کد مطلب: ۵۱۳۱۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس در سال ۱۴۰۰ / خوش‌بینی‌ها چقدر واقعی است؟

پیش‌بینی بورس در سال ۱۴۰۰ / خوش‌بینی‌ها چقدر واقعی است؟

از ابتدای امسال تا امروز شاخص بازار سهام بیش از ۱۳۲ درصد بازدهی داشته است. با این حال به دلیل نزولی بودن این شاخص از مرداد ماه تاکنون، اکنون سهامداران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند. با این روند برای سال ۱۴۰۰ اوضاع بورس چطور پیش‌بینی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای امسال تا امروز شاخص بازار سهام بیش از ۱۳۲ درصد بازدهی داشته است. با این حال به دلیل نزولی بودن این شاخص از مرداد ماه تاکنون، اکنون سهامداران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند.

این بازدهی ۱۳۲ درصد در حالیست که از ابتدای امسال تاکنون قیمت سکه ۸۸ درصد، طلا ۸۴ درصد، دلار ۵۹ درصد و مسکن ۲۷ درصد بازدهی داشته است. نکته قابل توجه این است که کالاهای بادوام شامل خودرو و لوازم خانگی نیز طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران ۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در این شرایط اوضاع بازار سهام برای سال آینده چطور پیش‌بینی می‌شود؟

پیش‌بینی رشد اقتصادی مثبت، پیش‌بینی رشد چهار برابری درآمدهای نفتی ایران در لایحه بودجه سال آینده، احتمال کاهش نااطمینانی‌های ناشی از کرونا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهار عامل احتمالا موثر بر بورس سال ۱۴۰۰ هستند.

مراکز جهانی مثل بانک جهانی و کارشناسان داخلی و مقامات مسئول برای سال آینده اقتصاد ایران رشد اقتصادی مثبتی را پیش‌بینی کرده‌اند. در آخرین اعلام بانک مرکزی مربوط به نیمه نخست امسال نیز رشد اقتصادی کشور مثبت پنج درصد گزارش شده است که این رشد اقتصادی همزمان با بهبود عملکردهای شرکت‌های بورس در گزارش‌های ۹ ماهه آنها بوده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد این وضعیت برای سال آینده نیز ادامه داشته باشد و احتمالا بتواند سوخت مناسبی برای تقویت بازار سهام باشد.

از سوی دیگر دولت برای لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده که درآمدهای نفتی کشور بیش از چهار برابر نسبت به امسال افزایش پیدا کند و به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. هرچند طبق آخرین گزارش‌ها دولت در فروش نفت امسال موفق نبوده و تا هفت ماهه امسال تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان فروخته اما در مجموع برای امسال پیش‌بینی شده بود که ایران ۵۰ هزار میلیارد تومان نفت بفروشد.

با این حال دولت یازدهم پیش‌بینی کرده که نه‌تنها این عقب‌ماندگی جبران می‌شود بلکه برای سال آینده درآمدهای نفتی ایران به شدت رشد می‌کند. با توجه به چشم‌انداز مثبت از قیمت جهانی نفت که تا ۶۰ دلار هم برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، شاید ایران بتواند بخشی از درآمد پیش‌بینی شده را محقق کند اما تحقق ۲۰۰ هزار میلیاردی کار سختی به نظر می‌رسد. با این حال بهبود فروش نفت ایران سیگنال مثبتی برای بازار سهام سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

از فردا قرار است واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شود، طبیعتا با کاهش ریسک‌های ناشی از نااطمینانی کرونا بازارها از جمله بورس امیدوارند آینده بهتری داشته باشند.

اما آخرین گزینه بحث انتخابات ریاست جمهوری ایران است. در روزهای اخیر همزمان با اوج‌‎گیری اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۰ بازار سهام نیز واکنش منفی از خود نشان داده بود اما در سال آینده اگر نتیجه انتخابات به گونه‌ای باشد که ریسک سیاسی بازار سهام کمتر شود، سهامداران به بازاری بهتر از امسال می‌توانند امیدوار باشند.

در مجموع شاید بورس در سال ۱۴۰۰ مثل بورس امسال از نظر میزان بازدهی نتواند یک رشد سه رقمی را محقق کند اما حداقل پیش‌بینی می‌شود یک رشد معقول، منطقی و تدریجی را پشت سر بگذارد و سهامداران دیگر روزهای رشد شارپی و روزهای ریزش پی در پی شاخص بورس را مشاهده نکنند و به جای آن به یک رشد متعادل‌تر دل ببندند.

