کد مطلب: ۷۴۹۳۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱/ اولین واکنش بازار سرمایه به بودجه

پیش بینی بورس شنبه 24 دی 1401/ اولین واکنش بازار سرمایه به بودجه

شاخص کل بورس تهران در این هفته به‌خوبی توانست از پس مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی برآید. نکته مهم انتشار لایحه بودجه سال آینده توسط دولت بود که سرانجام پس از 36 روز تاخیر منتشر شد. حال با وجود مشخص شدن بودجه سال آتی، پیش بینی بورس تهران بر حرکت به کدام سو استوار خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات روز چهارشنبه 21 دی 1401، پس از چهار روز صعود پیاپی شاخص کل، سرانجام ترمز رشد شاخص کل کشیده شد. جریان دادوستد‌های در این روز به گونه‌ای پیش رفت که عرضه‌کنندگان از ابتدا پرقدرت ظاهر شدند.

با این حال هنگامی که بازار درحال بازیابی خود بود، انتشار خبر لایحه بودجه سال آتی، واکنش منفی بازار سهام را دربرداشت. در پایان نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.96 درصدی که معادل 16 هزار و 91 واحد کاهش ارتفاع است در سطح یک میلیون و 652 هزار و 95 واحد ایستاد.

از سوی مقابل، شاخص هم‌وزن با سبقت از نماگر اصلی در حرکتی غیر همسو موفق به ثبت رشد 0.11 درصدی شد. در روزی که حال عمومی سهام متوسط و کوچک بازار بهتر از نماد‌های شاخص‌ساز بود نماگر هم‌وزن بورس تهران هفته سوم دی ماه را با قرار گرفتن در محدوده 504 هزار و 205 واحد به پایان رساند.

ارزش و حجم معاملات چه می‌گویند؟

ارزش معاملات خرد (سهام +حق تقدم‌ها) در پایان چهارشنبه در محدوده 10 هزار و 165 میلیارد تومانی قرار گرفت تا در کنار حجم معاملات 22 میلیارد و 360 میلیون برگه‌ سهمی بازار هم سطح بالایی از معاملات را تجربه کند.

افزایش حجم معاملات در روز‌هایی که شاخص کل بورس پس از چند روز رشد پیاپی، وارد اصلاح می‌شود نشانه‌ای مثبت از دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس به جریان معاملات است.

خروج پول حقیقی‌ها استارت خورد!

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه افراد حقیقی از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در روز پایانی هفته، خبر از خروج 381 میلیارد تومان پول از بورس می‌دهد. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطح 277 میلیارد دلاری باقی ماند.

تأثیر لایحه بودجه بر بورس

انتشار اولیه لایحه بودجه توسط دولت سیزدهم، واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت. طوری‌که پس از نوار مداوم روزهای سبز بازار، سرانجام با انتشار لایحه بودجه، بازار سرمایه موج شدیدی از عرضه را به خود دید.

لایحه بودجه هر ساله در نیمه دوم سال توسط دولت به مجلس تقدیم می‌شود؛ در همین زمینه کارشناسان و اهالی بازار نیز به بررسی آن برای دستیابی به یک چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بورس برای سال پیش رو می‌پردازند. امسال هم سرانجام لایحه بودجه در تاریخ 21 دی ماه منتشر شد که البته باید دقت داشت هنوز راه طولانی تا تصویب دارد و احتمال عوض شدن بندهایی از بودجه وجود دارد.

با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و رشد نسبتاً بالای ماه‌های اخیر، شاخص کل بورس موفق به رشد حدود 430 هزار واحدی شده، سهامداران کمی به بازار امیدوار شده‌اند و انتظار حمایت دولت از بورس در لایحه بودجه را داشتند. نه‌تنها در برداشت‌های اولیه چنین به نظر نمی‌رسد بلکه گویا افزایش ارزیابی نشده بعضی تعرفه‌ها نظیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در شرایط فعلی که سیاست بانک مرکزی بر مبنای ثابت نگه داشتن نرخ ارز است، نشان از این دارد دولت انتظار اهالی بازار سرمایه را برآورده نکرده است.

تحلیل در نیمه دوم سال تخصصی‌تر می‌شود و برای پیش‌بینی آینده بورس بررسی فاکتورهای بیشتری لازمه راه است. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر مسیر احتمالی نماگرهای بازار سرمایه لایحه بودجه است. بودجه سالانه علاوه بر پیش‌بینی هزینه‌ها و درآمدها و همچنین طرح‌های دولت در سال آینده مواردی نظیر برخی تعرفه‌های اعمالی روی کالاهای وارداتی و صادراتی، نرخ مالیات بر کسب‌و‌کارها و بودجه بخش‌های مختلف را نیز تعیین می‌کند.

موارد ذکر شده که هر ساله در لایحه بودجه کشور قید می‌شود تاثیر مستقیمی بر میزان سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گذارد. این تاثیرات می‌تواند آغازکننده روندهای نزولی و صعودی در بازار سرمایه باشد.

به طور مثال هر ساله در بودجه قیمت فروش نفت به پالایشگاه‌ها اعلام می‌شود که معمولا این قیمت برابر با 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس است. کاهش این قیمت در بودجه به طور مشخص تاثیر مثبتی بر میزان سودآوری شرکت‌های پالایشی خواهد داشت.

مثالی دیگر از این دست، تعیین نرخ فروش خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ به خصوص نرخ خوراک گاز طبیعی، در لایحه بودجه است که البته خود به نرخ ارز در بازار آزاد گره خورده است. اما در هر صورت سودآوری یا بعضا ضرردهی شرکت‌ها در گرو تعیین این نرخ است. اهمیت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه‌ای است که در سال جاری باعث از سرویس خارج شدن چندین واحد تولیدی شد.

به‌رغم انتشار لایحه بودجه به نظر می‌رسد، پیش بینی بورس شنبه بر مبنای تقویت فروشندگان بنا شود. همچنین پس رشد پیاپی بازار در هفته گذشته نیز کمی نیاز به استراحت شاخص کل وجود دارد تا سهامدارانی اقدام به شناسایی سود کنند و سهامداران تازه نفس وارد سهام شوند.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام و تشکر از تحلیل شما ولی تا زمانی که لایحه بودجه به تصویب نرسد تأثیری بر روند افزایش سهام بورس ندارد شاید تعدادی از سهام ها کمی افت داشته باشند

  • ناشناس

    شاخص جدید۲۸۰۰میلیون درآینده

  • ناشناس

    در هر صورت دولت باید به موارد خوراک پتروشیمی ها وپالایشگاهها توجه کند ،بعد از یکسال بور س رونق نسبی گرفته وتضعیف ان با گران کردن خوراک یا مواد اولیه شرکت های تولید کننده ی نیازها ،خسارت وضعف چند جانبه خواهد بود. شاید در این قسمت افزایش کنترل شده ی قیمت ارز هم قابل تحمل باشد.

  • ناصر

    دوهزار تومن افزایش نرخ خوراک با تورم ۴۰درصدی معقول به نظر می‌رسد.

  • ناشناس

    نامرد حالا میگی
    حالا که ما سهام شخارک خریدم