خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۰۳۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حساسیت بازار به اظهارات مسوولان/ رشد بورس منتظر چیست؟

حساسیت بازار به اظهارات مسوولان/ رشد بورس منتظر چیست؟

ارزش کل معاملات بازار سرمایه امروز افت ۲۴ درصدی را تجربه کرد. وضعیت بازار تناسبی با گزارشات ۹ ماهه و ارزندگی سهام ندارد. بورس رشد می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بازار سهام امروز دوشنبه حدود ۲۲ هزار واحد افت را تجربه کرد. در پایان معاملات شاخص روی عدد یک میلیون و ۲۳۴ هزار واحدی ایستاد. رشد بورس انتظار چه اخباری است؟

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان انتظار می‌رود با تصویب لایحه ۱۰ بندی خاندوزی در مجلس، فشار فروش در بازار کاهش یابد اما در غیر این‌صورت روزهای منفی بازار ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر انتشار اخبار مختلف و عدم حمایت واقعی دولت از بورس باعث شده که از میزان اعتماد سهامداران در بازار کاسته شود.

بورس در انتظار اخبار مثبت

محمد ابراهیم سماوی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در پیش‌بینی معاملات فردا می‌گوید: اگر اخبار مثبت بازار تنها وعده و وعید نباشند، جو منفی بورس کمتر می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر شاخص به حمایت قیمتی در محدوده یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحدی نزدیک شده است. این عامل حساسیت بازار را نسبت به اخبار افرایش می‌دهد.

به گفته سماوی اخبار این روزها تعیین کننده جهت و میزان رشد شاخص است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: حال این روزهای بازار سرمایه واگرایی شدیدی با گزارشات فصلی و ارزندگی بسیاری از صنایع دارد.

وی توضیح می‌دهد:گزارش‌­های فصلی پاییز امسال بهبود عملکرد صنایع به طور ویژه در صنعت پالایشی را نشان می‌دهد.

سماوی در ادامه می‌گوید: به دلیل جهش قیمتی نفت، کرکاسپرد و سایر صنایع پتروشیمی (به جز متانولی­‌ها)، فلزات اساسی و استخراج کانه‌‌های فلزی بود. به طور متوسط میزان P/E ttm بازار حدود یک واحد کاهش یافته که ارزندگی بیش از پیش بازار را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: دلیل اصلی واگرایی ارزندگی و قیمت­‌ها را باید در رفتار سیاستگذاران پیدا کرد. اخباری که روزهای اخیر مبنی بر افزایش مالیات صادراتی و همچنین افزایش نرخ خوراک گاز منتشر شد به صورت کامل در تضاد با حرف­‌های سیاستمداران و مصوبه ۱۰ بندی جهت بازار سرمایه بود.

سماوی اظهار می‌کند: سیاستمداران در حرف حمایت می‌کنند اما در عمل شرکت‌های بورسی را محلی برای جبران کسری بودجه می‌دانند. این رفتار دوگانه باعث افزایش ترس و فراواکنشی نسبت به اخبار منفی بر کلیت بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: امروز بازار سرمایه با ۷۸ نماد در صف فروش روز خود را آغاز کرد و یا تعداد بالای ۲۵۰ نماد در صف فروش و ریزش ۱٫۷۴ درصدی شاخص کل به پایان رسید که متاثر از عوامل نامبرده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچ وقت فکر نمیکردم دولت آقای ریسی تا این حد نسبت به سرمایه های مردم و خواست مردم بی تفاوت باشه بخدا قسم دولت قبل خیلی بیشتر تلاش میکرد که سرمایه مردم رو حفظ کنه دولت قبلی حداقل دامنه رو دستکاری کرد ۲تاریس عوض کرد مقداری پول به بازار تزریق کرد حالا ازاینها هم که بگذریم مهم این بود که سرمایه های مردم ثبات داشت .اقای ریسی فراموش نکن شما ۱۲مرداد شاخص رو ۱۴۰۰تحویل گرفتب .

    • ناشناس

      خیلی اشتباه فکرمی کردی

  • Hasan

    جالبه در دولت روحانی…هر روز اخبار در مورد بورس گزارش میداد…ودر مجلس..نمایندگان مجلس هر روز در مورد ریزش بورس نطق می‌کردند و مصاحبه میکردند…ولی در دولت رییسی…اصلا انگار روسای تلویزیون این روزهای قرمز را نمی‌بینند و گزارش نمی‌کنند… و نمایندگان مجلس هم انگار هیچ اتفاقی نیافتاده…واصلا این ریزش بورس ونابودی سرمایه مردم را نمی بینند…کاملا ساکت هستند…چقدر حامی ملت هستند!!!!…قرار بود بورس را سه روزه خوب بکنن!!!!!

  • ناشناس

    میگما رئیسی هر روز صبح از خواب بیدار میشه دغدغه اصلیش مردم هستن ما سهامداران که مردم نیستیم

  • ناشناس

    عزیزان تجارت نیوزی خوب توجه کنید میخوام مطلب مهمی رو بهتون عرض کنم .عزیزان بهتره حالا که حدود نود درصد یاشاید کمی بیشتر دچار زیان شدید یه خورده دیگه هم صبر کنید چونکه نظر دولتمران ما اللخصوص خاندوزی وعشقی اینکه سهام ها درسالهای گذشته چندین برابر رشد کردن و حبابشون خیلی زیادشده و الان فقط به فکر این هستن که سهم ها به ارزش واقعیشون نزدیک بشه تا برا ۳سال اینده بازار غیر حبابی رو داشته باشیم هرچند هیچیکی از این دونفر دلخوشی نداره اما یه خورده دیگه هم صبر کنید شاید ایشالا برجام هم درست شدوهمه چی درست شد انشاالله.

  • ناشناس

    سلام فقط الله

  • ناشناس

    همیشه همین بوده ، یه حرفی می زنن ، ولی دقیقا عکسشو عمل می کنن . از وقتی دولت جدید اومده هر روز یه مسئولی وعده حمایت داده ولی حتی یکی از این وعده ها عملی نشده ، در عوض چندین قانون و مصوبه علیه بورس فورا اجرایی شده .

  • ناشناس

    مردم اینو بدونید که این مسئولان نه تنها هیچ اقدامی برای نجات بورس که یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشوره انجام نمیدن ، بلکه به علت اینکه 40 سال عادت کردن حرف بزنن و عمل نکنن ، فقط هدفشون وقت گذرانی و راضی شدن مردم به ضرر کمتره . تنها راه حل مشکل بورس پیگیری مردمیه و الا نه مجلس ، نه قوه قضائیه و نه هیچ ارگان دیگه ای هیچ کاری انجام نمیده .

  • عباس

    فروش سهام بزرگ دولتی برای کسری بودجه ادامه خواهد داشت تازه بعدا نوبت فروش حقوقی ها می رسد که آبشاری سهامی مثل شستا را با ریزش شدید به مردم بفروشند .

  • بهرام

    بجاش امنیت داریم و شب ها یه نصف نون گیرمون میاد
    آب و برق هم که مجانی داره میشه
    آخرت را هم که داریم
    دیگه چی میخواین از زندگی خدا را شکر کنید.

  • ناشناس

    اون روز که بعضی سهم ها تا ۵۰ برابر بعضی مثل غنوش تا ۸۰ برابر رشد کردند یعنی۸۰۰۰درصد سود باید فکر این ریزش را میکردید نشینید اینجا به اینو اون فحش بدید به خودتون فحش بدید از بورس هیچی حالیتون نیست این وضعیت بازار نشانه اون رشد سرسام اور دولت ملعون قبله