کد مطلب: ۵۴۵۶۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۴ عاملی که قیمت این هفته دلار را تعیین می‌کند، کدامند؟

۴ عاملی که قیمت این هفته دلار را تعیین می‌کند، کدامند؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز چهار عامل تعیین‌کننده نرخ ارز در هفته آینده را این‌طور پیش‌بینی می‌کند؛ اتفاقات سیاسی داخلی، نگاه معامله‌گران به جریان مذاکرات وین، کاندیداتوری رئیس کل بانک مرکزی و احتمال افزایش تقاضا با نزدیک شدن به تعطیلات هفته آینده.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید این هفته اعلام فهرست نهایی افراد واجد شرایط برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که تحلیلگران بازار ارز در انتظار واکنش بازار به آن بودند.

البته ظاهرا در عمل این اتفاق بیش از اینکه در مسیر بازارتاثیرگذار باشد، حاشیه خلق کرد. تا آنجا که یک روز پس از اعلام لیست نامزدهای انتخابات، انتقادات تندی نسبت به موضوع ارزپاشی از سوی رئیس کل بانک‍ مرکزی، که اتفاقا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است، مطرح شد.

همتی هم در پاسخ برای دفاع از عملکرد خود اعلام کرد: «بدیهی است که مدیریت بازار به معنای سرکوب یا کنترل نرخ ارز نیست. تمام بانک‌های مرکزی جهان نیز از امکان مداخله و مدیریت بازار ارز برخوردارند؛ اما بانک مرکزی علی رغم این امکان، اقدام به ارزپاشی در بازار نکرده است».

با وجود این ادعا همچنان باور معامله‌گران مبنی بر این که در آستانه انتخابات، همتی کمی مقدار عرضه ارز را بالا می‌برد، برجای خود باقی مانده است.

طرف دیگر ماجرا در بازار، مثل همیشه فراز و فرودهای اخبار برجامی است. به نظر می‌رسد با آغاز خردادماه برخلاف وعده‌ها و انتظارات نه تنها در عمل هیچ رفع تحریمی اتفاق نیفتاد بلکه مواضع آمریکا دچار چرخشی عجیب شد. وزیر خزانه‌داری این کشور چند روز پیش اعلام کرد: «در صورتی که ایران به صورت کامل به برجام بازگردد، تحریم‌ها را بازنگری می‌کنیم».

اما در چنین شرایطی در هفته پیش‌رو چه اتفاقاتی در انتظار بازار ارز ایران است؟

بازارساز وارد می‌شود؟

به باور معامله‌گران فنی تا زمانی که قیمت دلار بالای مرز ۲۳ هزار تومان است، شانس صعود این ارز بسیار بالاست. در کنار این، یکی از عواملی دیگری که از نگاه آن‌ها می‌تواند امید دلاری‌ها به رشد معنادار اسکناس آمریکایی ببرد، افزایش نرخ حواله درهم به بالای مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در کنار این نگاه فنی، کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز هم چهار عامل موثر در نرخ ارز هفته پیش رو عنوان می‌کند که به ترتیب زیر است:

۱- تایید صلاحیت‌ها تا اینجا هیجانی به بازار وارد نکرده‌است (به این معنا که بخواهد میزان خریداران یا فروشندگان را بیشتر کند). پس اتفاقات سیاسی داخل چندان برای بازار غیرمترقبه نبود و از ابتدای زمان اعلام تایید صلاحیت‌ها بازار دچار هیجان خاصی نشد و این روال احتمالا ادامه دارد.

۲-از خوشبینی معامله‌گران به مذاکرات وین بشدت کاسته شده. فعالان بعضا منتظر بودند در هفته اول خرداد ماه با رفع تحریم‌ها یا مواردی این چنینی مواجه باشند اما این اتفاقات نیفتاد و حالا بازار نسبت به رفع تحریم‌ها در کوتاه‌ مدت خوشبین نیست.

۳- رئیس کل بانک مرکزی هم‌اکنون جزو کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری است و این موضوع سیگنال مشخصی به بازار می‌دهد؛ اینکه نرخ را تا پیش از انتخابات هر طور شده کنترل می‌کنند. همانطور که همین حالا هم تزریق روزانه ارز به مقداری کمی انجام می‌شود تا از هیجانات و نوسانات بازار جلوگیری شود.

۴- هفته آینده چند روزی تعطیل است و معمولا پیش از تعطیلات تقاضای ارز بالا می‌رود به خصوص برای کسانی که با ارقام بالا یا حوالجات معامله می‌کنند».

این کارشناس در نهایت از تاثیر تمام این عوامل اینطور نتیجه‌گیری می‌کند: « افزایش تقاضاها در هفته پیش رو احتمالا نرخ دلار را کمی افزایشی کند، البته من فکر می‌کنم دلار در کانال ۲۳ هزار تومان بماند اما احتمال این که پایان هفته از ۲۳ هزار و ۵۰۰،۶۰۰ تومان بگذرد، وجود دارد».

البته در پایان او تاکید می‌کند:« ‌این را هم باید در نظر داشت که رئیس بانک‌مرکزی سعی دارد نرخ ارز را کنترل کند، اگر الان فنر نرخ ارز رها شود، انگشت اتهام به سوی اوست پس ممکن است اگر انتهای هفته با تقاضا بالا برود، شدت تزریق را بیشتر کند تا قیمت حفظ شود».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کشور بل و بلبل