کد مطلب: ۵۹۲۶۰۶

به گزارش تجارت‌نیوز:

فشار فروش در بازار زیاد می‌شود / چه عواملی بورس را منفی کرد؟

فشار فروش در بازار زیاد می‌شود / چه عواملی بورس را منفی کرد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس با ۳۵ هزار واحد منفی و ۲٫۵۷ درصد افت در محدوده یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد قرار گرفت. بازار فردا چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سرمایه امروز در دومین روز معاملاتی باز هم با افت شاخص کل همراه شد و بیشتر گروه‌ها با روند منفی به کار خود پایان دادند. بورس در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت بازار سهام در روزهای آینده به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به ترس بسیار بالای سهامداران در سایه سکوت مدیران مربوطه، تابلو معاملات یک پارچه سرخ پوش شده است و بخش قابل توجهی از معامله‌گران زیان‌دیده اقدام به فروش فرار گونه از بازار کرده‌اند و تا زیان‌هایشان بیشتر از این نشود. علاوه براین بسیاری از کدها هم کال مارجین ( وضعیتی که میزان ضرر معاملات در بازار آتی از حد مجاز آن (۳۰ درصد وجه تضمین اولیه) بیشتر شده و اخطاریه افزایش وجه تضمین جبرانی صادر شده باشد) شده و درکنار ابطالی‌های صندوق‌ها به این صف پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌روید فشار فروش برای روزهای آینده در بازار بیشتر شود و برای بازگشت بازار دست‌کم دو موج قوی خرید را باید مشاهده کنیم که هنوز رخ نداده است.

شاخص منفی تا چه زمانی ادامه‌دار است؟

میرزایی در بخش دیگری گفت: ریزش بازار با وجود تمام ابهام‌ها درباره آینده برجام، در اختیار تصمیمات اقتصادی دولت است. افزایش نرخ‌های بهره در بازارهای پولی و بدهی موجب کاهش جذابیت P/E بورس شده است. بنابراین تا زمانی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با هدف کنترل تورم در سایر بازارها رویه فعلی (افزایش نرخ‌های بهره) را ادامه دهند نمی‌توان انتظار اقبال با ثبات معامله‌گران را به بازار سرمایه داشت. ممکن است این رویه تا به سر انجام رسیدن مذاکرات و باز شدن نسبی شریان‌های تبادلات ارزی با خارج از کشور ادامه داشته باشد.

کدام گروه‌ها آسیب بیشتری می‌بینند؟

این کارشناس بازار درباره گروه‌هایی که در وضعیت فعلی بازار بیشترین آسیب را دریافت می‌کنند گفت: گروه‌هایی که در مسیر صعودی ابتدای تابستان رشدهای خوبی رو ثبت کرده بودند و عمدتا نسبت اهرمی دلار بالایی داشتند می‌توانند مسیر اصلاحی و هیجانی سریعتری را در این ریزش دسته‌جمعی داشته باشند. البته که شرایط بنیادی، نحوه حمایت سهامداران عمده و میزان نقدشوندگی سهم نیز تاثیر گذار است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مهم این هست که ما در شرایط تحریم کشور رو اداره کردیم. مردم کیلو چند ؟

  • ناشناس

    نظر این کارشناس رو حتما بخونید خیلی جالبه . ببینید حقیقی ها با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند . بازارگردانی که خودش توی منفی هم سود می بره فکر بازار نیست .
    بهرامی کارشناس بازار سرمایه در باره تسهیلات بازارگردان‌ها در بورس ما گفت: تخفیف پرداخت ۸۰درصدی در کارمزد و معافیت از پرداخت مالیات نیم‌درصدی فروش در مقایسه با سایر معامله‌گران سبب می‌شود که این واحدهای مالی در نوسانات عادی که ممکن است معامه‌گران با زیان همراه شوند سود کنند.به طور مثال، فرض کنید فردی سهامی را در صف فروش و با ۵درصد منفی خریداری ‌می‌کند و در طول زمان معاملات اگر سهام این شرکت با اقبال همراه شود و اندکی از منفی آن کاسته شود، فرد مورد نظر بخواهد این سهام را بفروشد؛ با احتساب کارمزد خرید حدود نیم‌درصدی و مالیات نیم درصد و کارمزد فروش حدود نیم درصد، اگر او بتواند سهام خود را در محدوده ۳.۵درصد منفی بفروشد به نفطه سربه‌سر پول خود می‌رسد. اما با توجه به تخفیفات ۸۰درصدی بازارگردان‌ها در کارمزد و مالیات فروش صفر درصدی، یک بازارگردان تنها حدود ۰.۴درصد کارمزد پرداخت می‌کند؛ به عبارت دیگر، اگر بازارگردان سهام مورد نظر را در قیمت ۴درصد منفی (که برای دیگران زیان‌ده است) هم بفروشد در این دادوستد سود می‌کند

    • ناشناس

      بی عدالتی همه جا هست. رانت بازی هم اضافه بر آن.

