کد مطلب: ۵۹۵۹۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نشست نگران‌کننده برای دلار / در جلسه اخیر رئیسی چه گذشت؟

نشست نگران‌کننده برای دلار / در جلسه اخیر رئیسی چه گذشت؟

شب گذشته برخی از اقتصاددانان مهمان رئیس جمهور بودند. نشستی که خروجی آن احتمالا برای بازار ارز و قیمت دلار چندان خوشایند نباشد. اما چرا نشست اقتصاددانان با رئیسی برای قیمت دلار نگران‌کننده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهره‌های اقتصادی که به این نشست دعوت شدند همه جزو مدافعان اقتصاد دولتی بودند و افرادی که پیش از این بر کنترل دستوری قیمت دلار تاکید کرده بودند.

اگر محور اصلی نشست رئیسی با اقتصاددانان مساله قیمت ارز بوده، می‌توان پیش‌بینی کرد که این چهره‌ها بر کنترل قیمت ارز در بازار و برخورد دستوری با قیمت‌ها تاکید کرده باشند. راهکاری که در ابتدا می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد اما در نهایت باعث جهش فنر ارز و افزایش بیشتر قیمت ارز می‌شود.

تکرار تجربه دولت‌های پیشین

اقدامی که پیش از این در دولت محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، تجربه شده و نتیجه آن جهش ناگهانی نرخ ارز بود. در چند سال اول دولت محمود احمدی‌نژاد قیمت دلار روی هزار تومان ماند و در آخرین سال‌ها ناگهان فنر ارز جهید و قیمت دلار به بالای سه هزار تومان رسید.

همین تجربه در دولت روحانی هم تکرار شد و اگرچه اقتصاددانان زیادی گفته بودند دولت باید اجازه بدهد بازار، قیمت ارز را مشخص کند. اما مجددا فنر ارز در دولت روحانی فشرده و ناگهان از سال ۹۷ به بعد آزاد شد. سیاست کنترل دستوری نرخ ارز برای دولت روحانی رسیدن قیمت دلار به بالای ۳۰ هزار تومان بود.

دولت رئیسی، اقتصاد را با دلار ۲۶ هزار تومانی تحویل گرفت اما حالا دلار روند افزایشی یافته است. اقتصاددانان می‌گویند شرایط نقدینگی و تورم به گونه‌ای است که ارزان شدن دلار و رسیدن آن اعدادی که برخی از اقتصاددانان و چهره‌های دولتی وعده می‌دهند، اشتباه است. اما دولت مدام بر کاهش قیمت‌ها و کنترل دستوری بازار تاکید دارد.

نکته نگران‌کننده جلسه رئیسی با اقتصاددانان هم همین است. اینکه افرادی به این جلسه دعوت شدند که همه مدافع کنترل دستوری بازار ارز هستند.

مدافعان کنترل قیمت ارز، مهمان رئیسی

مهم‌ترین نکته درباره جلسه رئیسی این بود که او اقتصاددانان مدافع کنترل بازار را به نشست خود دعوت کرده بود. افرادی که پیش از این همه بر کنترل قیمت‌ها تاکید کرده بودند.

از آن جمله حسین راغفر. اقتصاددانی که نماد مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. همان سیاستی که منابع ارزی زیادی را صرف واردات کالاهایی کرد که قرار بود تورم را کنترل کند و نتوانست.

اما راغفر پیش از این گفته بود «اولین کار دولت بعدی باید این باشد که دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند و بیش از این میزان هم کاهش دهد.» احتمالا یکی از مشاوره‌های راغفر در این جلسه چگونگی رساندن قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان بوده است.

احمد توکلی دیگر مهمان این نشست بود. او را می‌توان نماد تثبیت در اقتصاد و فریز قیمت‌ها دانست. فردی که پیش از این هم بارها اعلام و ثابت کرده که مدافع اقتصاد دولتی، قیمت‌گذاری دستوری بازارها و رشد سازمان‌های تنظیم‌گر و مداخله‌گر در اقتصاد است.

