کد مطلب: ۸۱۴۲۶۰

پیش بینی بورس شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ / بازار سهام جان دوباره می‌گیرد؟

پیش بینی بورس شنبه 6 خرداد 1402 / بازار سهام جان دوباره می‌گیرد؟

در حالی که اهالی بازار سرمایه منتظر موج جدیدی از تقاضا به‌واسطه گزارش‌های خوب شرکت‌ها بودند، بازار واکنش قدرتمندی از خود نشان نداد. در دو روز پایانی هفته معاملاتی نیز شاهد اختلاف میان مجلس و دولت بر سر موضوع نرخ تسعیر ارز بودیم که فاکتوری تعیین‌کننده برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها به شمار می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه در معاملات بورس اولین هفته خردادماه، نقشه‌ای عموما سبزرنگ تقدیم سهامداران شد، اما روند صعودی نماگر اصلی بازار سهام کم‌فروغ بود. چرا که با وجود چهار روز مثبت متوالی نماگر‌های بورس، شاخص کل در هفته جاری تنها ۱.۰۳ رشد کرد.

به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای طی هفته جاری توانست از ۲ میلون و ۳۲۱ هزار واحد به ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد برسد.

اما شاخص هم‌وزن در این هفته نسبت به شاخص کل پیشی گرفت که نشان از رشد بهتر سهام متوسط و کوچک بازار دارد. بر این اساس، طی معاملات این هفته بازار سهام، شاخص هم‌وزن خود را از ارتفاع ۷۶۰ هزار و ۹۷۳ واحد به ۷۹۲ هزار و ۹۰۷ واحد رساند. به این ترتیب شاخص شرکت‌های متوسط و کوچک بازار سرمایه در اولین هفته خردادماه ۴.۱۹ درصد رشد کرد.

نگرانی بازار نسبت به روند کاهش ارزش معاملات

معاملات هفته جاری، ارزش معاملات خرد بازار سهام به طور میانگین روزانه ۱۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان بود. بازار سرمایه برای بازگشت به روند صعودی خود نیاز به اعداد و ارقام بسیار بالاتر از این محدوده‌ها دارد. چرا که روند صعودی پایدار تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ارزش معاملات بالا همراه با تزریق پول به سهام رخ دهد.

در مقایسه با هفته‌های گذشته، ارزش معاملات خرد بازار سهام با کاهش شدیدی مواجه شده است. نکته منفی دیگر، ادامه‌دار بودن این روند کاهشی در ارزش معاملات خرد است که حاکی از آن است خوش‌بینی‌ها به بازار کمرنگ‌تر از یک تا دو ماه پیش شده است.

از سویی دیگر، بازار سرمایه در این هفته شاهد خروج ۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی بود. همین امر نشان می‌دهد، بازار سهام در حال دوگانگی قرار دارد. چرا که تا حدودی رشد این هفته بازار را نیز می‌توان به خاطر گزارش‌های سالانه خوب شرکت‌های بورسی در سایت کدال دانست.

سرنوشت نرخ تسعیر ارز؛ فاکتور تعیین‌کننده برای شرکت‌های بورسی

روز پایانی معاملاتی هفته جاری، با نامه الزام حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی از سوی مجلس شورای اسلامی و پس از آن موضع‌گیری دولت علیه آن، مصادف شد. واکنش بازار به این اتفاق، واگرایی و افزایش عرضه‌ها بود. کارشناسان معتقند، گروه پالایشی‌ها و صنعت تولیدات آروماتیک از حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی منتفع می‌شود. به همین خاطر در ابتدای بازار شاهد صف خرید سنگین در نماد‌های این دست از صنایع بودیم. با این وجود، هرچه به پایان معاملات نزدیک شدیم، صف‌های این نماد‌ها نیز عرضه شد و با فشار فروش مواجه شدند.

در سوی مقابل، صنعت پتروشیمی از دید معامله‌گران بازار سهام، از قانون جدید ارزی کشور متضرر می‌شوند. چرا که شرکت‌های پتروشیمی پیش از این، خوراک با نرخ 28 هزار و 500 تومانی دریافت می‌کردند و حال دسترسی به این نهاده اصلی تولید برای این دست از شرکت‌ها با ابهام همراه شده است.

حال باید دید در پایان، حرف کدام نهاد به کرسی خواهد نشست؛ دولت یا مجلس. اهالی بازار سرمایه امیدوارند با حذف نرخ ثابت 28 هزار و 500 تومانی و نزدیک شدن نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها به قیمت‌های واقعی اسکناس آمریکایی، موج صعودی جدیدی در بازار آغاز شود.

پیش بینی بورس شنبه

نگاه فروشندگان و خریداران به P/E ده واحدی بازار سهام در حال حاضر است و منتظر هستند با متغیر‌های کلان اقتصادی آن را تفسیر کنند. چرا که این میزان نه آنچنان جذاب است که تمام خریداران و نقدینگی موجود در سایر بازار‌ها را به خود جذب کند و نه به اندازه p/e سال 99 ترسناک. بنابراین به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران حداقل برای تصمیم‌گیری نهایی تا مشخص شدن برخی عوامل موثر بر بازار کمی بیشتر صبر کنند.

p/e بازار

بنابراین با توجه به اینکه بورسی‌ها منتظر پایان جدال میان مجلس و دولت و بانک مرکزی هستند، نقشه معاملات روز شنبه به رنگ تعادل در خواهد آمد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا مشخص نیست دارند چه کار می‌کنند فکر کنم خودشان هم نمیدانند دولت چرا جلوی حذف ارز 28.500 تومانی را گرفته است؟

  • محمدرضا صنائی

    بازار سهام شده بازیچه دست دولت
    هروقت بخوان با یه قانون من‌درآوردی جدید سهام را می کشن پایین بعد خودشون میخرن واقعا فاجعه است این وضع

  • ناشناس

    هفته گذشته که نوسانی پیش بینی شد دقیقا هم درست بود این هفته هم احتمالا همینطوره

  • ناشناس

    سلام بلہ تا اعتماد نرسیم وضعیت از این بدتر نشود بھتر نمیشود اعتماد میتواند شاخص را امسال بہ ۵ میلیون برسد اعتماد اعتماد

  • ناشناس

    بازار دیر یا زود محکوم به رشده