  • ناشناس

    فردا۶ صبح دفتر وزیر اقتصاد جلسه اضطراری
    اعضا هیت مدیره سازمان
    و ۱۰هلدینگ بزرگ
    جهت حمایت بازار#حسین_زمانی

  • ناشناس

    رشد شاخص حاصل عملکرد شرکت ها + ورود نقدینگی (پول های هوشمند) است.
    سوددهی شرکت ها که نسبت به سال های قبل بهتر شده و افزایش سرمایه هم داده اند، قیمت های جهانی نفت و فراورده های نفتی، فلزات اساسی هم که روز به روز در حال افزایش است، ریاست محترم بانک مرکزی هم که قول مساعد در فروش اوراق بدون افزایش سود داده اند، پس چرا بورس روند ریزشی به خود گرفته؟؟؟؟؟
    چون طرف دوم معادله که ورود نقدینگی است صورت نمی گیرد و چرا ورود نقدینگی صورت نمی گیرد؟
    یک دلیل فروش هیجانی سهام داران آماتور است که با هر خبری وارد صف فروش می شوند (به قول اخبار دیروز سایت تجارت نیوز فقط در طی ۸ روز کاری نزدیک به ۴ هزار میلیارد خروج پول حقیقی از بازار داشتیم، شنبه هم ۷۰۰ میلیارد پول حقیقی از بازار خارج شد، امروز چه میزان خروجی پول حقیقی بوده، خدا داند).
    دلیل دیگر سهام داری کوتاه مدت (نوسانگیری ها) است که نمی گذارد شرکت ها از پول های ورودی استفاده بهینه برده و ارزش سهامشان رشد کند.
    همین دو دلیل کافی است تا بورس وارد کانال الاکلنگی شده و پول های هوشمند را که در خارج از بورس پارک شده اند در ورود مردد کند، بعد از دولت و مسئولین بورس توقع داریم که بورس را سر و سامان بدهند.
    به نظر می رسد که اول باید از خودمان شروع کنیم یعنی اولا اقدامات هیجانی را کنار گذاشته و با هر خبری وارد صف فروش نشویم در ثانی نوسانگیری نکنیم و فرهنگ سهام داری پیشه کنیم (سهام داری با دید حداقل شش ماه به بالا) تا ان شاء ا… بورس بر مبنای عملکرد شرکت ها در پایان سال به رشد معقول و منطقی ای برسد.
    الان جامعه سهام داری میلیونی شده و ۵۰ میلیون سهام دار داریم اگر قرار باشد عده ای دائما در صف ورود و خروج باشند و عده ای هم دنبال نوسانگیری باشند خب معلوم است حرکت شاخص کند _ نوسانی و ریزشی خواهد شد.

  • علی

    تنها کار ممکن اینه پول وارد بورس نکنید بیشتر تو باتلاق میرین.

  • ناشناس

    دولت قول داده بود…بد بد قولی کرد….اونم با حداقل ۳۰ میلیون سهامدار…بد کردید با مردم …به وعدهاتان عمل نکردید…۸۰% از پارسال در ضرر…شرم کنید

  • امیر

    ۲هفته پیش که ریزش و منفی شروع شد بحث مذاکرات و احتمال ریزش دلار مطرح بود
    دلار ک کلا ۲۰۰ تومن افزایش داشته و نریخت اصلااونوقت بورس نابود شد از ترس اینکه دلار بخواد بیاد پایین!!!!!خالی کردن و الان ک قیمت ها حتی کمتر از سال ۹۸ هستن حرف های ناامید کننده میزنن
    وقتی خوب خرید کنن مجددا داخل قیمت های بالا از اززندگی و رشد بورس حرف میزنن و تکرار ماجرا۲ سال با این همه تورم
    اجناس روزانه تغییر و افزایش قیمت دارن
    اونوقت قیمت سهام….

  • Siahoo

    از همون اول میدونستم این دولت هم مثل دولت قبل میشه چون فقط ریاکاری بلده .

  • ناشناس

    سلام عزیزان بورس یعنی بازی ریسکی که همیشه اماده ی منفی 5درصده اینافیلمشونه میگن پس چرا اموزش ندیدی. گفتم مگه دانشگاه داریم میریم مگه؟ بازم گفتم شماها همه دزدین و مال مردم خورید
    مگن همینه دیگه همینه دیگه چی معنا داره باید پیدیل اصبل منو برگردونید یعنی چی دزدهای سرگردنه
    یا باید برگردین و قیمتسهام همه رو ب قیمت اول برگرد ونید
    تمام

  • ناشناس

    تشکیل صف های فروش الگوریتمی و اغاز روز کاری در رنج منفی توسط خود بورس که بهش وظیفه داده شده ،باعث ریزش بورس شده که تا جایی که امکان داره قیمت ها را بیارن پایین و از مردم بخرن ،بعد با همین برنامه الگوریتم صف خرید نامتعارف تشکیل بدن روزی ۵درصد مثبت کنن،وقتی به قیمت بالا رساندن بفروشم به مردم ،تا دولت تامین بودجه کنه،عزیزم سهام تو نفروش .تجارت نیوز اگر خیر خواه مردمی اطلاع رسانی کن.