کد مطلب: ۶۰۴۳۴۵

نیروی دافعه بورس تهران / پیش‌بینی بورس امروز ۱۶ آذر

نیروی دافعه بورس تهران / پیش‌بینی بورس امروز ۱۶ آذر

دیروز شاخص کل بورس با بازگشایی فملی منفی شد. حجم معاملات خرد بسیار پایین بود و بازار بی‌رمق کار خود را به اتمام رساند. حال باید دید امروز نیز بورس روند کج‌دار و مریز خود را ادامه خواهد داد یا اتفاقی تازه می‌افتد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام این روزها کم‌عمق است. سیگنال خاصی برای رشد یا افت به بازار مخابره نمی‌شود. این روزها روند خنثی و فرسایشی در حالی بر بازار سرمایه‌ سایه انداخته که خریداری وجود ندارد اما کسی هم فروشنده نیست.

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سهام، گفت: روند دیروز بازار مطابق پیش‌بینی‌ها بود. هنوز خبرهای تاثیرگذار بر بازار در حوزه قیمت‌گذاری دستوری، بودجه و دلار نرسیده است. این در حالی است که ارزش معاملات خرد امروز معادل ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود. این رقم پایین‌ترین میزان از خردادماه تا کنون است.

وی با اشاره به اینکه بازار برای شروع رشد نیاز به ارزش معاملات بیش از ۵۰۰۰ میلیارد دارد. گفت: روند فرسایشی موجود در بازار امروز هم ادامه‌دار است. دیروز نمادهای بزرگ همه مثبت بودند و شاخص هم مثبت بود. دیروز با بازگشایی فملی بورس منفی شد.

خبری‌زاد عنوان کرد: در عین حال که معاملات کم‌حجم است، فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد. همه منتظر یک جرقه و شروع روند مثبت بورس هستند و به این منظور باید تا هفته آینده منتظر بود.

دنیای اقتصاد نوشت:

نیروی دافعه بورس تهران

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۷‌‌‌درصد سرمایه‌‌‌های خردی که در دوره اوج سال ۹۹ یعنی از ابتدای آن سال تا زمان رسیدن شاخص کل به قله ۲‌‌‌میلیون و ۷۸‌‌‌هزار واحدی به گردونه معاملات سهام وارد شده بود، در ۱۶ ماه گذشته راه خروج از بازار را انتخاب کرده‌‌‌اند. به این ترتیب اصلاحی که در صورت کارآ بودن قوانین معاملاتی و البته عدم‌‌‌دخالت سیاستگذار در مکانیزم بازار می‌توانست در مدت چند روز به پایان برسد، حالا نه‌‌‌تنها ۱۶ ماه به درازا کشیده بلکه به زعم نظرات کارشناسی قیمت‌‌‌ بسیاری از سهم‌‌‌ها، در سطوح پایین‌‌‌تر از قیمت‌های تعادلی قرار گرفته است.

در این وانفسا اما سیاستگذار فرصت‌‌‌های پیش‌‌‌روی خود برای احیای بازار سهام را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. بیراه نیست اگر بگوییم در ۲سال گذشته سیاستگذاری اقتصادی برای بورس بسیار نامناسب بوده است.

سیاست‌هایی که در دوره‌‌‌ای بازار سهام را درگیر رونقی تورمی کرد و در دوره‌‌‌ای دیگر در مواجهه نادرست با این حباب بزرگ شده خود را نشان داد تا زیان سنگینی به سهامداران و البته اقتصاد تحمیل شود. اما جایی باید به این داستان پایان داد.

طلایی‌‌‌ترین زمان‌‌‌ها برای حذف محدودیت دامنه نوسان و افزایش کارآیی بازار سهام از دست رفته است اما هنوز امکان احیا وجود دارد. احیایی که نیازمند یک جراحی سخت اما ضروری است و در هر دوره‌‌‌ای می‌تواند عواقبی به همراه داشته باشد که البته به نظر می‌رسد باید تحمل شود تا به یک بازار کارآ و منطبق با استانداردهای جهانی نزدیک شویم. از این رو سیاستگذار اقتصادی لازم است با علم به عواقب این جراحی ضروری، تا دیرتر نشده اصلاحات لازم را انجام دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عوامل فساد ختور رادیاتور باید شناسایی شود .ونه ونه ونه به هیچ عرضه اولیه اگر تا بحال حساب دستتون آمده

  • ناشناس

    تو مملکتی که دروغشون یک روز دوام نمیاره وهمش رانت وفساد لحظه ای رخ میده ارزش سرمایه گذاری با این حد ضرر نداره .
    ۱.میگفتن دلار اومده پایین سهام هم اومده پایین . حالا که دلار بالاست.پس چرا بالا نمیره
    ۲ .عشقی خان میگه عرضه جذاب داریم.یا شما را از دهیاری روستا آوردن .شدی رعیس بورس .یا سرت کردی زیر برف .تا چیزی را نبینی .کدوم یکی؟ .۳.مرد حسابی عرضه اولیه پارسال شما .سیتاسیمانی وبپیوند برقی مگه به کسی سود داده که ۵۰ درصد زیر قیمت عرضه است.
    واگذار همه عوامل رانت وفساد وسر کیسه کردن ملت را به خدا میدم.
    هزارم.نه .نه نه نه .نه…………..‌‌‌……به بورس وعرضه اولیه

  • ناشناس

    اقای محسنی اژه ای دستور بررسی بورس را داد…لطفاا سهپهای خودرو وخساپا
    .پالایش ..حآسا..مرقام..و صدها سهم دیگر رابررسی کنید تماما فاسدن ودزدی صورت گرفته..اقای مزیر اقتصاد وتیم اقتصادی دولت از خواب بیدار شوید…۸۰% از اصل سرمایهای مردم نیست…..!! عامل وعاملین باید محاکمه گردددند وتمام سرمایهاشون به سهامداران متضرر پارسال برگرددد

  • ناشناس

    نیروی دافعه مسئولین قبلی و فعلی

  • خمحرکه

    خواستم بگم که این نماد خمحرکه ( شرکت نیرو محرکه) عین خود فساد هست و خیلیا رو منجمله خودم و بدبخت و آواره کرده