کد مطلب: ۴۹۸۱۰۱

خودرو بخریم یا نخریم؟

خودرو بخریم یا نخریم؟

هرچند به اعتقاد فعالان بازار، پیش‌بینی فعلی از آینده بازار خودرو به ویژه تا پایان آذر، کاهش یا حداقل ثبات نسبی قیمت‌ها است، با این حال این سناریو تنها یک روی سکه بازار به شمار می‌رود و حتمی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر و آن طور که فعالان بازار می‌گویند، منحنی قیمت خودرو در این چند روز ابتدا با رشد مواجه و در ادامه روندی نزولی به خود گرفته است. به گفته آنها، بالا رفتن نرخ ارز، اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت خودرو طی چند روز گذشته بود که سبب شد منحنی قیمت در بازار خودرو نیز روندی صعودی به خود بگیرد. مساله دیگری که فعالان بازار از آن به عنوان عاملی فزاینده در قیمت خودرو یاد می‌کنند، بدبینی مقطعی و کوتاه شهروندان نسبت به آینده در پی حواشی ایجاد شده پس از ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان است.

این بدبینی از آن جهت ایجاد شد که شهروندان گمان می‌کردند اتفاق رخ داده، سبب بر هم خوردن معادلات و پیش‌بینی‌های مثبت در مساله توافق هسته‌ای و برجام شود. گفته می‌شود جو‌بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا مایل به بازگشت این کشور به برجام است و ایران نیز سیگنال‌های مثبتی را در این مورد ارسال کرده و بنابراین انتظارات تورمی ایرانی‌ها کاهش یافت تا بازارها از جمله ارز و به تبع آن خودرو، روند کاهشی را در قیمت به خود بگیرند. هرچند اتفاقات اخیر، انتظارات تورمی را کمی بالا برد و منجر به رشد قیمت در بازارهای داخلی شد، با این حال با توجه به مواضع ایران در قبال ماجرای ترور دانشمند هسته‌ای کشور، ورق دوباره برگشت و منحنی قیمت در بازارهای مختلف از جمله خودرو رو به نزول رفت.

طبق گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی طی چند روز گذشته باز هم روندی کاهشی به خود گرفته و همچنان ادامه دارد. آنها این را هم می‌گویند که کماکان میل چندانی به خرید خودرو نیست، زیرا در بخش تقاضا، امیدها به افت قیمت بیشتر حفظ شده است.

آینده بازار خودرو در دو سناریو

هرچند به اعتقاد فعالان بازار، پیش‌بینی فعلی از آینده بازار خودرو به ویژه تا پایان آذر، کاهش یا حداقل ثبات نسبی قیمت‌ها است، با این حال این سناریو تنها یک روی سکه بازار به شمار می‌رود و حتمی نیست.

طبق این سناریو، با توجه به بی میلی و تردید برای خرید خودرو (به دلیل اینکه شهروندان انتظار کاهش قیمت بیشتری را در صورت احیای توافق هسته‌ای برجام می‌کشند)، از یکسو و آرامش نسبی در بازار ارز و عدم طغیان تورم انتظاری، از سوی دیگر، نزولی‌تر شدن منحنی قیمت محتمل است. این پیش‌بینی البته به شرطی محقق خواهد شد که طی روزهای باقیمانده از پاییز، تورم انتظاری شهروندان در پی اتفاقات سیاسی و اقتصادی بالا نرود و بازار ارز نیز آرامش نسبی خود را حفظ کند.

بیش از یک ماه تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید باقی‌مانده و خیلی‌ها امیدوارند رئیس‌جمهوری جدید آمریکا توافق هسته‌ای و برجام را احیا و تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. به نظر می‌رسد اگر تا آن زمان اتفاق ناخوشایندی مانند آنچه اخیرا افتاد (ترور دانشمند هسته‌ای کشور) رخ ندهد و ایران و آمریکا تنش جدیدی را با یکدیگر تجربه نکنند، انتظارات تورمی شهروندان تثبیت و حتی رو به کاهش خواهد رفت. در نتیجه چنین اتفاقی، بازار ارز نیز سرکشی نخواهد کرد و حتی امکان ریزش دوباره قیمت در این بازار وجود دارد.

