کد مطلب: ۷۵۵۰۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / روند نزولی یا اصلاح طبیعی بازار؟

پیش بینی بورس دوشنبه 10 بهمن 1401 / روند نزولی یا اصلاح طبیعی بازار؟

شرایط بازار سرمایه طوری رقم خورد که شاخص کل بورس به آسانی کانال 1.6 میلیونی خود را از دست داد و شاهد خروج جدی پول حقیقی بود. امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه اما در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرده است که شرایط این‌ روزهای بازار سرمایه نمی‌تواند در روند میان‌مدت و بلندمدت بازار اخلالی ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران که دومین هفته بهمن‌ماه را با گام منفی آغاز کرده‌ بود، امروز در دنباله این روند نزولی، با افزایش شدت عرضه‌ها مواجه شد. در جریان داد و ستد‌های امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس، 57 هزار و 900 واحد فروریخت.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ضمن ثبت این کاهش، کانال 1.6 میلیونی معروف خود را نیز پس از تنها 20 روز از دست داد. از سوی دیگر نماگر هم‌وزن بازار سرمایه، با شروع ماه یازدهم سال نتوانست نوار سبز روند صعودی خود را حفظ کند.

شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز با افت 3.88 درصدی، 19 هزار و 562 واحد دیگر نیز کاهش یافت و کانال 500 هزار واحدی خود را ترک کرد.

بررسی آمار مالکیت حقیقی‌های بازار سرمایه نشان از آن دارد که در جریان معاملات امروز بیشترین خروج پول‌ حقیقی‌ها از ابتدای سال به میزان هزار و 925 میلیاردی رقم خورد.

بازار وارد فاز نزولی شده است؟

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان داشت: بعد از رشد اخیری که طی یک ماه گذشته در مدت چند هفته اخیر داشتیم یک اصلاح درون کانالی، به لحاظ تکنیکالی امر چندان بعیدی به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: اما معمولا این اصلاحات از منظر ترکیبی مورد بحث قرار می‌گیرند که ترکیبی از اصلاح زمانی و اصلاح قیمتی‌ است؛ به این معنی که افتی که از هفته اول بهمن‌ماه تا به حال شاهدش بودیم عمدتا در یک بازه زمانی طولانی‌تر اتفاق می‌افتد و منجر به ترسی که در بدنه بازار شکل گرفته‌ است نمی‌شود.

امیرباقری ادامه داد: از طرفی بعد از رشد‌های کوتاه‌مدت، معمولا سرمایه‌گذارانی که قصد شناسایی سود و شکار فرصت بعدی را دارند، اقدام به فروش می‌کنند؛ اما در میان‌مدت و بلند‌مدت برای سرمایه‌گذارانی که دیدگاه سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارند، اثر تمام این اتفاقات اندازه یک سایه در کندل‌ها خواهد بود و طبیعتا سودی این سرمایه‌گذاران از بازار کسب کردند نسبت به نوسانات روزانه و هفتگی اساسا قابل قیاس نیست.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: همان‌طور که در یک تحلیل گذشته‌نگر و یک مطالعه تطبیقی می‌توانیم ببینیم در گذشته نیز اتفاقات حاشیه بازار همواره بوده اما در میان‌مدت و بلندمدت اثر داشته است.

مقوله خروج پول حقیقی‌ها از بازار

برخی از کارشناسان بازار سرمایه انتقاداتی را نسبت به فرمول محاسبه خروج پول حقیقی داشته‌اند؛ از طرفی شاخص ورود و خروج پول حقیقی که این روز‌ها در حال شکستن رکورد خروج پول است، موجب افزایش نگرانی سهامداران شده است.

امیرباقری در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: برخی فعالان بازار سرمایه خروج پول را از طریق فرمولی محاسبه می‌کنند که خود این فرمول جای بحث بسیار دارد.

وی افزود: از آنجا که تکرار این مطلب منجر به جاافتادگی آن در بورس شده است، تبدیل به یک منبع ترس برای بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اینکه حقیقی‌ بفروشد و حقوقی بخرد، امری بوده که همیشه در بازار سرمایه وجود داشته‌ است و به‌ تنهایی دلیلی برای شکست روند‌ها به شمار نمی‌آید.

اثر حاشیه‌های عرضه بورسی خودرو بر بورس

آیا ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا به واسطه تخریب اعتماد عمومی منجر به شکست روند صعودی بازار سرمایه خواهد شد؟

امیر باقری در پاسخ به این سوال بیان کرد: خیر؛ پاسخ به این سوال از دو منظر قابل بررسی است. در ابتدا از دید تکنیکال این‌ گونه قابل بحث است که بازارها پس از امواج قوی، تا مدتی به صورت گیج و گنگ به نظر می‌رسند.

