کد مطلب: ۴۵۷۲۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس فردا، شنبه چه می‌شود؟

بورس فردا، شنبه چه می‌شود؟

یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر، تغییرات نرخ ارز و همچنین تورمی که در نرخ کالا اتفاق افتاده، روند آتی بازار سرمایه را تعیین می‌کنند. با توجه به نرخ دلار بالای ۱۸ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود روند آتی بازار سهام همچنان مثبت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۴۲ درصد رشد را به ثبت رسانده و این درحالی است که طی معاملات فردا، دفتر یک فصل از معاملات بازار سرمایه در سال ۹۹ بسته خواهد شد.

هفته پیش بازدهی بازار بورس دو برابر بازارهای دلار و طلا بود و به نظر می‌رسد بورس هفته آینده را با اخبار مهمی آغاز خواهد کرد.

تداوم اظهارات حمایتی مسوولان، آغاز معاملات دارا یکم در هفته پیش‌رو، آغاز احتمالی دریافت مالیات از خانه‌های خالی، توافق با عراق برای بازپس‌گیری پول نفت و گاز از جمله این اخبار هستند.

در کنار این اخبار، خبر دیگری که می‌تواند برای بازار سهام به عنوان یکی از عوامل نااطمینانی محسوب شود، خبر تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اتمی است. باید دید با وجود چنین اخباری، روند بازار سرمایه فردا چگونه خواهد بود؟ آیا همچون هفته پیش شاخص به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: درحال حاضر، تغییرات نرخ ارز و همچنین تورمی که در نرخ کالا اتفاق افتاده، روند آتی بازار سرمایه را تعیین می‌کنند. با توجه به نرخ دلار بالای ۱۸ هزار تومان، اگر میانگین نرخ آن امسال، کمی گران‌تر از این نرخ باشد؛ پیش‌بینی می‌شود که روند آتی بازار سهام همچنان مثبت باشد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر شرکت‌ها در بورس کالا، فروش بسیار خوبی دارند و روند معاملات بورس کالا، مخصوصا در حلقه صنعتی رشد بسیار زیادی کرده است.

او تصریح کرد: خرداد ماه، رکورد جدیدی در عرصه‌ ارزش معاملات بورس کالا در حلقه صنعتی ثبت شده و شرکت‌های فعال در این حوزه و در عرصه پتروشیمی فروش خوبی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در کنار اینکه نرخ نفت در حدود ۳۰ دلار به ثبات رسیده است حوزه پالایش هم موضوع تجدید ارزیابی خواهند داشت و احتمالا در گزارش‌های سه ماهه و شاید حتی قبل از مجمعشان، بخشی از زیانی که در ماه قبل شناسایی کرده‌اند را پوشش دهند.

این کارشناس سرمایه خاطرنشان کرد: در کل روند بازار مثبت ارزیابی می‌شود، به علت تورم پیش‌رو و افزایش نرخ دلار، محصولات شرکت‌ها نیز براساس همین تورم افزایش نرخ پیدا کرده‌اند.

او توصیه کرد: بر همین اساس، سرمایه‌گذاران باید بیش از پیش حواس خود را جمع کنند، چرا که در شرایط فعلی بازار سرمایه، سرمایه‌ای که بیش از ارزش ذاتی، ارزش‌گذاری شده باشد کم نیست. سهامداران باید به صورت‌های مالی، به گزارش‌های ماهانه، به گزارش‌های تحلیلی توجه بیشتری داشته باشند. در شرایط فعلی بازار دیگر اینگونه نیست که تمام سهم‌ها هم‌زمان رشد پیدا کنند و به مرور مسیر سهم‌های خوب و بد از هم جدا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تصویب قطعنامه ضدایرانی آژانس اتمی چه تاثیری بر روند بازار خواهد گذاشت؟ گفت: به عقیده من این اقدام نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه بگذارد، چرا که ما پیش از این نیز اخباری از این قبیل داشته‌ایم. این قطعنامه چندان در آژانس ماهیت اجرایی ندارد، اما اگر به شورای امنیت برسد در آن زمان مساله جدی‌تر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید این خبر تاثیر روانی‌ کوتاهی در ابتدای معاملات فردا داشته باشد، اما پس از آن بازار روند عادی خود را پیدا خواهد کرد. اگر طی معاملات فردا برخی از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهم‌های خود کنند، بازار جایگزینی وجود ندارد که این سرمایه‌گذاران بخواهند دارایی خود را تبدیل کنند. به این دلیل که بازارهای جانبی جذابیت چندانی ندارند و نگهداری ریال نیز به‌صرفه نیست؛ این موضوع نمی‌تواند به جز یک ساعت ابتدایی معاملات، تاثیر چندانی بر بازار بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام ازچه راهی میتونم سهام خودم رابفروشم

  • ناشناس

    سلام من از 6خرداد30 درصد سهام فروختم بانک کشاورزی هنوز یک ریال واریز نشده چرا شما را به خدا قسم میدم به این پول نیاز دارم مریض دارم خواهشا پی گیر شوید ممنونم

  • ناشناس

    بانک قوامین چرا پول سهام فروخته شده را واربز نمیکند خواهشا یکی جواب بده

  • Sajjad

    سلاطین بازارتاپیکو وخارزم فولاد

  • ناشناس

    نظر کارشناسی بسیار مفید بود ممنونمحسن

  • حسن

    بریزین سی درصد مردم رو بحساب والله مردم حیرونن که فروختن چرا نمیریزین بورس رو ول کنین پول رو بریزین عجب بدبختی داریم

  • ناشناس

    فقط حرف فقط حدیث بابا بجای این حرفها کمی به وعده وعیدهاعمل کنید!چرا یکم به فکر این ملت نیستین آخه عالم بی عمل که فایده نداره !؟؟ الان عنقریب چیزی نزدیک به یکماه ثبت نام سهام کردم و سهام رودربانک فروختم اما دریغ از یک پول سیاه که واریز شده باشه !؟؟ بابا بجای اینهمه شعاردادن پول مردم رو واریزکنیدمردم گرفتارنند

    • ناشناس

      حقته، نباید میفروختی

  • محمد

    چرا شرکت های بزرگ غذایی مثل بستنی میهن ، شیرین عسل یا دومینو تو بورس نیستند ؟؟

    • ناشناس

      چرا باید باشن؟

  • اهورا

    با تشکر از کارشناس محترم متاسفانه بازار ایران غیر قابل پیش بینی است مثل امروز

  • ناشناس

    با سلام بنظر می رسد با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و آغاز موج دوم این ویروس در کشورهای دنیا و تاثیر این پدیده بر بازارهای نیمه جان ، جهانی صنایع و کارخانجات و از طرفی دیگر کاهش تقاضای نفت از سوی کشورها در هفته پیش و رو با کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی روبرو خواهیم بود و به نظر می رسد در این صورت کاهش سهام شرکت های نفتی در بورس منجمله شبریز شبندر شپنا شتران و … را بدنبال خواهد داشت. سهام داران مراقب سهام خود باشند .