آخرین پیش‌بینی‌ها از بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اره کارشناس درست میگه خانه فقط 27 درصد رشد داشته . همه مردم ریختن خونه هاشون رو دارن میفروشن تا پولشون رو بیارن تو بورس . البته فقط تو خواب .

  • محمدی اصفهان

    سلام .. از این شرایط که برای رشد بورس درست شده …در این چهل سال اینقدر شرایط مثبت برای رشد بورس نبود…از هر طرف وهر موقعیت سیاسی و اقتصادی دارد بر سر بورس می بارد ….پس ای مردم‌ایران که سهامدار هستین …موقع چیدن هست آبیاری تمام شد …حالا دیگه دست خودت هست که چهار پایه بگذاری و تا هر جا دستت میرسد بچینی …پس ترس و هیجان را دور کن …دیگه دست خودت هست و بهانه حقوقی و وزیر و غیره نیارید….یا علی مدد

  • ناشناس

    خونه امسال بر خلاف سالهای گذشته زیاد بالا نرفته شاید یه چیزی در حدود. 30 یا 40 درصد که در مقایسه با قیمت چیزهای دیگه زیاد نیست . بورس هم که سقوط آزاد داشت امسال.

    • سامان

      در برخی شهرها تا 300 درصد افزایش داشته جوک نگو
      متوسط حدود 150 درصد در کل کشور

    • بهنام

      خونه بیشترین رشد تورمی رو تجربه کرده.

  • ناشناس

    خدای الان دیگه خونه خریدار نداره. مردم فهمیدن به زودی قیمت خونه سقوط میکنه .

    • ناشناس

      عزیزم انگار تو این مملکت زندگی نمیکنی ،، تو ایران بجز بورس هرچی گرون شد دیگه ارزونی نداره

    • ناشناس

      احسنت

  • دانشجوی دکترای اقتصاد

    قیمت سکه و دلار و خانه همش حبابه . سال آینده فقط بورس جواب میده . پیش به سوی میلیاردر شدن با بورس. فقط بورس.???

    • ناشناس

      حتمآ مدرک شما جعلی بوده
      دکترای اقتصاد اعلام خطر کردند ، برو از استادهات بپرس.

    • ناشناس

      یادت باشه از میلیار دت چهارتا صفر کم کنی رفیق

    • ناشناس

      سلام من در مدرک جنابعالی شک دارم

    • F.a

      یعنی امیدوار باشیم ?

    • جابر

      آره پیش به سوی میلیاردر شدن. سیمان کیسه ای 30هزارتومان کجاش حبابه؟ چرا انقدر چرت میگی تو

  • ناشناس

    این روشد به ۹۰ درصد سهام دار ها نرسیده. در عوض ۹۰ درصد بالاب ۶۰ درصد ضرر کردن

  • بهنام

    به نظر من بورس رو چند نفر اداره می کنند و به هیچ چیز بجز خودشان فکر نمی کنند ،
    همه اجناس امسال چند برابر گران شدن اما قیمت سهام شان در بورس به جای بالا رفتن از نصف هم کمتر شد
    به این میگن چی ؟؟؟

  • بهنام

    وسپهر را زیر قیمت عرضه اولیه فروختیم ….. این بود تضمین عرضه اولیه
    حتی عرضه اولیه ها هم سقوط کردن آینده کجا بود

  • ناشناس

    اگر به اون ۴۰۰ پرونده چترباز بورس رسیدگی نشود بی خود و بی جهت خودتونو خوشحال نکنید که بورس در سال چند رشد خواهد کرد مردم رو چی فرض کردین مال مردم رو‌دادین دست دزدها اون وقت میایین تحلیل میکنین مردم از شکم و خورد و خوراک طفلهای معصومشون زدن و پول جمع کردن و تو بورس گذاشتن تا شاید اینده فرزندانشان بهتر شود و دزدان کاری کردن که حال شون رو از شون گرفتیم چه برسد به اینده باید دزدان را محاکمه کنید و دزدان هم معلومه کیه اگر این کار و نکنید بورس رو سر دستاندز کارانش خراب خواهیم کرد

  • ناشناس

    اگه دادگستری و سازمان قضایی به اون ۴۰۰ پرونده بورسی را محاکمه نکند ما خودمانذمجرمان را میشناسیم خودمانذهر جا دیدیم فقط چشمشان را در می اوریم