کد مطلب: ۶۴۷۴۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا پالایشی یکم زیان‌ده شد؟

چرا پالایشی یکم زیان‌ده شد؟

بورس در هفته‌ای که گذشت رشد سه درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. به گفته کارشناسان زیان صندوق‌های دولتی در حال جبران است و سهامداران بهتر است نگران این موضوع نباشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس حدود ۳٫۹ درصد رشد را تجربه کرد و از تراز یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد رسید.

امیر توپچی‌پور، کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: پیش‌بینی بورس برای هفته آینده تا حدودی دشوار است. اما احتمالاً معاملات روند متعادلی را پشت سر بگذارد. نکته مهم اینجاست که ارزش معاملات نباید کاهشی شود، چراکه در زمان احتمال افت شاخص وجود دارد.

او اظهار می‌کند: صندوق‌های دولتی دارا یکم و پالایش از همان ابتدا حواشی زیادی به دنبال داشتند. به‌ویژه صندوق پالایشی که با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد عرضه شد. به‌رغم تخفیف ۲۰ درصدی این صندوق هنگام واگذاری، باز هم چالش‌های متعددی برای آن به وجود آمد.

وی توضیح می‌دهد: از جمله دلایل اُفت قیمت سهام پالایش ‌یکم و دارا یکم می‌توان به نبود ضمانت نقدشوندگی و بازارگردان اشاره کرد. زیرا نبود بازارگردان برای این دو صندوق باعث شد که خود صندوق اقدام به بازارگردانی کند. اما به دلیل کمبود منابع، شاهد خسارت سنگین سهامداران دارایکم و پالایش یکم بودیم.

این کارشناس بازارسرمایه خاطر نشان می‌کند: اوایل سال گذشته پیشنهادی مبنی بر اختصاص سهام جایزه به منظور جبران ضرر سهامداران این صندوق مطرح شد. اما نتیجه‌ای نداشت، تا اینکه در دوران مدیریت جدید سازمان بورس راهکارهای سه‌گانه‌ای در راستای نزدیک‌تر قیمت فعلی صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم به NAV مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

مزیت صندوق‌های ETF بورس چیست؟

توپچی‌پور با اشاره به مزایای صندوق‌های ETF می‌گوید: راهکارهای جدیدی که برای بهبود شرایط این صندوق‌ها پیشنهاد شده می‌تواند مفید باشد. هرچند که در نخستین روز معاملاتی این صندوق‌ها پس از انتشار این راهکار شاهد رفتار هیجانی در قبال آن‌ها بودیم.

او می‌افزاید: در صورتی که یک سهامدار به صورت عمده سهام شرکت‌های زیرمجموعه دارا یکم و پالایشی را داشته باشد، قادر به اعمال رأی در مجامع خواهد بود. یکی از پیشنهاد‌های خوبی که مطرح شده، تبدیل صندوق‌های ETF به صندوق‌های فعال است. در این صورت هر یک از صندوق‌ها می‌تواند با توجه به شرایط صنعت و وضعیت بنیادی شرکت‌ها، درصد سهام شرکت‌‌‌های زیرمجموعه صندوق را کاهش یا افزایش دهد.

توپچی‌پور در پایان یادآور می‌شود: فاصله پنج درصدی بین NAV و قیمت صندوق در بازار طبیعی است. اما در برخی برهه‌های زمانی اختلاف ارزش خالص روز این صندوق‌ها با قیمت بازار حتی به بیش از ۲۰ درصد رسیده بود. در صورتی که تحقق راهکارهای مطرح‌شده می‌توان امیدوار بود که ضررهای سهامداران این صندوق‌ها هرچه سریع‌تر جبران شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • طاهری سرمور

    بادرود.متوجه نشدیم که دارایکم چه استفاده ای داردحتی مجمعی هم ندارد چه رسدبه سودمجمع حتی قرارشدهرسهام داربتواندبه قیمت navابطال کندودولت آن قیمت راپرداخت کندولی صاحب وسالاری وجودندارداین سهم حتی به قیمت ۳۴هزارتومان هم رسیدوبرخی حتی دراین قیمت خریدکرده اندوبدون یک ریال سودخیلی توانسته باشندقیمت راپایین ومتعادل کنند۱۷تا۱۸هزارتومان شده وبرچه اساسی یک سهم ازیک سوم قیمت بعدازعرضه هم کمترشده وهیچ امیدی هم به جبران این همه ضرردراین سهم هم وجودنداردرانمی دانیم وآیادولت هیچ مسئولیت یا احترامی برای حقوق ملت قائل می شودنه دراین مورددرکل مسائل چراوازآخروعاقبت این رفتارهابیمی وجودندارد