کد مطلب: ۶۱۹۹۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت لیر ۳ بهمن ۱۴۰۰/ تورم ترکیه افزایش پیدا می‌کند؟

پیش‌بینی قیمت لیر ۳ بهمن ۱۴۰۰/ تورم ترکیه افزایش پیدا می‌کند؟

امروز یکشنبه ۳ بهمن ماه قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات ثابت ماند. هر لیر ترکیه همچنان با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه ۳ بهمن ماه در ساعات میانی معاملات کمی نوسان داشت اما در نهایت روی قیمت دو هزار و ۵۰ تومان همانند روزهای گذشته ثابت ماند.

چند روزی که قیمت لیر ترکیه در بازار تهران بین دو هزار ۳۰ الی دو هزار ۵۰ تومان نوسان می‌کند.

تورم در انتظار ترکیه

نورالدین نباتی، وزیر امور مالی ترکیه اعلام کرده که انتظار دارد نرخ تورم در ماه‌های آینده به ۴۰ درصد برسد و در سال ۲۰۲۲ از مرز ۵۰ درصد عبور نکند.

نباتی آخرین جزئیات چشم‌انداز خود از قیمت مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۲ را در نشست با ۶۰ اقتصاددان و تحلیلگر ارائه داد. وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد که نرخ تورم در سال جاری به زیر ۳۰ درد هم نخواهد آمد.

طبق گزارش بلومبرگ، نرخ تورم ترکیه در ماه دسامبر ۳۶٫۱ درصد بود که بیشترین میزان در تاریخ ۱۹ ساله حکمرانی رجب طیب ارودوغان بوده است. بر اساس بررسی ماه ژانویه بانک مرکزی انتظارات تورمی ۱۲ ماه آینده هم از ۲۱٫۳۹ درصد به ۲۵٫۳۷ درصد افزایش یافته است.

برخی بانک‌های وال استریت پیش‌بینی کرده‌اند بحران ارزی سال گذشته می‌تواند تورم ترکیه را از ۵۰ درصد عبور دهد.

رشد قیمت‌ها موجب شده تا بانک مرکزی ترکیه نرخ معیار خود را در چهار نشست پی‌درپی ۵۰۰ واحد درصد کاهش دهد.این در حالی است که روز پنجشنبه بانک مرکزی اعلام کرد که چرخه تسهیلی خود را متوقف کرده است.

سیاست‌های انبساطی شدید درخواست اردوغان بوده که مدعی است نرخ بهره پایین‌تری می‌تواند مانع از تورم شده و رشد اقتصادی را تقویت کند. افت ارزش لیر و افزایش قیمت‌های جهانی انرژی دلایل اصلی تورم ترکیه بوده است.

پیش از اینکه دولت در ماه دسامبر اقدامات فوری برای حفظ ارزش لیر را اجرایی کند، واحد پول ترکیه در سه ماه اخیر نیمی از ارزش خود را از دست داده بود.

بانک مرکزی ترکیه همچنین مشوق‌هایی را به شرکت‌ها برای تبدیل ارزهای خارجی و حساب‌های پس‌انداز طلای خود به لیر ترکیه ارائه داده بود.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.