کد مطلب: ۵۷۹۳۹۸

پیش‌بینی بورس امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / کدام گروه‌ها ظرفیت رشد دارند؟

پیش‌بینی بورس امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / کدام گروه‌ها ظرفیت رشد دارند؟

دیروز بازار سهام با تحرکات مثبت شاخص کل به پایان رسید و شاخص کل بورس با چهار هزار واحد رشد در محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد قرار گرفت. بازار امروز به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز بازار سهام با روندی صعودی بود و در نهایت شاخص کل بورس با ۴۵۱۲ هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد قرار گرفت. در پایان بازار شنبه گروه‌های پالایشی و پتروشیمی و برخی از گروه‌های شاخص‌ساز بازار تحرکات مثبتی را از خود نشان دادند. اما روند بازار یکشنبه به چه صورت خواهد بود؟

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سهام درباره روند بازار امروز به تجارت‌نیوزگفت: به نظر می‌رسد روند بازار به طور کلی تا ماه آینده مثبت و صعودی باشد. و متغیر اصلی اثرگذار در تعیین تحرکات فعلی بازار هم دلار است که پیش‌بینی می‌شود اگر صعودی نباشد حداقل در همین محدوده فعلی نوسان کند.

وی همچنین درباره گروه‌هایی که در بازار یکشنبه ظرفیت رشد دارند گفت: در هفته جاری گروه‌های پالایشی‌ و پتروشیمی پیش‌رو خواهند بود و پتانسیل رشد را دارند.

دنیای اقتصاد نوشت:

ترس بورس از نگاه دستوری

نماگرهای بورسی که در ابتدای دادوستدهای روز شنبه با رشد مناسبی همراه شده‌ بودند، در ادامه از سقف روزانه خود عقب نشستند تا رشد شاخص کل به ۳/ ۰درصد محدود شود و نماگر هموزن نیز کاملا تغییر جهت دهد. به این ترتیب هر چند رشد روز جمعه قیمت فلزات در بازار جهانی زمینه‌ساز افزایش تقاضا برای سهام کالایی شده بود، اما سخنان اخیر وزرای اقتصادی دولت که از علاقه آنها به قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد حکایت داشت، سبب ترس و ناامیدی بورس‌بازان و تشدید فشار عرضه در تالار شیشه‌ای شد.

محمد امین خدابخش: بازار سهام روز گذشته شاهد رشد‌اندک شاخص کل بورس بود. رشدی که بیش از هر چیز به‌دلیل وجود برخی اظهارنظرها در مورد لزوم کاهش قیمت سیمان به‌کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان و لزوم کنترل سایر نهاده‌ها، محدود شد. در‌این روز شاخص‌بورس در حالی تنها به‌رشدی ۳/ ۰درصدی بسنده کرد که شاخص هموزن به‌سبب افزایش عرضه و تشکیل صف‌فروش نسبت به‌روز چهارشنبه عقب‌نشینی کرد. به‌نظر می‌رسد که در شرایطی که رشد قابل‌توجه قیمت‌ها طی روزهای پایانی هفته اخیر در بازارهای جهانی مشاهده شده و قیمت ارز به‌سبب افزایش انتظارات تورمی ناشی از کسری بودجه دولت دلیلی برای کاهش یافتن ندارند، بازار سهام بیش از هر چیز از بازگشت نگاه دستوری به‌هراس افتاده و سایر عوامل مثبت بنیادی را در نظر نمی‌گیرد.

زیر تیغ دستوری

روز گذشته بازار سهام مجددا حرکتی نوسانی را از خود به‌نمایش گذاشت و در حالی که تا همین چند هفته قبل شاهد صعود نماگرهای بورس و فرابورس بودیم به‌مانند الگوی مشاهده‌شده در هفته گذشته شاخص کل در محدوده‌های تکراری نوسان داشت. در‌این روز شاخص بورس تهران که عملکرد خود را از سطوح بالاتری آغاز کرده بود، رفته‌رفته مسیر کاهشی را پی گرفت و در نهایت فعالیت روزانه خود را در شرایطی به‌اتمام رساند که جایگاهی بهتر از سطح یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد نیافت.

بر‌این اساس طی روز یاد شده میانگین وزنی قیمت سهام در‌این بازار تنها به‌میزان سه دهم‌درصد رشد کرد که‌این رقم حکایت از پیشروی ۴۵۰۰ واحدی شاخص‌کل داشت. تمامی ارقام در شرایطی به‌ثبت رسید که طی همین روز شاخص‌کل هم‌وزن ۵۹/ ۰درصد نسبت به‌روز چهارشنبه کوچک‌تر شد. ‌این شاخص به‌سبب افزایش عرضه در نمادهای کوچک حرکت نزولی را به‌ثبت رساند.