وقوع چنین اتفاقی سبب می‌شود منحنی قیمت در بازار خودرو ثباتی نسبی و حتی افتی قابل توجه را طی هفته‌های آتی به ویژه دوران باقیمانده تا پایان پاییز به خود ببیند. این در حالی است که طبق سناریوی دوم، بازار خودرو امکان جهش قیمت را در نتیجه رشد انتظارات تورمی و هیجان زدگی ارز خواهد داشت. در واقع اگر طی روزهای باقیمانده تا پاییز اتفاقاتی از جنس واقعه اخیر یا هر اتفاق دیگری که سبب ایجاد تنش و پایین آمدن احتمال احیای توافق هسته‌ای و برجام شود، رخ بدهد، با رشد انتظارات تورمی، صعود نرخ ارز و به تبع آنها افزایش قیمت خودرو مواجه خواهیم بود.

همچنین این امکان وجود دارد که نرخ ارز نه فقط به دلایل سیاسی و با قلاب تورم انتظاری، بلکه به علل دیگر (از جمله رشد تقاضا در روزهای پایانی سال میلادی جاری)، بالا برود و این نیز به معنای صعود منحنی قیمت در بازار خودرو است.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با خودرو را در صفحه اختصاصی خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماشیناتون رو مفت میخوان از چنگتون در بیارن حواستون باشه

    • ناشناس

      آره حواستون باشه اگر احیانا خریداری پیدا کردید پنج دستی بچسبید به پراید مدل ۸۰ تون .از چنگتون درنیارن .??????

  • مرتضی

    اونای که میگن نخریدو حاضرن ضامنت کنند لطفا دستاشونو ببرند بالا.هر وقت روغن و دیگر اقلام رو کشیدی پایین بعد بیا اینجا چرت و دیگران رو بی وسیله.
    امروز رو بچسب که فردا نسیه است

    • ناشناس

      روغن و مرغ نسبتم بگیر نهایتا دو برابر شدن نه در عرضسه ماه 10برابر پراید 7تومنی شده30تومن پژو30تومنی شده130تومن؟¡¿

  • ناشناس

    سلام واقعا درست چیه ماشین نخرید ارزون میشه مرغ نخورید ارزون میشه روغن نگیرید ارزون میشه واقعا دست شما درد نکنه جز دعای خیر چیزی برای دولتمداران ندارم

  • بهنام

    سلام شک نکنید اگه بایدن بلوکه ایرانو آزاد کنه تو کشوری مثل کره ژاپن عراق دلار به زیره ۱۸ تومن میرسه

  • ناشناس

    وقتی به یکباره پرایدشد90میلیون وهمه اعتراض کردن ودوباره قیمت برگشت به65تومن بعضیامیگفتن نخریدپرایدمیشه 30تومن !حالاباچه استدلالی اینومیگفتن نمیدونم الانم همون وضعیته کسی که پرایدخریده160میلیون هیچوقت به قیمت 100میلیون نمیفروشه من یه پرایدداشتم فروختم وحالادیگه نمیتونم بخرم وعده ارزونی الکی ندیدمردم ازترس ماشینشون روبفروشن مثل من دیگه نتونن ماشین بخرن

  • ناشناس

    معلومه که نمیخریم هرکی بخره تابوتش بشه تاارزون بشه

  • Feri

    من اگر روزانه كيلومترها پياده روي كنم،به هيچ عنوان ماشين نميخرم،نميخوريد دلالان نامحترم نمي خووووورين

  • Kingstone

    فامیلمون دلال خرد ماشینه . بین خودشون شایعه شد که ماشبن میخاد باز بکشه بالا . و باز صفر پراید تو بازار نایاب شده . گفتمش سلاطین خودرو این شایعه ها رو میپاشن تا ماشبنهای باقیمونده تو‌دیتشونو نه به مردمی که الان حاضر ب خرید نیستن بلکه به شماها بندازن . گوش بزنگ باش چون در صورت واردات ماشین حتی با دلار چهل هزار تومنی هم قیمتها میریزن .

  • ناشناس

    همه چیز ارزون میشه،راهی غیر از این نیست باید ارزانی بیاد تا دو ماه دیگه همه چی به روال خودش برمیگرده گول این دلال های نامحترم هم نخورید اینا بی دین و مذهب هستند،تا دو ماه اصلا هیجانی عمل نکنید نخرید با مرغ نخوردن روغن نخوردن ماشین نخریدن هیچ اتفاقی بدی نمیفته،فقط دو ماه با هم متحد باشید،،موفق و پیروز باشید

    • ناشناس

      من هم موافقم

    • ناشناس

      منم موافق هستم

  • ناشناس

    معلومه که با این قیمتها نباید خودرو خرید تا مجبور بشند قیمتهارو پایین بیارن معلومه که شما سنگ خوردرو ساز به سینه میزنی تا مردم