وی افزود: این گیج بودن بازار خود را در قالب بازار ساید یا رنج نشان می‌دهد. بنابراین اینکه بازار مدتی در رکود زمانی پس از ریزش سال 99 و 1400 به سر برد امری طبیعی است.

امیرباقری اضافه کرد: طبیعتا طی خروج از رژیم رکودی و ورود به فاز صعود میان‌مدت و بلندمدت، همیشه این دست به دست شدن سهام وجود داشته است؛ این میان اخبار صرفا به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده‌اند.

وی بیان کرد: به طور مثال یکی از مباحثی که تا حدودی فشار بنیادی به بازار آورد، بحث کسری بودجه و فشاری است که بودجه روی شرکت‌ها خواهد گذاشت. به طور مثال نرخ خوراک می‌تواند سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد اما در میان‌مدت و بلندمدت، تجربه نشان داده محرک اصلی بازار تورم موجود و تورم انتظاری است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به هر حال در بحث سپر تورمی بازار سرمایه، این امر هم به شکل صورت سود و زیان و هم به شکل ترازنامه، در صورت‌های مالی شرکت‌ها خود را نشان خواهد داد. بنابراین در میان‌مدت و بلندمدت نگران بازار سرمایه نیستیم اما در کوتاه‌مدت این نوسانات امری طبیعی است که اخبار به آن دامن خواهد زد.

پیش بینی بورس دوشنبه

امیرباقری بیان کرد: در حال حاضر چند پارامتر همزمان و همگام بر بازار سرمایه اثرگذار شده‌ است؛ یک بحث نگاه تکنیکالی به شاخص است و در بحث دوم اخبار حوزه سیاست را داریم. در آخر نیز پارامتر قیمت‌گذاری دستوری و خروج از فضای رقابتی خودرو از بورس کالاست.

وی ادامه داد: بازار دوشنبه تا حدودی می‌تواند در امتداد بازار امروز حرکت کند؛ البته انتظار می‌رود به مرور زمان با توجه به نرخ‌های فعلی مثل نرخ ارز که به هر حال خود پیش‌نگری از تورم انتظاری خواهد بود، ترمز نزولی بازار را بکشد و کم‌کم وزن تقاضا در بازار سرمایه سنگین شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    سلام.جناب باقری عزیز فکر کنم شوخی می فرمایید.خوشحالم که سهامداران خرد حرف های شما را نادیده می گیرند .آقای واعظی هم از این حرفها زیاد می فرمودند

  • ناشناس

    هعیییی…..😞🥺😓

    • ناشناس

      سلام

  • ناشناس

    شاخص بورس قبلا هم بین ۱۲۰۰ هزار واحد تا ۱۶۰۰ هزار واحد نوسان داشت به نظر می رسد که برای دوره ای هم بین ۱۳۵۰ هزار تا ۱۷۵۰ هزار نوسان داشته باشد ولی به نظر نمی رسد کانال ۱۳۰۰ هزار واحد را از دست بدهد، نهایت ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ هزار واحد دوباره برمی گردد البته به شرطی که سهام داران با چند روز قرمزی دست به فروش هیجانی نزنند و روند ریزش را شدیدتر نکنند. خروج ۲۰۰۰ هزار میلیارد پول حقیقی در یک روز، زیاد است و کاهش شدیدی در شاخص ایجاد می کند، درست نیست تا شاخص ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد رشد کرد بصورت هیجانی و برای سیف سود خروج زود هنگام بزنیم یا به عبارت دیگر سهام داری فست فودی کنیم.

  • ناشناس

    شمت بلندمدت باش‌‌. ما که حفظ سود هرچند حداقل تو اولویتمونه‌ تا بری تو ضرر حالا به امید این و اون باشی تا ضررت جبران شه.

  • ناشناس

    پشت پرده بورس چه خبر است ؟ این افت های بی سابقه ریزش است یا اصلاح ؟

  • ناشناس

    ایا پراید ۸۲ که باید ۱۵ سال قبل اسقات میشده الان باید ۱۰۰ ملیون بخریم چه برسر ما امده

  • ناشناس

    سلام خوب شروع شد هرچه صلاح است یاعلی

  • ناشناس

    خوبه دیگه !!!! فرمول خروج پول حقیقی رو عوض می کنند تا نشون بدن فاجعه ی اقتصادی در کار نیست . دکتراهای کیلویی در اقتصاد اینطوری صورت مساله رو پاک می کنند .

  • ناشناس

    من سهم ذوب را 5 سال که دارم زنگ زدم به مسول سهام می پرسم ارزش ذاتی این سهم چقدر که طی 5 سال سود بانکی هم به ما نداده میگه بین 800 تا900 تومان یعنی اینکه دولت فقط سهامداری میکنه قضاوت با خودتون

  • ناشناس

    تحلیل های الکی