کد مطلب: ۶۷۶۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس فردا/ بازار سرمایه امسال سود داد؟

پیش‌بینی بورس فردا/ بازار سرمایه امسال سود داد؟

شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته افت ۱۲ هزار واحدی را تجربه کرد. کارشناسان عقیده دارند که با واسطه این نزول بازار فردا نیز اصلاحی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تالار معاملات بورس امروز شنبه شاهد افت ۰٫۸ درصدی شاخص بود و پس از این افت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحدی رسید.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به معاملات امروز بورس، احتمالا فردا بازار کمی متعادل شود. چیزی که مشخص است این است که تنها بازاری که در کشور از ابتدای سال به سهامداران و به سرمایه‌گذاران بازدهی نداده بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: اگر وضعیت کلی بورس نگاه کنیم می‌بینیم که بازارسرمایه در کل بازدهی خاصی برای سرمایه‌گذاران نداشته است. در روزهای اخیر ما شاهد این بودیم که قیمت‌ها در بازارهای جهانی افت کرده است. دلیل و بهانه امروز بازار هم برای افت، بحث قیمت‌های جهانی و موضوع مهمتر یعنی برجام بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برجام گفت: مذاکرات نتیجه روشنی نداشته و شاید هم بتوانیم بگوییم که نتیجه منفی داشته است. علیرغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه شاید به توافقاتی در این دوره از مذاکرات برسند، نتیجه‌ای حاصل نشد و بازار در بخش برجامی هم امروز منفی بود.

بورس تنها ماند!

خبری‌زاد توضیح داد: در کل به نظر می‌رسد که بازار به گونه ای توسط متولیان امر رها شده است. هر بخشی هم که زور آن می‌رسد فعالیتی را انجام می‌دهد که ضربه آن را بازار سرمایه می خورد. مثلا وزارت صمت در اوج قیمت‌های جهانی بخشنامه عجیب و غریب تعرفه گمرکی را روی صادرات شرکت‌ها گذاشت و اجازه صادرات نداد. در حال حاضر قیمت‌ها افت کرده و در آن صعود قیمت‌های جهانی بازار ما رشد نکرده اما در نزول با آن افت پیدا می‌کند. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد علیرغم آن ده فرمان معروفی که در اواخر سال ۱۴۰۰ بیان شد. مبنی بر اینکه نرخ بهره بین بانکی حدود ۲۰ درصد و‌نرخ سود بانکی را کنترل کند، ما شاهد این بودیم که نرخ بهره بین بانکی برای دو ماه اخیر رشد پیدا کرده است و به حدود بالای ۲۱ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: در کنار آن بانک‌های کشور نرخ‌ سود ۲۲ درصد برای پول‌های بزرگ پیشنهاد می‌دهند و همه اینها ضرباتی است که بر پیکر بازار سرمایه می‌نشیند. می‌توانیم بگوییم که بازار سرمایه برای هیچ کدام از این دستگاه‌ها مهم نیست و بورس تنها افتاده است و هر کسی هم زور آن می‌رسد یک ضربه به آن می‌زند.

خبری‌زاد در پایان گفت: باید به این توجه داشته باشیم که اگر این روند فرسایشی ادامه‌دار باشد. احتمالاً وضعیت از این بدتر می‌شود. منفی‌تر شدن بیش از حد بازار در این قیمت‌ها مطمئناً عواقب بدتری برای کلیت اقتصاد خواهد داشت. صندوق‌های درآمد ثابت ما حداقل ۱۵ درصد از دارایی آنها در بازار سرمایه است و با هر افت ۱۰ درصدی، یک و نیم درصد از سود این صندوق‌ها به راحتی از بین می‌رود و عواقب این کار گریبان‌گیر دولت و بانک مرکزی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۸۰ درصد کسانی که زیر مجموعه تیم تحلیلی ما بودن فروشنده سهم بودن. پس یعنی مردم میفروشن. طبق تجربه هر وقت مردم فروختن پس حرفه ایی میخره

  • ناشناس

    تا با دنیا کفتگو نکنند، همین آش و همین کاسه است

  • ناشناس

    تصمیم کلی دولت و مجلس اینه که بورس رشد نکنه
    سازمان بورس عامل این تصمیم و وضعیت هست

  • ناشناس

    از این جماعت خیری دیده نخواهد شد و فقط به فکر جیب خودشان و ریخت و پاش در داخل و خارج هستند.

