خبر مهم:

کد مطلب: ۵۹۷۷۶۰

افت شاخص ادامه‌دار است؟ / پیش‌بینی بورس امروز ۲۶ آبان

افت شاخص ادامه‌دار است؟ / پیش‌بینی بورس امروز ۲۶ آبان

شاخص کل بازار سهام دیروز بیش از هفت هزار و ۷۰۰ واحد ریخت و وارد کانال یک میلیون ۴۰۸هزار واحدی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بازار سهام دیروز بیش از هفت هزار و ۷۰۰ واحد ریخت و وارد کانال یک میلیون ۴۰۸هزار واحدی شد. شاخص کل و هم‌وزن به ترتیب ۰٫۵۴ و ۰٫۲۴ درصد افت داشتند.

بورس در حالی سه‌شنبه را نیز منفی به پایان رساند که دولت علی‌رغم وعده‌های حمایتی باز هم اقدام به عرضه اوراق خود کرد.

تصمیمات شبانه دولت این روزها بیش از هر چیزی بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است.

بورس تحت تاثیر تصمیمات شبانه

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: در آغاز بازار امروز با فشار عرضه مواجه بودیم که به افت شدیدی منجر شد. در ادامه و با تخلیه این فشار اوضاع متعادل‌تر شد اما در نهایت بازار مجدد منفی شد. این روزها به طور کلی ارزش معاملات چنگی به دل نمی‌زند.

وی ادامه داد: بازار سهام تحت تاثیر تصمیمات شبانه دولت است. ابهامات موجود در عوامل تاثیرگذار بر بورس نیز بر این وضعیت دامن زده است.

دستکاری شاخص کل؟

اصطلاح دستکاری شاخص کل موضوعی است که فعالان بورسی از آن گلایه‌مندند. اما آیا شاخص کل واقعا دستکاری می‌شود یا داستان چیز دیگری است؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: ‌‎در یک مثال ساده، بازار سهام اتاق سردی است که مسئولان زیر دماسنج آن (شاخص کل) فندک گرفتند و برای اثبات دمای مطلوب، به آن استناد می‌کنند!

وی ادامه داد: شاخص کل ما متشکل از شاخص قیمت به علاوه بازه نقدی است. فرمول محاسبه شاخص کل مربوط به شاخص وزنی است.

الیاس‌کردی توضیح داد:هر سهمی که بزرگ‌تر است در تعیین شاخص کل سهم بیشتری دارد. به این ترتیب زمانی که بازار منفی است دولت با استفاده از سهم‌های بزرگ شاخص کل را مثبت نگه می‌دارد یا معاملات بلوکی انجام می‌دهد. به این ترتیب شاخص کل مثبت است اما بازار منفی است.

دنیای اقتصاد نوشت:

یک روز دیگر در مسیر کاهش

بورس تهران یک روز دیگر را در مسیر کاهش قیمت‌ها پیمود و شاخص آن در نهایت با پایان یافتن معاملات این روز به محدود یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد رسید.

با وجود این جو کاهشی اما معامله‌‌‌گران شاهد افزایش تقاضا در یک تک سهم بودند.

سهمی از گروه شوینده‌‌‌ها که نه‌تنها با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را از آن خود کرد بلکه با مازاد تقاضا و صف خرید پرمقدار در سقف مجاز روزانه معامله شد.

ماجرا چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که این شرکت خبر از عرضه اوراق فروش تبعی ۱۰۰۰ تومانی برای هر سهم و همچنین عرضه اولیه یکی از زیرمجموعه‌‌‌هایش خبر داده بود تا با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری ارزندگی خود را به رخ بازار بکشد.

آن هم در شرایطی که با وجود ایجاد اجماعی میان بدنه کارشناسی بازار در خصوص ارزنده بودن قیمت سهام اغلب شرکت‌ها، اما نااطمینانی و ترس مانع از ورود سرمایه‌‌‌های سرگردان به گردونه معاملات سهام شده است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ناشران بورسی می‌توانند با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، نه‌تنها بر ارزنده بودن سهم خود تاکید کنند بلکه با غلبه بر فضای هراس ایجاد شده، مجددا سرمایه‌‌‌های گریزان را وارد بازاری کنند که می‌تواند نقشی سازنده در اقتصاد کشور داشته باشد.

به عبارتی ناشر لازم است با استفاده از ابزاری مانند اختیار فروش‌‌‌ تبعی و سایر ابزارهای پوشش ریسک نظیر فروش استقراضی، راه سهامی را که به عقیده ناشر ارزنده است از سایر نمادهای بازار جدا کند.

تداوم افت شاخص

آنچه که تاکنون شرح داده شد وضعیتی است مختصر از شرایط فعلی اقتصاد ایران که آخرین رد‌پای خود در بورس را با افت روزانه میانگین قیمت سهام نشان می‌دهد.

دقیقا در چنین چارچوبی است که روز گذشته نیز شاهد افت شاخص کل بورس و عقبگرد آن به محدوده یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد بودیم؛ عقبگردی که به سبب افت ۵۴ /۰ درصدی نماگر یاد شده روی داد و بر احتمال سقوط مجدد شاخص کل به ابرکانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحدی افزود.