پرویز داودی دیگر اقتصاددان حاضر در این جلسه، همان فردی است که سال ۹۷ و همزمان با افزایش قیمت دلار گفته بود با محاسباتی دقیق متوجه شده که قیمت اصلی دلار ۴ هزار و ۳۱۳ تومان است. او به دولت پیشنهاد داده بود با کنترل بازار، قیمت دلار را کنترل کند. حتی گفته بود تمام کشورها نرخ ارز را کنترل می‌کنند و فقط ایران است که با اجرای الگوهای سرمایه‌داری کاسه داغتر از آش شده.

دیدگاه مصباحی مقدم هم مانند دیگر مهمانان این جلسه بود. تاکید او هم در این مدت بر کنترل بازار برای کنترل قیمت ارز بود.

قیمت دلار، محور نشست با اقتصاددانان؟

حالا سوال این است که اگر محور اصلی نشست رئیسی با اقتصاددانان مساله قیمت ارز باشد، آنها چه پیشنهاداتی برای کنترل قیمت داده‌اند و آیا راهکار آنها کنترل و برخورد دستوری با ارز بوده؟

اگر چنین باشد، احتمالا دولت رئیسی هم قرار است مانند دولت‌های قبلی فنر نرخ ارز را کنترل کند تا بتواند از طریق آن، تورم را کاهش دهد.

البته وضعیت منابع ارزی این دولت با دولت‌های قبل قابل مقایسه نیست و حتی برخی می‌گویند این دولت بارها با افزایش نرخ ارز، سعی در جبران کسری بودجه خود داشته است.

از طرفی بعید است که این دولت مانند دولت احمدی‌نژاد و حتی دولت اول روحانی منابع ارزی زیادی در دست داشته باشد و بتواند قیمت دلار را با ارزپاشی کنترل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیش از دو هزار تومن تو دو ماه قیمت ارز بالا رفته و باید این دولت که تمام ارکانهای نظام هم پشتش هستند، بتونه قیمت دلار رو به مقدار قابل قبولی پایین بیاره، حالا ده تومن هم نخواستیم، حداقل زیر بیست تومن بیاره که هم به طرفهای برجامی نشون بده که از موضع قدرت به مذاکرات وارد شده و هم بتونه حمایت مردم رو کسب کنه.

    • ناشناس

      به شرطی که آثارش بر قیمتها و سفره ملت مشاهده و لمس شود.

  • ناشناس

    حقوق منو با دلار بدین من راضیم دلار ارزش داره ریال چیه

  • ناشناس

    البته قیمت دلار مهمه ولی واقعیت کلام اینست که تورم را باید کنترل کرد

  • ناشناس

    اول و آخر باید با جهان در ارتباط و تعامل سازنده باشیم مثل کشورای دیگه تا واقعا رشد کنیم.

  • گورستان آرزوها

    سلام خسته نباشید به نظر من برای بازگشت دلار های سرگردان به اقتصاد باید صندوق سهامی دلار در بورس راه اندازی شود و مردم بجای خرید دلار سهام صندوق دلار بخرند.

    • ناشناس

      بعد دلار که 10 برابر رفت بالا از کجا بیارن بدن به مردم

  • رستم

    ان گروه اقتصاد دانان غایب راه حلی دارند ؟ راه حل انها افزایش قیمت دلار و همه چی جز حقوق و دستمزد است ، ایا شدنی است .
    نجات اقتصاد ایران از شرایط فعلی راه حل اقتصادی ندارد یا باید از راه سیاست خارجی انرا از سی سی یو در اورد و یا فقر و تورم ادامه میابد و هر جا از تحمل گذشت نیروها برای کنترل وارد میشوند

  • Hasan Khoshgele

    بهترین پیشنهاد برای مردم اینه که ریال به کل حذف بشه و دلار یا بیت کوین جایگزین بشه. این ریال ۴۰ ساله مردم رو بدبخت تر کرده