کد مطلب: ۷۴۵۹۹۳

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۶ دی ۱۴۰۱/ کاهش قیمت دلار موقتی است؟

پیش بینی قیمت دلار 16 دی ۱۴۰۱/ کاهش قیمت دلار موقتی است؟

روند صعودی قیمت دلار در دومین هفته دی ماه متوقف شد. اما این اسکناس آمریکایی برای ماندن در محدوده ۳۹ هزار تومانی مقاومت می‌کند. فعلا دلار با زور و دستور کنترل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز روند قیمت دلار در دومین هفته دی ماه برخلاف هفته قبل نزولی بود. به نظر می‌رسد بازار تلاطم هفته‌ گذشته را پشت سر گذاشته است. در طول این هفته کمترین قیمت دلار در معاملات بازار آزاد، روز شنبه ۱۰ دی، روی قیمت ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شد. بیشترین قیمت نیز به همان روز مربوط می‌شود که دلار تا ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان پیش رفت.

طی روزهای بعد، این ارز در محدوده‌های مذکور نوسان داشت و در نهایت روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی ماه، با قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد.

روند قیمت دلار و بازگشت به کانال ۳۹ هزار تومانی از نظر بسیاری از کارشناسان کاهش محسوس و روند قابل توجهی نیست، اما دامنه فعلی قیمت دلار کمی از هیجانات هفته نخست بازار کاسته، بازار آرام گرفته و بسیاری از معامله‌گران چشم‌انتظار اقدامات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستند تا جو روانی و خبر درمانی.

مقاومت دلار در کانال ۳۹ هزار تومانی

محدوده ۴۰ هزار تومانی قیمت دلار در حالی از ابتدای هفته درهم شکست که روند قیمت‌گذاری سایر دلارها نیز از سوی بانک مرکزی اندکی کاهش داشت. دلار بازار متشکل ۳۷ هزار تومان و توافقی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان کلید خورد.

از نظر برخی معامله‌گران دلار، بازار آزاد در حال کف‌سازی در محدوده ۴۰ هزار تومانی و ماندن در کانال جدید بود اما تغییر رئیس کل بانک مرکزی فعلا دلار را پایین کشیده است.

کارشناسان بازار ارز با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال روند فعلی قیمت دلار را دستوری و نامتوازن از تورم و سایر فاکتورهای موثر بر بازار می‌دانند و معتقدند؛ این کاهش‌های دستوری و موقتی بزرگترین ضربه را به تولید داخلی و اقتصاد کشور خواهد زد.

از سوی دیگر عده‌ای از کارشناسان بازار افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر را سیاست نهاد پولی کشور می‌دانند. آن‌ها می‌گویند؛بانک مرکزی به دنبال این بود که از طریق اوراق گواهی ۲۳ درصدی بانک‌ها بخشی از نقدینگی را فریز کند و به عبارتی پول در بانک‌ها حبس کند تا از این طریق تقاضای ارز را کنترل کند اما این مساله نمی‌تواند روی کنترل نرخ ارز موثر باشد وقتی رشد تورم بسیار بالاتر از سود سپرده‌هاست.

این عده معتقدند تا زمانی که نرخ ارز در بازار آزاد متعادل نشود دولت مجبور به بالا بردن نرخ ارز نیمایی است این در حالی است که بانک مرکزی به دنبال تثبیت نرخ ارز نیمایی نیز هست، اما اگر قیمت ارز آزاد بالا باشد شرکت‌های صادرکننده، ارز خود را به نیما نمی‌دهند و در نهایت بانک مرکزی مجبور می‌شود برای جمع کردن ارز آنها نرخ را بالا ببرد.

نگاهی به بازارهای موازی از دست دادن کانال ۴۰ هزار تومانی در آن‌ها مشهود است. دلار هرات اکنون در پله‌های انتهایی کانال ۳۸ هزار تومانی نوسان دارد و دلار سلیمانیه نیز با همین روند به کانال ۳۹ هزار تومانی راه یافت.

در حال حاضر چشم معامله‌گران بازار ارز به سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی است که نرخ ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و کاهش اختلاف قیمت ارزهای مختلف را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. هر چند برخی تحلیلگران معتقدند این سیاست دیکته شده‌ای است که فرزین ملزم به اجرای آن است.

درهم امارات که در روزهای اوج قیمت در هفته گذشته به محدوده ۱۳ هزار تومانی نیز رسیده بود . این هفته تا ۱۰ هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد اما روز پنجشنبه به محدوده ۱۱ هزار تومانی برگشت. افزایش عرضه، قیمت درهم را در هفته‌ای که گذشت در هم شکست.

