کد مطلب: ۷۰۵۷۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار در آینده/ حجم نقدینگی، دلار را گران کرد؟

پیش‌بینی قیمت دلار در آینده/ حجم نقدینگی، دلار را گران کرد؟

قیمت دلار در روزهای گذشته هم نوسانات اندکی را تجربه کرد و وارد محدوده ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما بازار دلار در ادامه سال چه روندی را طی می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند صعودی قیمت دلار کمی کند شده است. قیمت دلار که در چند روز گذشته، وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد، همچنان در حال نوسان در این محدوده است. روز گذشته، ۳ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار آزاد با ۳۱ هزار و ۶۸۰ تومان کار خود را آغاز کرد. در ادامه روز نوسانات ادامه داشت و کف و سقف معاملات به ترتیب به ۳۱ هزار و ۶۰۰ و ۳۱ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. دلار سلمانیه هم دیروز روندی کاهشی را طی کرد و به ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

اما بازار در ادامه سال ۱۴۰۱ چه روندی را طی می‌کند؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: یکی از شاخص‌هایی که در نوسان قیمت دلار تاثیرگذار است، رشد تولید ناخالص ملی و مقایسه آن با رشد حجم نقدینگی است. در حال حاضر تولید ناخالص ملی در شرایط مناسبی قرار ندارد. حجم نقدینگی پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی نیز نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب در بازار ارز است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: با توجه به تورم ۵۰ درصدی در کشور از ابتدای سال، پتانسیل رشد قیمت دلار در ادامه سال را تقویت می‌کند. برای مثال، اگر سامانه نیما قیمت دلار در ابتدای سال را ۲۸ هزار تومان اعلام کرده باشد، با روند تورمی که در کشور وجود دارد، دلار باید خود را تطبیق بدهد تا فنر نرخ دلار فشرده‌تر نشود. درصورت فشرده‌تر شدن فنر دلار، در ادامه قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش پیدا می‌کند و دلار در بازه زمانی کوتاهی به بالای ۴۰ هزار تومان، یعنی به قیمت واقعی خود خواهد رسید.

قیمت دلار را دولت تعیین می‌کند

اما صرافان در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار نظر دیگری دارند و می‌گویند دولت و بانک مرکزی قیمت دلار را کنترل می‌کنند.

چندی پیش، علی اصغر سمیعی، رئیس کانون صرافان تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بر اساس معیار تفاضل نرخ تورم در کشور و کشورهای حوزه دلار، پیش‌بینی می‌شد دلار در اوایل سال ۱۴۰۱ به قیمت حدود ۳۵ هزار تومان برسد. با توجه به نرخ تورم در کشور، این قیمت باید بالاتر می‌رفت و وارد کانال‌های ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان ‌می‌شد. این قیمت‌ها، نرخ واقعی دلار است. اما دولت نرخ دلار را در بازارها تغییر می‌دهد.

رئیس کانون صرافان توضیح داد: باید به این نکته توجه کرد که جلوگیری از افزایش طبیعی نرخ دلار، برای کشور اقتصادی نیست. ۸۰ درصد عرضه ارز در کشور به دست بانک مرکزی صورت می‌گیرد. به همین دلیل، دولت و بانک مرکزی می‌توانند قیمت‌سازی و نرخ غیرواقعی دلار را به بازار تحمیل کنند. در نتیجه، به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در هفته آینده نیز، از افزایش قیمت دلار در بازار جلوگیری کند و بازار با نوسان کمی همراه باشد.

آخرین اخبار از تحولات بازار ارز و طلا را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

آخرین اخبار از تحولات بازار ارز و طلا را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.