کد مطلب: ۴۹۸۸۱۹

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

شاخص کل بورس، سال آینده به ۳ میلیون واحد می‌رسد؟

شاخص کل بورس، سال آینده به 3 میلیون واحد می‌رسد؟

لایحه بودجه سال 1400 سیگنال‌های مثبت زیادی به بورس می‌دهد. از واگذاری 95 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی در بورس تا کسری بودجه‌ای که از هم‌اکنون در دل لایحه مستتر است و پیش‌بینی می‌شود دولت آن را با بورس جبران کند. به همین دلیل بسیاری معتقدند شاخص کل رشد قابل توجهی دارد. اما آیا شاخص کل سال آینده به 3 میلیون واحد می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بازار سهام تا پایان سال به نزدیک سقف قبلی خود یعنی 2 میلیون واحد برسد. اما دولت در لایحه بودجه اعداد و ارقامی را آورده که تحقق آنها دور از انتظار است و بسیاری معتقدند دولت می‌خواهد بخشی از کسری بودجه خود را از محل بورس تامین کند.

جز بودجه، اتفاقات سیاسی دیگری از جمله انتخابات ایران تاثیر زیادی بر بازار سهام دارد و از طرفی خوش‌بینی به گشایش‌های بین‌المللی و از بین بردن تحریم‌ها در بودجه سال آتی موج می‌زند و همین مساله سیگنال مثبتی برای رشد بورس است.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تورم و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: تورم همیشه یکی از عوامل رشد بورس است اما تنها عامل یا موثرترین عامل نیست و برای تاثیرگذاری بر بازار سهام باید با عوامل دیگری که از این متغیر قوی‌تر هستند، همراه شود.

به گفته حدادی، اما اگر تورم با ریسک شدید سیاسی همراه باشد دیگر کسی در بازار سهام سرمایه‌گذاری نمی‌کند و تورم علاوه بر تاثیر منفی بر بازار سهام اعتماد را نیز از بین می‌برد ولی اگر ریسک سیاسی نداشته باشیم و تورم حاصل فقط برای کسری بودجه باشد می‌تواند در رشد شاخص کل بازار سهام موثر باشد.

این کارشناس در رابطه با لایحه بودجه ادامه داد: هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت در سال آتی تورم شدید داریم چون هنوز سناریوی بازگشت به برجام، از بین رفتن تحریم‌ها و افزایش درآمد نفتی دولت محتمل است و اگر روابط دیپلماتیک بهبود پیدا کند پول‌های بلوکه شده به کشور بازمی‌گردد و در بی‌تاثیرترین حالت، قیمت دلار ثابت می‌ماند. از طرفی تورم اگر با رشد اقتصادی همراه باشد ضرری برای اقتصاد نخواهد داشت اما با شرایط حال حاضر کشور، افزایش رشد اقتصادی چندان محتمل نیست.

این کارشناس در رابطه با رشد شاخص تا محدود 3 میلیون واحدی گفت: در حال حاضر سقف شاخص کل عدد 2/4 میلیون واحد است و اگر شاخص کل بیشتر از این عدد رشد کند یعنی حباب دارد اما دو عامل می‌تواند این سقف را افزایش دهد که اولی افزایش نرخ ارز و دیگری رشد اقتصادی است. در شرایط فعلی افزایش رشد اقتصادی اصلا محتمل نیست و قیمت ارز نیز ثبات پیدا کرده است. پس نمی‌توان به رسیدن شاخص کل به محدوده 3 میلیون واحدی امیدوار بود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همیشه میگم و باز هم تکرار میکنم فقط و فقط تو صف فروش نروید و سهامداری کنین مطمئن باشین خیلی زود به نتیجه میرسین

  • مسی

    اگه این میگه ۳ میلیون ، من میگم ۴ میلیون، این آدم هر روز می‌گفت شاخص بر میگرده برمیگرده، از ۲میلیون گفت تا ۱/۲۰۰ ، اینا کلا فیکن , ببینم دولت میخاد یا نه

    • ناشناس

      مردم نفروشن برمیگرده ولی متاسفانه مردم فقط مردم هستند

  • ناشناس

    ?چقدر این دوستان اعتماد به نفس داران هنوز نظر میدن! کارشناسان پفکی

  • مجتبی کیان فر

    من که امروز فروختم با ۲۷ ملیون ضرر بدبخت شدن شده مسخره بازی ۲روز خوب ۴روز منفی اعصاب برام نمونده فقط نمیدونم چطور کدبورسیم رو باطل کنم

  • ناشناس

    اگر تمام سهام ها را قیمتش را فیریز کند و فقط عرضه اولیه بفروشند حتی اگر عرضه اولیه هم در روز گشایش فیریز شوند شاخص به 3 خواهد رسید جای تعجب نیست

  • ناشناس

    اصلا فکر کنید از اول این پولو نداشتید، قشنگ برید سال دیگه بیاید بالاخره یه طوری میشه.

  • ناشناس

    کار شناس، این حرفت که گفتی به سه میلن نمیرسه رو یادت ● نقطه سرخط
    بعدا باید بیای بابت نظرت معضرت خواهی کنی ها●

  • ناشناس

    دوستان عمرا دولت نمیزاره به این سادگی کسی اصل پولی و که آورده تو به بدون گذشتن از یک مقداری و بدون خون جگر خوردن پولی از بورس خارج کنه تا یک سال زمان و ازت نگیره اخرشم شاید با یک سود بسیار ناچیز یا سر بسر اونوقت اجازه خروج بهت میده حاضرم شرط ببندم .چون من هیچ سالی رو مثل امسال ندیدم که اینجوری باشه فقط دعا کنید که تحریمها لغو بشه شاید فرجی بشه پس دنبال علت و تکنیکالو این کار شناسها هم نباشید و سلام…

  • ناشناس

    کارشناس الکی ومنفی باف به امید خدا بورس سال دیگه حتما بهتر از امسال هست

  • حجت

    به نظر میاد نظریات مطرح شده منطقی باشه