کد مطلب: ۷۴۱۴۹۲

پیش بینی نمایندگان از بودجه ۱۴۰۲

پیش بینی نمایندگان از بودجه 1402

با وجود اینکه هنوز دولت بودجه 1402 را نداده است ولی برآورد نمایندگان از بودجه سال آینده و وضعیت تورم در کشور رضایت بخش نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه هنوز دولت بودجه 1402 را نداده است ولی برآورد نمایندگان از بودجه سال آینده و وضعیت تورم در کشور رضایت بخش نیست.

آن‌چنان‌که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه می‌گویند سال آینده باید در انتظار یک لویاتان‌مالیاتی به همان اندازه و هیبتی باشیم که توماس هابز آن را به استعاره برای دولت قوی به‌کار برده بود. طبق برآورد یکی از نمایندگان، درآمدهای مالیاتی در بودجه۱۴۰۱ حدود ۵۲۷هزار میلیارد تومان ذکر شده بود که این رقم احتمالا در بودجه۱۴۰۲ و براساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به رقم ۸۰۰هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد این اقدام برای جبران کمبود درآمدها است.
بودجه ۱۴۰۲ که باید تا ۱۵ آذر ماه به مجلس می‌رسید؛ هنوز از سوی دولت تقدیم مجلس نشده، اما برخی اخبار در خصوص اعداد و ارقام آن منتشر شده است.

قیمت دلار در بودجه سال آینده

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت، قیمت دلار را در بودجه بالا در نظر نمی‌گیرد، گفت: دولت عدد بالایی برای دلار در نظر نمی‌گیرد چون در این شرایط درآمدهایش زیاد نشان داده می‌شود و هزینه‌های زیادی در مجلس برای آن تراشیده می‌شود. از سوی دیگر اگر دولت قیمت بالایی برای دلار در بودجه در نظر بگیرد پالسی به بازار است که دولت می‌خواهد قیمت ارز را افزایش دهد. بنابراین دولت، قیمت دلار را زیر ۳۰ هزار تومان درنظر می‌گیرد. او با اشاره به برخی اخبار در مورد قیمت هر بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۲، گفت: ۸۰ دلار برای نفت در بودجه عدد بالایی است و احتمال تحقق آن کم است. بنابراین باید قیمت هر بشکه نفت را ۶۰ دلار در نظر بگیرند. صادرات ۴/ ۱میلیون بشکه بالا است و ۲/ ۱ میلیون بشکه منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: برای تعیین قیمت دلار در بودجه باید وضعیت بازار و درآمدهای ارزی را دید و بدون در نظر گرفتن این موارد نمی‌توان رقمی را اعلام کرد. میرتاج‌الدینی همچنین در خصوص میزان صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۲، گفت: در سال جاری صادرات نفت بیش از گذشته بود و تحقق پیدا کرد. درآمد ارزی نیز نزدیک به دو برابر سال گذشته شد. بنابراین می‌توانیم وضعیت نفت در بودجه را بیش از سال گذشته در نظر بگیریم. بنابراین میزان صادرات نفت در بودجه سال ۱۴۰۲ باید حداقل ۴/ ۱میلیون بشکه باشد. قیمت نفت برای سال آینده نیز باید با توجه به پیش‌بینی‌ها به تصویب برسد و به نظر می‌رسد همچون سال گذشته ۷۰ دلار در نظر گرفته شود.

سهم مالیات در بودجه سال 1402

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در پاسخ به این پرسش که آیا درآمدهای بودجه واقع‌بینانه است، گفت: باتوجه به اقداماتی که در بحث مالیات در دولت انجام شده، گروه‌های مختلفی سعی می‌کنند که به درآمدهای واقعی اشخاص برسند. بنابراین درآمدهای مالیاتی منطقی و واقع‌بینانه است. او ادامه داد: احتمالا بر اساس آنچه مدیران سازمان امور مالیاتی اعلام کردند در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵۰هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی می‌توانیم داشته باشیم و حدود ۱۵۰ هزار میلیارد هم مالیات بر واردات کالا می‌توانیم بگیریم. مجموعا در سال آینده می‌توانیم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم.

او افزود: در حوزه اجرا باید توجه شود برخی از مالیات‌هایی که مجلس مصوب کرد مانند مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر ماشین‌ها و خانه‌های لاکچری متاسفانه خیلی عملیاتی نشده است. باید برای اجرای این مصوبات مجلس فکری کرد و این موضوع موجب پایدار شدن منابع درآمدی می‌شود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه باید مورد توجه باشد و کسانی که نفع زیادی می‌برند باید مالیات پرداخت کنند که مبتنی بر مالیات بر سود است. در این شرایط ما می‌توانیم آرامش را به کشور برگردانیم و مباحث‌های پایه‌ای را در کشور پیگیری کنیم.

محبی گفت: اگر منابع را واقعی ببینیم و مصارف را متناسب با منابع تعریف کنیم قطعا اتفاقات خوبی در کشور رقم می‌خورد. اگر دولت سیاست‌های پایدار را پیش بگیرد شاهد افزایش افسارگسیخته تورم نخواهیم بود. از سوی دیگر میرتاج‌الدینی با بیان اینکه درآمدهای بودجه ۱۴۰۱ واقع‌بینانه بود، گفت: درآمدهای بودجه سال جاری عملا تحقق پیدا کرد. ما بودجه ۱۴۰۲ را خیلی خوش‌بینانه نخواهیم بست تا بودجه محقق شود. او تاکید کرد: وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم و درآمدهای نفتی را به سمت کارهای عمرانی، زیر‌ساختی و توسعه‌ای سوق می‌دهیم، بنابراین با این رویکرد انتظارات تورمی را پایین می‌آوریم. یکی از شاخص‌های بودجه این است که آثار تورمی نداشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.