب بوده و همین باعث افزایش قیمت طلا شده است.
  • امروزه طلا همچنان نشانه ثروت و قدرت است و به همین دلیل قیمت طلا افزایش می‌یابد.
  • طلا شکل خود را حفظ می‌کند و در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است.
  • طلا زیبا و جذاب است و می‌توان از آن گردنبد، دستبند و انگشتر ساخت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طلا همیشه طلاست
    حیف که همیشه برای خریدنت دیر است
    کاش بجای پول یعنی تومان که هرروز وهر سال از ارزش اون کم میشه با طلا دادوستد میکردیم

  • فاطمه

    انتظار داشتم اطلاعات بیشتری درباره طلا بدست بیارم. ولی مطلب جدیدی نداشت.

  • اشرف

    ایا طلا ارزون میشه یان

    • میلاد قزللو

      طبق پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها قیمت طلا همچنان افزایش خواهد یافت

  • ناشناس

    گفتید مجموع کل طلا ۱۰ میلیارد/بیلیون دلار است ولی جف بروس ۱۶۰ میلیارد دلار ثروت دارد که بزودی به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. تقریبا ۲۰ برابر طلای جهان.

    • میلاد قزللو

      اگر دقت کنید نوشتم ۱۰ بیلیون دلار یعنی ۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
      در صورتی که ثروت جفت بزوس ۱۶۰ میلیارده یعنی ۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰این اعداد رو بر اساس واحدهای فرانسوی نوشتم که در ایران استفاده می‌کنیم، نه بر اساس واحدهای آمریکایی

    • ناشناس

      چرت وپرت ،نگو …نادان!

  • آرش

    ممنون، مطالب جدیدی یاد گرفتم. متشکرم

  • امين اسکندری

    عالي بود

  • ناشناس

    اوکی

  • ناشناس

    به درک که گرون شده دیگه تو این کشور هیچی به درد نمی خوره فاتحه شو بخونید

  • حشمت خان

    میگن یه دانشمند به نام پروفسور هانتارو ناگاوکا با حدود 150،000 ولت برق، برای مدت چهار ساعت به جیوه برق متصل کرد و طلا تولید کرد. در میان آثار هنری بجا مونده از جوامع باستانی مانند کیمیاگران، همیشه نماد جیوه در جایگاه ویژه ای قرار داشته. آیا این تنها خواص جیوه بوده است که ما نمی‌دونستیم؟ یا چیزهای فراتری نیز وجود دارد که ما هنوز نمی‌دونیم

  • میناگلرو

    سلام نمیدونم چرا طلا برای ما خانمهای آسیایی اینقدر جذابیت داره ولی خانم های اروپایی و امریکایی خوششون نمیاد و کسی که زیاد طلا به خودش آویزون کنه امل و قربتی میدونن
    ولی من دوست دارم دست خودمم نیست