این‌طور که از بررسی تغییرات رخ داده در شاخص‌کل و به‌طور کلی قیمت‌های به‌ثبت رسیده در بورس و فرابورس تا روز گذشته به‌نظر می‌آید، به‌رغم آنکه انتظار می‌رفت پس از یک دوره چهار ساله در دولت دوم روحانی از تجارب به‌ثبت رسیده در آزمودن خطای قیمت‌گذاری دستوری درس گرفته شده باشد با‌این حال شاهد آن هستیم که مجددا برخی از مقامات دولتی نظراتی را درباره قیمت‌های موجود در اقتصاد‌ایران ارائه کردند که نه‌تنها دست‌‌کمی از جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت قبلی ندارد، بلکه بیش از گذشته می‌تواند باعث کمبود کالاهای خاص در بازار آزاد و افزایش قابل‌توجه قیمت آنها شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا ازتون نگذره که یکساله بدبختمون کردین نه میشه میانگین کم کرد نه پولمون رو برداریم چون شده یک پنجم بی شرمها چند روز مثبت کردین که حقوقهامونم بدزدین

  • ناشناس

    ننگ بر شما کلاهبردارها

  • ناشناس

    تو این چندماه دلار خریده بودیم حداقل سود میکردیم ولی این سهامای آشغالی بدبختمون کرد

  • ناشناس

    بورس نی قمارخونه ست که با کلاهبرداری همیشه بازنده ایم تمام سهامها آشغاند چون باهم میرن بالا باهم سقوط میکنن یعنی هیچکدوم مستعد رشد نیستن تمام با نرم افزار الکی نشون میدن مثبت شده من هنوز ۳۰۰ میلیون تومن تو ضررم
    تجارت نیوز چرا نظر مارو نشون نمیدی

  • ناشناس

    امروزافت شدیدبورس 21شهریورحق مردم خوردن

  • ناشناس

    وظیفه دولت ها نگاه به کل جامعه است، این که سیمان و فولاد ارزان شود از یک نگاه اقدام بسیار به جایی است زیرا در این صورت سایر مصالح ساختمانی هم ارزان خواهد شد و این مجالی برای جوانان و کسانی است که قدرت خرید پایینی دارند تا خانه دار شوند و از این بابت دولت محترم اقدام بسیار به جایی انجام داده است در ضمن سهام داران واقعی که دید بلند مدت چند ساله داشته اند هم ضرری نخواهند کرد.
    بورس هم الحمد ا… در طی دو ماه اخیر رشد ۲۰ درصدی داشته که با توجه به اوضاع کرونا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی در کشور ما رشد عالی ای داشته و ریزش ۴ تا ۵ درصدی طبیعی خواهد بود زیرا اگر بورس دائما مثبت باشد ارزش سهام از ارزش ذاتی خود که بر اساس عملکرد شرکت ها است فاصله می گیرد و سهام ارزش کاذب می گیرند و در این صورت خرید و فروش سهام دشوار می شود و بازار از پویایی خارج می شود که این به نفع بورس نیست، اصلاح سهام در بورس تمام دنیا وجود دارد و امری طبیعی است.
    برادران سهام دار تنها می ماند طرز فکر خودمان که نگاه خود را به بورس طولانی مدت یا حداقل میان مدت کنیم تا ان شاء ا… به سود خوبی برسیم.

  • ناشناس

    دست برداریدازایجادآلودگی تصویری برای ما.چراتیک ضربدرراحذف کرده اید.که نتونیم ازشرتبلیغاتت ن خلاص شویم.مردشورتون ببرن

  • ناشناس

    فقط وعده می دهند

  • ناشناس

    اقای ریس جمهور محترم.. و اقای رضایی..معاون اقتصادی دولت…وزیر اقتصاد…بداد بورس برسید..بخدا قسم شاخص از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ امد ولی در پرتفوی سهامداران فقط منفی بود..چرا نڟارت به شرکتهای خصوصی وسازمان بورس نمیکنیدد..تمام تراکنشهای متخلفین مشخص است..دیگه شعار بسه..اقدام کنید..پالایش ..چی شد؟؟ تزریق پول وحمایت از بورس چی شد…؟؟؟؟؟؟

  • غلامرضا

    سوالی دارم. زیر تیغ دستوری یعنی چه.اگر دولت جدید بخواهد جلوی افزایش قیمت سیمان و فولاد و بقیه مایحتاج ضروری مردم که به خاطر رانت و فساد افسارگسیخته شده را بگیره و قدرت خرید مردم را بالا ببره ،باعث افت و ضرر من سهامدار بشه. من به استقبال این ضرر میروم و اگر این مسئله درست باشه، یعنی ما سهامداران دوست داریم دلار بالا بره و سفره خالی مردم، خالی تر بشه تا شاخص بورس بالا بره و ما با بدبختی کل مردم سود کنیم؟
    لطفا یکی به من حقیقت را بگه. اگر اینطور هست با ضرر از بورس اما راضی خارج میشم.