سرپیچی یورو از کاهش قیمت

این هفته با وجود روند باثبات و تمایل به کاهش در قیمت دلار اما یورو در مسیرمخالف اسکناس آمریکایی قرار گرفت. قیمت یورو در روزهای ابتدایی هفته نزولی بود، اما در اواسط هفته بار دیگر با افزایش قیمت وارد کانال ۴۳ هزار تومانی شد. در شرایطی که برابری جهانی این دو ارز تغییری نداشته است، اکو ایران در گزارشی ۲ دلیل برای این گرانی یورو مطرح کرده است؛

  • این افزایش به جبران زیان معامله‌گران دلاری برمی‌گردد. در پی کاهش قیمت دلار و نگرانی برخی معامله‌گران از آینده قیمتی آن برخی معامله‌گران وارد بازار یورو شدند و در شرایطی که حجم عرضه یورو کمتر از دلار است با هر افزایش تقاضای روزهای اخیر، نوسان قیمت یورو بیشتر شده است.
  • با توقف افزایش نرخ بهره در اقتصاد آمریکا، رشد شاخص دلار ادامه‌دار نیست و حتی ممکن است تعدیل شود بنابراین دارندگان یورو در ایران در عرضه آن احتیاط می‌کنند تا در هفته‌های آینده از تغییر برابری یورو در برابر دلار منتفع شوند.

با نگاه اجمالی می‌توان نتیجه گرفت تغییر رییس بانک مرکزی بستر را برای کاهش قیمت دلار فراهم کرد اما این اسکناس آمریکایی نسبت به سیاست‌های دولتی ایمن شده و با اینکه در ۸ روز گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شد اما راه خود را می‌رود. فاکتورهای موثر بر افزایش نرخ ارز هنوز پابرجاست و این باعث شده نزول دلار متوقف شود و برای ماندن در محدوده ۳۹ هزار تومانی مقاومت کند. هر چند اثر سیگنال‌های منفی سیاسی به مثابه اهرم فشار بر این بازار عمل ‌می‌کند و می‌تواند دوباره قیمت دلار را به محدوده‌های بالاتر بکشاند، کمااینکه این اسکناس آمریکایی پتانسیل همراهی با روند‌های صعودی را نیز دارد.

آخرین پیش‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    🙄🙄🙄🙄تمام دلالان ودلار فروشان را اوکی کردن ورفتند به مسافرت انها وقتی بر گشتند تازه فیمت معلوم میشه 🤔🤔🤔🤔یکی میه معلوم نیست چی میشه چه وقت دیدی چیزی گران شده تازه ارزان بشه با یک عوض کردن که دلار ارزان نمیشه همه دلارها را قایم کردن خدا به دادمون برسه اثلآ وقتی دلار فروشان میگن دلذر نداریم بادش چی به همه که دلار نمیدن کسی که دادوستد دارد ومثلآ وسایل به درد نخور می اورد ودر گمرک ۴ سال می ماند وووووو

  • ناشناس

    این گونه مقاله ها و تحلیل ها برای آماده سازی ذهن مردم برای بالا تر بردن قیمت ارز است. در حقیقت این تورم نیست که قیمت ارز را مشخص میکند بلکه افزایش نرخ ارز موجب تورم می‌شود.

  • ناشناس

    دلار ازادهمین قیمت بودجناب اقای ریسی حالانیمایی رامیفرمایید۲۸۵۰۰ خداقوت دلاور به خط کردن اقتصاددانان ونخبگان چراجواب گونشد شماکه ازاوضاع مملکت باخبربودیدومیفرمودید حلقه گم شده مدیریت اقتصاد راسروسامان میدهد ماقشرضعیف کارگروکارمندچه کنبم .
    ماقشرضعیف بجزدعابرای خادمین مملکت کاری ازدستمان برنمی ایدبه خدا خسته شدیم وخیلی زندگی ها از هم پاشیده جوانان جرات ازدواج ندارند. من یک بازنشسته ۲تا جوون مجرد خدمت رفته دارم که حقوق حدود۷تومن دارندمخارجشان هم گردن من هست ولی هرگزتن به ازدواج نمیدهند
    قبلا فرزندان پدرمادرها رانگهداری میکردندحالا پدرمادرها فرزندان را یه فکری بکنیدتا کی بخدا فردای قیامت بایدپاسخگومردم باشیدوگرنه قبول نمیکردیدمسولیت را

  • ناشناس

    مدیریت ضعیف

  • ناشناس

    مدیریت عالی هست

  • ناشناس

    عالی

  • ناشناس

    دلگرمیه

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنه تا کی میخواین جیب مردم و خالی کنید

  • محمد

    ای کاش روزی بیاد که دولت ما به علمی برسه که ارزش پول ما از دلار هم بیشتر بشه

  • محمد

    اقای رئیس بانک مرکزی سلام. امروز قیمت تمام کالا ها به قیمت دلار و شما بستگی داره.. خواهشن تا جایی که امکان داره قیمت دلار را کنترل و حتی کاهش دهید تا دیگه هیچ بهانه ای برای افزایش قیمت کالاها نباشه دیگه با این حقوق ناچیز کارگری کم آوردیم خواهشن نگذارید دوباره دلار گران شود و به همراه آن باز هم افزایش قیمت داشته باشیم