کد مطلب: ۴۲۰۶۲۰

پیش‌بینی وضعیت اقتصاد در گفتگو با لطفعلی بخشی:

FATF تصویب نشود، اقتصاد ایران چه می‌شود؟

FATF تصویب نشود، اقتصاد ایران چه می‌شود؟

یک اقتصاددان معتقد است: اگر FATF تصویب نشود روی روابط ما با دنیا و عرضه کالا در داخل اثر منفی دارد و ممکن است در خصوص برخی از کالاهای وارداتی با کمبود مواجه شویم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد تا کمتر از یک ماه دیگر آخرین مهلت ایران برای تصویب FATF به پایان می‌رسد.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در اجلاس هفته پایانی مهر ماه در یک بند جداگانه از بیانیه خود هشدار داده است که اگر تا قبل از بهمن ماه آینده این دو کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت.

اگر تا 20 روز باقی مانده این لایحه تصویب نشود، وضعیت تورم و بازارها چه خواهد شد؟

لطفعلی بخشی، اقتصاددان در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: در عمل مدت‌هاست از FATF استفاده‌ای نمی‌کنیم، به عبارت دیگر تاثیر مستقیمی روی تورم نخواهد داشت ولی به دلیل جوی که ایجاد می‌شود به نحوی که حتی کشورهای دوست مثل روسیه و چین نیز با ما معامله نخواهند کرد، در واقع محدودیت‌های بین‌المللی ما بیشتر می‌شود و این به معنی محدودیت برخی از کالاها در داخل کشور و عدم امکان واردات این کالاهاست.

وی افزود: تاجری که کالایی را وارد کرده وقتی می‌داند که نمی‌تواند دیگر واردات کند سعی می‌کند آن کالا را گرانتر بفروشد یا فعلا نفروشد. به عبارتی دیگر با توجه محدودیت در روابط به علت جوی که به وجود می‌آید می‌تواند به صورت غیرمستقیم روی روابط خرید و فروش مردم اثر بگذارد و قیمت کالاها را تغییر دهد.

این اقتصاددان در پایان عنوان کرد: در مجموع تصویب نشدن آن روی روابط ما با دنیا و عرضه کالا در داخل اثر منفی دارد و ممکن است در خصوص برخی از کالاهای وارداتی با کمبود مواجه شویم، بنابراین طبیعی است که روی عرضه کالا اثر می‌گذارد اما این که این اثر چقدر است به شرایط آن زمان بستگی دارد.

با توجه به این تحلیل اگر FATF تا پایان زمان مقرر خودش تصویب نشود به نظر می‌رسد باید منتطر تغییر قیمت برخی از کالاهای واراتی باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.