کد مطلب: ۷۳۸۷۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس فردا / بازار صعودی می‌شود؟

پیش بینی بورس فردا / بازار صعودی می‌شود؟

بورس تهران در روز آغازین هفته پایانی آذرماه پس از چهار روز پیاپی با رشد شارپ هفته گذشته سرانجام رنگ سرخ به خود دید. با این وجود معاملات فردا چگونه پیش خواهد رفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماگر اصلی بورس تهران پس از رشد تند و تیز حدود ۹۰ هزار واحدی در هفته گذشته، در ادامه مسیر با همان شدت کم آورد و در نهایت امروز رنگ سرخ به خود دید. به واسطه معاملات کم‌جان گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار سرمایه به ویژه گروه پتروپالایشی‌ها و صنعت فلزات اساسی، نماگر ذکرشده کاهش ۳ هزار و ۸۸ واحدی را تجربه کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۷۲ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن اما روند متفاوتی را تجربه کرد. عملکرد مطلوب صنایع متوسط و کوچک‌تر بورس تهران نظیر گروه بانکی و نمادهای گروه فعالیت‌های مرتبط با بورس اوراق بهادار موفق شد نماگر هم‌وزن را ۰/۶۲ درصد در جهت مثبت جابه‌جا کند و رشد ۲ هزار و ۶۶۰ واحدی برای آن به ارمغان آورد. در نهایت این شاخص در پایان معاملات روز جاری در ارتفاع ۴۳۶ هزار و ۴۲۵ واحد ایستاد.

افت ارزش معاملات بورس

نکته منفی جریان دادوستدهای امروز‌ بازار سرمایه کاهش ارزش معاملات بود. ارزش معاملات خرد به معنی ارزش معاملات سهام و حق تقدم‌ها مجددا با کاهش 10 درصدی رو به رو شد و در محدوده ۳ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومانی نوسان کرد.

خیز شاخص‌ها برای فتح کانال‌های جدید

حسین مریدسادات کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، بیان کرد: «اگر با توجه به ارزش معاملات به بازار نگاه کنیم، شاخص کل هم‌وزن عملکرد قابل قبول‌تری را روی تابلو ثبت کرده است؛ شاخص هم‌وزن هفته گذشته توانست از محدوده 410 هزار واحد عبور کند که یک مقاومت خیلی مهم برای آن بود. نمادهای کوچک و متوسط راه خود را از شاخص‌سازها جدا کردند و با تقاضا مواجه شده‌اند که می‌تواند به کل بازار سرایت و به آن کمک کند.»

وی افزود: «شاخص هم‌وزن بعد از اینکه مقاومت 410 هزار واحدی را شکست، به سمت محدوده 430 هزار واحدی حرکت کرد که خوشبختانه آن محدوده که یک روند نزولی پرقدرت بود را هم شکست و کماکان در مدار صعود قدم برمی‌دارد و امیدواریم 450 هزار واحد را لمس کند.»

مریدسادات عنوان کرد: «شاخص کل هم خوشبختانه الگوی فلگ (پرچم) را تشکیل داد. یعنی جایی که تقریبا در محدوده یک میلیون و 380 هزار واحد قرار گرفت و امیدوار بودیم که آن را از دست ندهد،خیلی پرقدرت به سمت بالا خیز برداشت و از محدوده تراکمی میکروکانال نزولی خود عبور کرد و اکنون به محدوده مقاومت مینور رسیده است؛ یعنی محدوده یک میلیون و 470 هزار واحد.»

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رفتار بازار، غیرمنطقی نیست افزود: «قرار نیست که بورس هر روز به یکباره سبز شود به ویژه اکنون که قیمت‌ها در بازارهای موازی در گام صعود هستند، ما اصلا مایل نیستیم که بازار یک نفس صعود کند و مثل سال 99 بازار وارد افت و خیز شود.» او تاکید کرد: «بازار باید حمایت‌های جدید را شناسایی کند و بعد برای مقاومت‌های بعدی قدم بردارد.»

مریدسادات با بیان اینکه من رفتار بازار را کاملا منطقی می‌دانم عنوان کرد: « امروز یک بازار کاملا منطقی داشتیم که از آن حمایت شد. سرانه خرید متعادلی داشتیم؛ البته مثل هفته گذشته که فاصله چهار پنج میلیونی داشتیم نسبت به خرید و فروش خیلی خوب نبود ولی بازار متعادل بود و ما همین را از بازار انتظار داریم.»

عملکرد شاخص‌سازها

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی گروه‌های بازار اظهار کرد: «اگر بخواهیم شاخص‌سازها را بررسی کنیم باید به گروه بانکی اشاره کرد که اصلاح خوبی داشته و شاخص این گروه اکنون در محدوده بسیار خوبی است. امیدوار هستیم که بتواند مجددا مورد توجه خریداران قرار گیرد. امروز هم مشاهد بودیم که گروه بانکی تابلوی سبزرنگ داشت.»

مریدسادات بیان کرد: «خودرویی‌ها هم گام صعودی خوبی برداشتند و اکنون بیشتر در فاز اصلاح زمانی به سر می‌برند. امیدوارم که این اصلاح زمانی به اصلاح قیمتی تبدیل نشود.»

وی افزود: «در مورد گروه فلزات اساسی هم با توجه به اینکه بازار کامودیتی نسبتا بهتر عمل کرده است، می‌توانیم امیدوار باشیم که این گروه هم حرکت خود را به سمت بالا آغاز کرده باشد.»

مریدسادات عنوان کرد: «در کل امروز فروشنده سنگین به جز در گروه فرآورده‌های نفتی مشاهده نمی‌شد. اگر به نقشه بازار نگاهی کنیم فقط گروه فرآورده های نفتی است که به چشم می آید ولی بقیه بازار متعادل بوده است. فراکابی‌ها هم خوب عمل کردند و این تعادل در خرید رو به بالا می تواند به بازار کمک کند که هدف‌های جدید را شناسایی کند.»

سمت و سوی بازار فردا

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی معاملات فردا بیان کرد: «در مورد معاملات فردا هم به نظر من بازار با یک اصلاح کم‌عمق آغاز می‌شود.» وی افزود: «در نیمه دوم معاملات مشخص می‌شود که بازار باز هم با خریداران جسور رو به بالا حرکت خواهد کرد یا اینکه تن به اصلاح زمانی خواهد داد.» مریدسادات تاکید کرد: «با این حال با توجه به این اعداد و ارقام، اگر ریسک عجیب و غریبی متوجه بازار نشود من بازار را صعودی می بینم.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار فردا 100 درصد صعودی است چون در پایان وقت امروز از سرعت کاهشی کاسته شد واجازه نداد شاخص کل افت قابل توجهی داشته باشه. حتی نمادهای کوچک اکثرا مثبت شدند بنابر این فردا حقیقی ها در صورت اصلاح کم جان از کوچکترین فرصت برای پر کردن سبد هاشو ن استفاده خواهند وسهامهای کوچک را تقویت خواهند کرد