کد مطلب: ۶۳۸۴۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سال ۱۴۰۰ بدترین سال از نظر فقر / پیش‌بینی فقر در سال ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۰ بدترین سال از نظر فقر / پیش‌بینی فقر در سال ۱۴۰۱

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی می‌گوید: «سال ۱۴۰۰ از نظر فقر نسبت به سه سال گذشته بدترین سال بود. اگر توافق برجام صورت نگیرد در سال آینده وضعیت بدتر می‌شود.».

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ تورم کل کشور در بهمن ماه، ۴۱٫۱ درصد بود. از سوی دیگر قیمت برخی کالاهای خوراکی تا بیش از ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش داشت. همچنین افزایش قیمت مسکن نیز بار دیگری بود بر شانه‌های برخی از مردم. شرایطی که به رشد فقر در سال ۱۴۰۰ دامن زد.

تابستان امسال نیز مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد گفت که خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسید. ( ایسنا )

سال ۱۴۰۰ بدترین سال از نظر فقر

در همین مورد مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سال ۱۴۰۰ از نظر فقر سال خوبی نبود. قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرد. البته این موضوع قابل انتظار هم بود. به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به نفت، وضعیت مردم به برجام گره خورده است. برخلاف اینکه دولت فعلی مدعی بود که سفره مردم را به برجام گره نمی‌زنیم.».

افقه ادامه می‌دهد: «در این مدت هم کاری نکردیم که وابستگی اقتصاد به نفت کم شود. بنابراین طبیعی بود که تحریم‌ها به اقتصاد لطمه می‌زند و قدرت خرید مردم را کاهش دهد.».

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ از نظر فقر نسبت به سه سال گذشته بدترین سال بود، می‌افزاید: «در کنار تحریم‌ها، دولت هر چقدر ذخیره ارزی داشت برای کسری بودجه خرج کرد. بنابراین در سال جاری منبعی برای کسری بودجه نداشت.».

او اضافه می‌کند: «از سوی دیگر تغییر دولت در سال ۱۴۰۰ نیز در وضعیت اقتصاد ایران موثر بود. سیستم سیاسی کشور اینگونه است که وقتی دولت عوض شود بسیاری از کارها معطل می‌ماند. معمولا سرمایه‌گذاران هم منتظر می‌مانند تا دولت و مدیران مشخص شود. این موضوع نیز به واحدهای اقتصادی لطمه وارد می‌کند.».

افقه یادآور می‌شود: «مجموعه این عوامل در کنار بیکاری و نداشتن منبع درآمد برخی از مردم، فشار اقتصادی و اجتماعی به مردم وارد کرد. چنین شرایطی موجب گسترش فقر در کشور طی سال ۱۴۰۰ شد.».

پیش‌بینی فقر در سال ۱۴۰۱

این استاد دانشگاه درباره وضعیت فقر در سال آینده پیش‌بینی می‌کند: «برای پیش‌بینی وضعیت فقر در سال آینده و حتی یک ماه آینده باید دو سناریو را در نظر گرفت. اگر توافق برجام انجام نشود قطعا وضع بدتر از اکنون می‌شود.»

افقه خاطرنشان می‌کند: «اگر توافق انجام نشود و چین از ایران نفت بخرد، می‌توان امیدوار بود که وضعیت از این بدتر نشود. به عبارتی امیدی به اینکه وضعیت اقتصاد بهتر شود ندارم، بلکه فقط بدتر نشود.».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام والله مردم نیازمند محتاج نان شب هستند گروه هدف دادند رنج می‌برند مسولین با افزایش یارانه‌ها مردم نیازمندزندگی مردم را به روال عادی برگردانند نیاز به همدلی دولت مجلس و نحاهادهای حمایتی است حداقل یارانه ها خانواده نیازمند را حقوق یک کارگر ساده افزایش دهید همه کالاها روز به روز افزایش یارائه حق مردم است ثابت مانده است یک رب گوجه کاری با تحریم نداری 15 برابر قیمت …..دیگر کالاها یا دولت کالاها را به قیمت قبل برگرداند…?چطور دولت نمیتداند جلوی این همه گرانی را بگیرد هرروز گرانی هیچ کسی تاامروز پاسخگوی مردم نبود حداقل یارانه را افزایش دهید