کد مطلب: ۵۸۳۷۶۹

سیگنال پاریس به بازار ارز / گرانی دلار ادامه دارد؟

سیگنال پاریس به بازار ارز / گرانی دلار ادامه دارد؟

در پنجمین روز هفته، اسکناس آمریکایی به بالاترین قیمت در ۱۱ ماه اخیر رسید. روز چهارشنبه، دلار ۴۰۰ تومان رشد را به ثبت رساند و با عبور از مرز ۲۸ هزار تومانی به محدوده ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پنجمین روز هفته، نرخ دلار به بالاترین قیمت در ۱۱ ماه اخیر رسید. روز چهارشنبه، قیمت دلار ۴۰۰ تومان رشد را به ثبت رساند و با عبور از مرز ۲۸ هزار تومانی به محدوده ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. اسکناس آمریکایی در سال ۱۴۰۰ تنها یک بار در تاریخ ششم شهریور ماه توانسته بود بالای مرز ۲۸ هزار تومان و در محدوده ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان کند. ولی آخرین باری که دلار توانسته بود بالاتر از نرخ ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان نوسان کند، مربوط به ۶ آبان ۱۳۹۹ بود.

رد پای سیگنال فرانسوی در گرانی دلار

طبق آخرین اخبار قیمت دلار از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرده اما علت چیست؟

پس از اعلام رشد قابل توجه واردات در شهریور ماه امسال، وزیر امور خارجه فرانسه سخنانی گفت که از نگاه برخی فعالان بازار در رشد قیمت دلار تاثیر قابل توجهی داشت.

سایت اقتصادنیوز امروز در گزارشی نوشت بر اساس صحبت های فعالان، به نظر می رسد جرقه نوسانات دلار، صحبت‌های وزیر امورخارجه فرانسه بود. لودریان در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفته بود:‌ «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود، خطر بروز یک بحران عمده بزرگتر خواهد شد.». این صحبت ها از این جهت برای بازار اهمیت داشت که نشان می داد وضعیت بلاتکلیف معامله‌گران به زودی اتمام خواهد رسید.

برخی معامله‌گران دلار بر اساس صحبت‌های اخیر مقام‌های ایرانی به این نتیجه رسیدند که سطح تنش‌ها به زودی کاهش پیدا نخواهد کرد. یکی از علت‌های این موضوع نیز آن بود که آمریکا خواهان رسیدگی به خواست آژانس درباره تاسیسات اتمی کرج شده است،‌حال آنکه رییس سازمان انرژی اتمی ایران به صراحت این درخواست را رد کرد.

دنیای اقتصاد نوشت:

تحلیل‌گران باور دارند که وضعیت متغیرهای پولی به گونه‌ای است که احتمال رشد دلار را در ذهن بازیگران ارزی زنده می‌کند. با این حال، مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر جنبه تعیین‌کننده انتظارات تورمی را به خود گرفته بود. تا زمانی که بازار تصور می‌کرد، قرار است مذاکرات از سر گرفته شود و تحریم‌ها در معرض لغو قرار بگیرد، انتظارات تورمی محدود بود و بازیگران ارزی با احتیاط رفتار می‌کردند. با این حال، اختلاف‌های اخیر ایران با آژانس و اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه و مقامات آمریکایی موجب شد احتمال شروع دوباره مذاکرات برای بازیگران ارزی کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی، کاهش انتظار معامله‌گران برای لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز رکوردزنی دلار شد.

به طور مشخص برخی فعالان باور داشتند که اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه زمینه‌ساز تغییر انتظارات برجامی شد. این صحبت‌ها از این جهت برای بازار مهم بود که نشان می‌داد قرار نیست وضعیت بلاتکلیف یک ماه گذشته ادامه پیدا کند.

در کنار این، خبرهایی در میان معامله‌گران بازار منتشر می‌شد که آمریکا قصد دارد با چین برای کاهش خرید نفت از ایران مذاکره کند. برخی از فعالان عنوان می‌کنند که یکی از دلایل کاهش نوسانات دلار از دی ماه سال گذشته، افزایش خریدهای نفت چین از ایران بود. شماری از بازیگران ارزی باور داشتند که با کاهش خرید چینی‌ها، وضعیت عرضه ارز بار دیگر دچار مشکل خواهد شد.

رکوردزنی قیمت دلار در روز چهارشنبه موجب شد خریدها در بازار سکه نیز بیشتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    عیبینداره بزودی دولت برای لوایح خودش در مذاکرات به تجمیع میرسه و با قدرت مذاکراتو شروع میکنه شاید غربیها اولش واکنش تند نشون بدن اما همگی دنبال کنار اومدن با ایرانن خصوصا بایدن که میخواد ۸ ساله باشه و ایران باعث باختش نشه مثل ترامپ پس شرایط فراهمه و بزودی مذاکرات آغاز میشه تا ایران امیر کبیری کبیرتر از گذشته بسازه و نباید فراموش کرد ما یک بدعهدیه بزرگ از اونها طلب داریم