  • ناشناس

    دولت میبایست سیاست‌های حمایتی از بازار سرمایه ،ازجمله سیاست‌های تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه را اجرایی کند وازطرفی حقیقی ها هم اگر میخواهند واقعا کسب سود کنند ،سهامداری کنند و تحت تاثیر اخبار حاشیه‌ای و هیجانی سهام با ارزش خودرا زیر قیمت واقعی نفروشند و دید بلندمدت داشته باشند

  • ناشناس

    بورس داری اسلامی!!

  • ناشناس

    ✍می‌گویند دو دوست در کنار رودخانه‌ای می‌رفتند. ناگاه فردی را دیدند که در آب افتاده و کمک می‌طلبد. یکی از دو دوست،‌ خود را به آب زد و نجاتش داد. هنوز نفس تازه نکرده بود که دومین فرد را دید که آب می‌بردش. باز به داخل رودخانه پرید و او را هم نجات داد.
    دقایقی نگذشت که سومین شخص را دید که درون رودخانه، فریادکشان کمک می‌خواهد؛ هر چند خسته بود اما نتوانست بی‌تفاوت باشد و باز هم خود را به آب زد و نجاتش داد.دوستش که تا آن زمان کاری نکرده بود با دیدن این صحنه ها، به بالا دست رودخانه دوید و وقتی برگشت، دوست دیگرش به او گفت که چندین نفر دیگر را هم نجات داده ولی ساعتی است که دیگر، رودخانه آدم نمی‌آورد.دوستی که به بالای رودخانه رفته بود گفت:‌ وقتی دیدم رود این همه آدم می‌آورد، با خود گفتم حتماً‌ علتی در بالا دست هست. چون بدانجا رفتم،‌ پلی دیدم که دیوانه‌ای در میانش ایستاده و هر که از آن می‌گذرد را درون آب می‌اندازد. دیوانه را گرفتم و به خانواده‌اش در روستای مجاور سپردم. علت این که ساعتی است رودخانه آدم نمی‌آورد، همین است.
    حکایت آشنای این روزهای ما…
    خیرین و نیک‌خواهان با دل و جان در پایین دست در تلاش‌اند و خسته از افزایش روز افزون نیازمندان، اما کاش دوستی پیدا می‌شد و یه سری به بالادست می‌زد، مشکل آنجاست!
    قطعا دیوانه‌ای روی پل اقتصاد ایستاده است باید فکری بحال او بکنیم تا همه ملت را آب نبرده است.

  • علی

    سهامدار تشکل مستقل ندارد که بتواند در سیاست های به نهایت مشکوک سازمان بورس مدافع سرمایه خوران با گفتگو از منافع سهامدار خرد دفاع کند.

  • ناشناس

    مشکل حیف ومیل است . یه عده به علت کمبود دانش ، سرمایه رو به باد میدن ( حیف ) و یه عده هم به راحتی سرمایه رو میل می کنن . تصمیم های خلق الساعه ، غیر کارشناسی و احساسی متولیان اقتصاد رو با حرف های اخیر دژپسند که به راحتی گفت ما برای جبران کمبود بودجه از مردم در بورس قرض !! ( قرضی که پس نداد ) گرفتیم ، دقیقا حیف و میل رو نشون میده .

  • ناشناس

    معمولا وقتی میخوان در باره اقتصاد یه کشور و آینده اون مطالعه کنن ، یکی از فاکتورهای مهم ، وضعیت بورس و بازار سرمایه اون کشوره . چطور ما میتونیم اقتصادی قوی ولی بورسی پر از فساد ، رانت و آلوده داشته باشیم . بورسی که هر روز مردم دارن از اون فرار می کنن . بورسی که وزیر اقتصاد دولت قبل علنا گفت که سرمایه مردم ، محل تامین بودجه دولت بوده . اگر در هر جای دنیا این قدر خروج پول حقیقی از بورس وجود داشته باشه وزیر اقتصادش فورا استعفا میده .