کد مطلب: ۵۹۰۷۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دستکاری شاخص با عرضه اولیه / با این شرایط رشد شاخص بورس امکان ندارد

دستکاری شاخص با عرضه اولیه / با این شرایط رشد شاخص بورس امکان ندارد

در دومین روز معاملاتی شاخص کل بورس باز هم با افت رو به رو شد. پیش‌بینی کارشناسان از روند بازار فردا به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز در دومین روز معاملاتی شاخص کل بورس باز هم با اصلاح و افت رو به رو شد. کارشناسان بازار سرمایه مهم‌ترین دلیل ریزش‌های اخیر بازار را دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری محصولات صنایع مختلف و انتشار اوراق بدهی بیان کرده‌اند. به عقیده کارشناسان تا زمانی که ابهامات و برنامه‌های دولت مشخص نشود روند بازار سرمایه هم تغییری نمی‌کند.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‎‌بینی بازار فردا به تجارت‌نیوز گفت: بازار فردا به نسبت امروز بهتر خواهد بود. از دلایل مهمی که در ریزش بازار سهام در این روزها نقش مهمی را داشته است طول کشیدن مذاکرات برجام بوده است.

عصاری ادامه داد: عامل مهم دیگری که در افت بازار نقش مهمی را داشته است قیمت‌گذاری دستوری است که دولت هر روز ابهامات بیشتری را در بازار ایجاد می‌کند. در دولت جدید نگاه به قیمت‌گذاری دستوری نه تنها کم نشده است بلکه شدت بیشتری هم گرفته و بورس از این سیاست تاثیر منفی را در بورس گذاشته است.

این کارشناس بازار در این باره افزود: فروش اوراق دولتی اصل مهمی در سیاست‌های دولت شده است تا هر زمان که با کسری بودجه یا مشکلی رو به رو شد، با استفاده از فروش اوراق کسری خود را پوشش دهد. عصاری اضافه کرد: این موضوع تاثیر مستقیمی در افت بازار سهام داشته است.

زمان عرضه اولیه نیست

دستکاری شاخص با عرضه اولیه‌ها عامل مهم دیگری است که در ریزش بازار سهام نقشی مهم دارد. روز شنبه قرار است دو پذیره‌نویسی بزرگ به شاخص اضافه شود و این موضوع در رشد شاخص موثر عمل می‌کند اما پرتفوی افراد تغییری را نخواهد داد.

در این روزها بازار سهام را می‌توان به فرزند یتیم اقتصاد ایران تشبیه کرد که تمام ارگان‌های بالادستی در ظاهر طلایه‌دار حمایت از بورس هستند و کمک‌های عوام‌فریبانه آن‌ها همواره در قالب سناریوی تکراری افزایش شاخص کل و سراریز شدن عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی‌ها ظاهر شده است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خودرو

    مشخصه نه تنها این دولت بلکه دولت های قبلی هم دشمن مردم ایران بوده اند و هدفشان نابودی تمام آمال وآرزوها و در تنگنا قراردادن بوده، کنترل تورم بهانه ای بیش نیست تمام گرانی وتورم فعلی ناشی از سوء مدیریت و کسب منافع شخصی بوده است.

  • ناشناس

    تو بعضی کشورها، توی همه گیری کرونا به مردمشون کمک مالی یا بسته های غذایی دادند. اینجا هم مردم رو دعوت کردن به سرمایه گزاری توی بورس و جیب مردم رو خالی کردن. واقعا شرم آور هست این کارشون. تازه اینجا تورم وحشتناکه

  • ناشناس

    شاخص رو میبرن بالا ولی ضرر مردم بیشتر از شاخص ۱۱۰۰ شده

  • ناشناس

    سلام عرض اولیه داریم؟

    • ناشناس

      داریم

    • ناشناس

      سلام عرضه‌ی اولیه کی میاد

    • علی

      معلوم نیست

  • ناشناس

    از ماست که بر ماست.ما چوب اعتماد خودمونو خوردیم

  • ناشناس

    هدف مدیران شاخص 0 و پرتفوی سهامداران 100- هست . آن وقت بورس را تعطیل میکنند و هر کسی برو پی کارش.

  • ناشناس

    چرا مردم هر روز میفروشن؟؟ قراره مردم بفروشن ولی قیمت افت نکنه؟؟

  • ناشناس

    تعدادی صندوق خصولتی با دستور دولت و معاملات الگوریتمی دارن قیمت سهام رو پایین میارن . وقتی شما اول صبح می بینی یه صف فروش میلیونی تشکیل شده ، برای فرار از ضرر بیشتر میری توی صف . من خودم هیچ کدام از سهامم رو نفروختم چون میدونم این یه بازی کثیفه . وقتی سهام مردمو از دستشون درآوردن ، یهویی همین سهام چند برابر میشن . پس لطفا گول این بازی دولتو نخورین . با عدم فروش سهام و عدم شرکت در پذیره نویسی و عرضه اولیه ها می تونید با این بازی مقابله کنید . اجازه بدید صف فروش ها با خودشون تشکیل بشه ، تا کی میتونن خودشون از خودشون بخرن .

  • خاک بر سر شده در بورس

    خیلی خسته ام
    فقط حرف ….
    ….
    ….
    آخه به کدامین گناه ، ایران

  • ناشناس

    بر اساس تحلیل و دیدگاه شخصی خودتان و با تقسیم سرمایه و طی چند مرحله وارد بازارهای مالی شوید.اگر نظرات کارشناسان را بررسی کنید می بینید بسیاری از این افراد در اکثر مواقع دیدگاه ها و پیش بینی های اشتباهی داشته و دارند.