کد مطلب: ۵۳۸۵۷۸

پیش‌بینی بورس امروز ۲۰ اردیبهشت / ادامه نوسان شاخص در محدوده موجود

پیش‌بینی بورس امروز ۲۰ اردیبهشت / ادامه نوسان شاخص در محدوده موجود

بازار این روزها با نتایج منفی و ناامید کننده‌ای همراه است و سیگنال‌های موثر و اخبار مذاکرات برجام در روند آن تغییری ایجاد نمی‌کند. بی ثباتی نرخ دلار و رسیدن قیمت آن به محدوده ۲۰ هزار تومان برای اقتصاد و بازار سرمایه نتایج مطلوبی را ایجاد نمی‌کند بلکه فقط این روزها شاهد قفل شدن صف‌های فروش نمادهای بورسی و کاهش ارزش سهم‌ها در بازار هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار سرمایه در حال حاضر با چهار مسئله مهم رو به رو است. نبود ثبات در بازار ارز و دلار که فرصت برنامه‌ریزی را از سیاست‌گذار و شرکت‌های بورسی به نوعی گرفته و بازار را در یک بلاتکلیفی رها کرده است. عامل دیگر بحران در بازار سرمایه بالا بودن نرخ بهره است که این مورد آسیب‌های جبران ناپذیری را به بازار وارد می‌کند و با وجود قیمت گذاری دستوری و فشار به شرکت‌ها برای اجرایی کردن این دستورات پیکره بازار متلاشی شده است.

دارابی درباره پیش‌بینی بازار ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: روند بازار همچنان منفی است و شاخص در همین محدوده نوسان می‌کند. گروه‌های معدنی و پتروشیمی را با توجه به بالا رفتن قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی می‌توان پیش‌رو بدانیم.

همچنین دنیای اقتصاد نوشت:

پیش‌بینی وضعیت جریان ورود یا خروج نقدینگی به بازار در سال‌جاری منوط به بررسی متغیرها و چالش‌های پیش‌روی بازار است.

حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق می‌گوید: عملکرد گروه‌ها و صنایع بورسی از گزارش‌های مطلوب همراه با رشد سودآوری خبر می‌دهد که با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع می‌تواند موجب اقبال اهالی قدیمی و حرفه‌ای به بازار شود.

وی ضمن اشاره به تصمیمات سیاست‌گذار بورسی که منجر به خروج پول از بازار می‌شود، عنوان می‌کند: یکی از چالش‌هایی که سهامداران در یک سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تصمیمات بدون پشتوانه متولیان بازار است. به عنوان مثال اجرای دامنه نوسان نامتقارن طی چند ماه گذشته نه تنها کمکی به بازار نکرد بلکه موجب کاهش چشمگیر حجم دادوستدها و افت نقدشوندگی نیز شده است. متناسب و متقارن‌کردن دامنه نوسان و اجرای قوانینی که به روان‌سازی و نقدشوندگی منجر شود از الزامات مهم پیش روی سازمان بورس است. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم اجرای دامنه نامتقارن همچنان شاهد بازاری بی‌رمق و خروج پول از بازار باشیم که در این صورت سرمایه جدید نیز وارد بازار نخواهد شد.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: بورس با چالش‌های مهمی خارج از بازار سرمایه مواجه است. اولین متغیر تاثیرگذار بر روند معاملات تالارهای شیشه‌ای نتیجه مذاکرات برجام است. اینکه پرونده برجام به چه نحوی بسته شود، بر تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بازار سهام اثرگذار است و تا زمان مشخص شدن نتیجه آن انتظار می‌رود، در همه بازارها از جمله بورس شاهد ورود یا خروج قابل‌توجهی از پول نباشیم. اما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد؟ اگر مذاکرات منجر به توافق همه‌جانبه شود، بازار سهام مانند سایر بازارهای موازی در کوتاه‌مدت افت بیشتری را رقم می‌زند اما با توجه به اینکه کاهش تحریم‌ها نهایتا بر بیشتر شرکت‌های بورسی اثر مثبت دارد، در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند موجب ورود سرمایه شود. همچنین نوسانات قیمت ارز نیز بر روند بازار سهام موثر است. قیمت دلار نیز در ماه‌های پیش‌رو تحت تاثیر مناسبات بین‌المللی کشور قرار دارد. اما برخلاف اظهارنظر برخی مدیران دولتی در مورد کاهش قیمت دلار بعد از احیای برجام به نظر نمی‌رسد شاهد افت قابل توجه قیمت دلار باشیم.

برادران هاشمی می‌گوید: یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند تکلیف ورود و خروج پول به بازار را مشخص کند، انتخابات ریاست‌جمهوری است که با توجه به حواشی احتمالی این موضوع انتظار می‌رود برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح دهند از ورود به بازار خودداری کنند. در مجموع هر یک از موارد گفته شده می‌تواند بر ورود یا خروج جریان پول به بازار موثر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس برای همیشه تمام شد

  • ناشناس

    حقوقی بیمه معلم هرروز اول شروع کاری با کد حقیقی ۵ میلیون صف فروش فیک درست میکنه که کسی هوس خرید به سرش نزنه.
    این درسته؟

  • ناشناس

    افزایش ۳۰ درصدی سهام خودر متصور می باشد در هفته جاری