ثبت چنین اعداد و ارقامی در روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هموزن مانند روز قبل به مسیر نزولی ادامه داد.

روند کاهشی سایر شاخص‌ها

سایر شاخص‌‌‌ها نیز همچنان به کاهش خود ادامه دادند.

در شرایط کنونی آنچه ذهن بسیاری از مخاطبان و فعالان بازار سهام را به خود مشغول کرده این است که اگر واقعا نمادهای این بازار ارزنده هستند، پس چرا افت قیمت‌ها پایان نمی‌‌‌یابد تا دست‌کم اگر قرار نیست شاهد صعود بازار باشیم افت آن را نیز به نظاره ننشینیم؟

مساله اینجاست که در زمان تداوم روند نزولی به‌خصوص در نزول‌‌‌هایی که افت قیمت بسیار زمان‌بر می‌شود، همبستگی نمادها در کلیت بازار و خستگی فعالان، مانع از آن می‌شود تا قیمت سهام به پیروی از متغیرهای بنیادی نوسان کند.

به‌خصوص آنکه سرمایه‌گذار در فضایی قرار گرفته باشد که بالا بودن ریسک‌ها یا به عبارت بهتر افزایش نااطمینانی افت پیش‌رو را محدود و تصمیم‌گیری را سخت کند.

سهامی که ارزنده است اما …

دقیقا در چنین شرایطی ممکن است تحلیلگران خیل بزرگی از سهام را سراغ داشته باشند که ارزنده است اما بر روی تابلوی معاملات هر روز بخشی از بهای خود را از دست می‌دهد.

دقیقا به همین دلیل است که طی روزهای گذشته خروج پول سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار تداوم داشته است.

روز گذشته نیز بیشتر صنایع بازار در حالی خروج پول حقیقی را از گردونه معاملات سهام خود به نظاره نشستند.

موفقیت گروه شیمیایی در جذب سرمایه حقیقی‌‌‌ها

در این میان گروه محصولات شیمیایی با اختلافی معنادار نسبت به سایر صنایع در جذب سرمایه حقیقی‌‌‌ها موفق بود و توانست رقمی بیش از ۴۴‌میلیارد تومان را به جریان معاملات خود اضافه کند.

با این حال چنین موفقیتی مرهون جذابیت تمامی نمادهای گروه یاد شده نبود. معاملات گروه محصولات شیمیایی در بورس تهران طی روز ۲۵ آبان ماه در حالی خاتمه یافت که یک نماد در این روز عملکردی غیر‌منتظره داشت.

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا سود صندوق حامی نسبت به قبل هر ماه کمتر شده و می‌شود

  • نجیب زاده پارسی?

    دیگه نظر دانم خشک شدهپیش بینی بورس ایران از حل کردن جدول مندلیف هم سخت تر شده
    گاهی یک معادله ، دو و یا سه مجهول دارد ولی معادله بورس ایران n مجهول دارد که این مجهول ها واسطه مطلق نیستند بلکه متغیرهای غیر مستقل هستند .
    تحریم،نرخ ارز، نرخ سود ،قیمت های دستوری، تغییرات اساسی در قوانین ثابت و قبول شده جهانی،جبران کسری بودجه از محلی که خود باید عاملی برای رونق اقتصادی باشد و……..

  • ناشناس

    بورس ایران.دزدخانس..مسولین خجالت بکشد..اگرفسادنیست پس چیست؟؟ بییشتر شرکتها دولتین واین بیشتر شرم اور است..تیم اقتصادی دولت ریسی..با اینهمه.معاون افتصادی.ازخواب بیدار شوید..بورس رها شدس.و دیگر مردم دوره بعد به شما رای نخواهند داد..مجلس ودلت مردم واقعا روی حرفای شما حساب کردن….و در دوره بعدی انتخابات چه جوابی دارید به مردم.!!!!
    ..

  • علی

    نماد خگستر بدون هیچ افزایش سرمایه ای 80% سهامداران خرد را در زیان برده این نماد نماد ظلم به 85 میلیون سهامدار است …!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    به خدا دیگه از دست خدا هم کاری بر نمیاید

  • مالباخته

    تورا به خدا یک فکری به حال کسانی کنید که پانزده ماه است ضررشان جبران نشده واصل پولشان را ازدست دادهاند

  • زهرا

    بعدازماهها اومدم نظرها روبخونم ،واقعا هنوز امیدوارید ومنتظرید ضررهاتون برگرده،بنده قبل عید ده ماهه خروج زدم ودرجای دیگه نه تنها ضررهایم روجبران بلکه سودم کردم هنوز شما به این واون التماس میکنین عزیزمن اقتصاد ایران مریضه خودت بفکر خودت باش سرمون زمونی کلاه رفت دیگه عمرا بنده پولم روبه اینا بسپارم برا هفت پشتمم کافی است.بخدا دلم بحال شما هموطنانم میسوزه