کد مطلب: ۵۲۴۱۷۲

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:

پیش‌بینی مهاجرت در سال ۱۴۰۰ / روند مهاجرت ایرانیان نزولی می‌شود؟

پیش‌بینی مهاجرت در سال ۱۴۰۰ / روند مهاجرت ایرانیان نزولی می‌شود؟

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مهاجرت ایرانیان در سال ۱۴۰۰ می‌گوید: نشانه‌ای از بهتر شدن شرایط سیاسی و کم شدن محدودیت‌هایی که بیشتر هم به جوانان تحمیل می‌شود، نمی‌بینم. بنابراین روند مهاجرت در سال ۱۴۰۰ همچنان صعودی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سالی که گذشت بسیاری بار سفر را بستند و به آن سوی مرزها مهاجرت کردند. برخی‌ها با دلایل اقتصادی و برخی نیز به دلایل غیراقتصادی مهاجرت را برای ادامه زندگی خود انتخاب کردند. بر اساس آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران نیز روند مهاجرت در سالی که گذشت صعودی بود. اما در سال ۱۴۰۰ روند مهاجرت چگونه است؟

مرتضی افقه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: در جریان مهاجرت برای سال ۱۴۰۰ هیچ توقفی نمی‌بینم. رقم مطلق مهاجرت کمتر نمی‌شود چون هیچ افقی از بهتر شدن شرایط سیاسی نمی‌بینم. نشانه‌ای هم از کم شدن محدودیت‌هایی که بیشتر به جوانان تحمیل می‌شود، وجود ندارد. بنابراین روند مهاجرت در سال ۱۴۰۰ همچنان صعودی است.

او ادامه می‌دهد: حتی اگر شرایط اقتصادی هم بهتر شود، دید منفی به عوامل رشد و توسعه وجود دارد، مثلا تصور برخی این است که با منابعی غیر از نفت می‌توان به توسعه رسید. این در حالی است که با وجود فروش نفت نتوانستیم به توسعه برسیم. اگر در اقتصاد به جای نفت، نیروی انسانی را منشا پیشرفت کشور می‌دانستیم اکنون شایسته سالاری حاکم بود.

افقه در پایان می‌گوید: از یک سو تلاش می‌کنیم که تحریم‌ها برداشته شود تا دوباره نفت فروخته شود و بعد دنبال ذخایر جدید نفتی هستیم اما سالانه صدها نفر از نخبگان در زمینه‌های مختلف مهاجرت می‌کنند و هیچ تکانی در ذهن تصمیم‌گیران ایجاد نمی‌کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز پیش از این درباره دلایل مهاجرت ایرانیان به تجارت‌نیوز گفته بود: بخش قابل توجهی از مهاجرت‌ها ریشه در مسائل معیشتی و اقتصادی است اما در کشور ما دلایل غیراقتصادی از جمله تنگ‌نظری‌های سیاسی و فرهنگی سبب شده است که افراد مهاجرت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.