کد مطلب: ۸۰۱۴۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس در انتظار سرمایه‌های بازار املاک! / مالیات ۶۰ درصدی معاملات مسکن به نفع بازار سهام تمام می‌شود؟

بورس در انتظار سرمایه‌های بازار املاک! / مالیات 60 درصدی معاملات مسکن به نفع بازار سهام تمام می‌شود؟

گفته می‌شود قرار است معاملات مکرر مسکن از سال اول تا پنجم به صورت پلکانی از 60 تا پنج درصد مشمول مالیات شود؛ بر همین اساس انتظار می‎‌رود مسیر سرمایه‌گذاری در بازارها تغییر کند و نقدینگی سرگردان از سوی بازار مسکن به سمت بازار سرمایه روانه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تصویب لایحه‌ای برای مالیات 60 درصدی مسکن خبر داد. بر اساس این لایحه اگر فردی ملکی را خریداری کند و در کمتر از یک سال آن را بفروشد، این معالمه مشمول 60 درصد مالیات خواهد شد.

این مالیات قرار است از سود خرید و فروش مسکن دریافت شود و میزان آن نیز بسته به سال خرید و فروش متفاوت است. اگر فردی سال اول بخواهد مسکن را بفروشد مشمول مالیات 60 درصدی می‌شود و سال دوم ۴۰ درصد، سال سوم ۲۰ درصد، سال چهارم ۱۰ درصد و سال پنجم ۵ درصد است.

این بدان معناست که اگر کسی بخواهد در میان‌مدت و کوتاه‌مدت (یعنی یک تا پنج سال) در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند، حداکثر 60 و حداقل پنج درصد از مابه‌التفاوت سود خود را باید مالیات دهد.

مسکن همواره یک بازار سودده برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت بوده و اغلب سرمایه‌گذاران از این بازار سود پنج تا 100 درصدی کسب می‌کردند؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده و سرمایه‌گذاران باید از پنج تا 60 درصد از سود خود را مالیات دهند که با این حساب چیزی دست سرمایه‌گذاران کوتاه مدت را نمی‌گیرد.

این افزایش مالیات در کوتاه مدت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران کمتر به سراغ بازار مسکن بروند و به دنبال بازاری بدون مالیات و با سود بالا باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها بازاری که مشمول مالیات نمی‌شود و سودی بالایی دارد بازار سرمایه یا همان بورس است. یعنی سرمایه‌گذاری با سهامداری در بورس نیازی به پرداخت مالیات ندارد.

سود مسکن در مقایسه با بورس

همانطور که گفته شد مسکن یک بازار سودده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران برای کسب حداکثر سود در کوتاه مدت وارد این بازار می‌شدند. اما اکنون معامله در بازار مسکن ساده نیست و اگر فردی قصد خرید و فروش مسکن در کوتاه مدت را داشته باشد، در عرض یک سال حداکثر 60 درصد از سود خرید و فروش را مالیات دهد.

بدین ترتیب در عمل و با توجه به نوع مسکن حدود سه تا 20 درصد سود برای خریدار باقی ماند که با توجه به هزینه‌ها عدد قابل توجه نیست و سرمایه‌گذاران ترجیج می‌دهند سرمایه خود را از بازار مسکن خارج و واردی بازاری همانند بورس کنند که مالیاتی ندارد و مشمول سودی بالاتر می‌شود.

حال اگر سود و مالیات بورس را با بازار مسکن مقایسه کنیم به اعداد و ارقام جدیدی خواهیم رسید. دولت مالیاتی برای معاملات بورس وضع نکرده، اما بر اساس قوانین سهامداران (فروشندگان) باید در هنگام نقل و انتقال سهام به میزان نیم درصد از ارزش سهام خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

این مالیات نیم درصدی به نقل و انتقال سهام مربوط است و خریداران و فروشندگان مالیاتی پرداخت نخواهند کرد.

به طور کلی سود سهام بورسی معاف از مالیات است؛ درحالی که سود بازار مسکن مشمول 60 درصد مالیات می‌شود.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری یا سهامداری در بورس مشمول مالیات خاصی نمی‌شود و سهامداران به راحتی می‌توانند با مبلغ بسیار بالا بدون مالیات و با سود بسیار منطقی سرمایه‌گذاری کنند.

تنها هزینه‌ای که در بورس از سهامدار دریافت می‌شود کارمزد معاملات است که با توجه به رقم معامله کمی متفاوت است، اما در مجموع به یک درصد نیز نمی‌رسد.

از سوی دیگر این بازار شفاف است و دیگر رانتی در میان نیست. همچنین نقدشوندگی بسیار بالایی دارد و سهامدار می‌‌تواند در لحظه سهام خود را نقد کند؛ در حالی که برای مسکن باید هفته‌ها و ماه‌ها منتظر ماند.

نکته مهم اینجاست که معاملات بورس به سادگی با یک گوشی و تلفن از راه دور انجام می‌شود؛ اما برای معاملات مسکن حضور فرد لازم است.

این بدان معناست که سرمایه‌گذاری در بورس آسان‌تر و سودده‌تر از بازار مسکن خواهد بود.

در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

بورس این روزها روی مدار رشد است و هر فرد با سرمایه‌گذاری درست به موقع می‌تواند از رشد شاخص و سهام موجود در بازار استفاده کند و به سوددسازی برسد.

البته با توجه به تجربه تلخ سال 99 بسیاری افراد از سرمایه‌گذاری در بورس هراس دارند؛ اما با استفاه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری میتوانند با سود حداکثری بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشند.

یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که به واسطه این صندوق‌ها سهامداران می‌توانند با سپردن سرمایه خود به یک شرکت معتبر بورسی سود چند برابری کسب کنند.

صندوق‎‌های بورسی با توجه به نوعشان سود 10 تا 60 درصدی دارند و ممکن است برخی از این صندوق‌ها سود بیشتری نیز داشته باشند.

این بدان معناست که سرمایه‌گذاران با آوردن سرمایه خود به بورس سودی چند برای بدون مالیات و دردسر کسب خواهند کرد.

در نهایت باید گفت که با توجه به تغییرات شرایط در بازار مسکن و اختصاص مالیات 60 درصدی انتظار می‌رود که نقدینگی‌های موجود در این بازار وارد بورس شود و نتیجه ورود نقدینگی‌های قدرتمند و جدید به بورس نیز مشخص است و می‌تواند به صورت واقعی بورس را صعودی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس مالیات نداره چون کوره پول سوزی دولته