کد مطلب: ۵۲۴۴۶۳

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:

پیشروی فقر در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد؟

پیشروی فقر در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد؟

سهراب دل انگیزان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر امسال تورم همچنان بالا باشد و دولت برای برگرداندن کسب و کارها به وضعیت پیش از کرونا اقدامات موثر و مفیدی انجام ندهد، قطعا می‌توان انتظار داشت که فقر گسترش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ۹۹ برای خانواره‌های شهری ۴۷٫۸ درصد است که نسبت به ماه بهمن ۰٫۶ درصد افزایش داشت. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۳٫۳ درصد است.

نرخ تورم نقطه‌ای اسفندماه سال ۹۹، ۴۸٫۷ درصد است. همانطور که در گزارش مرکز آمار هم آمده یعنی خانوارهای کشور ۴۸٫۷ درصد بیشتر از اسفند ۹۸ برای کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. کارشناسان نیز تورم شدید را از دلایل رشد فقر در سال ۹۹ می‌دانند. اما برای وضعیت فقر در سال ۱۴۰۰ چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

سهراب دل انگیزان، کارشناس اقتصادی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر امسال تورم همچنان بالا باشد و دولت برای برگرداندن کسب و کارها به وضعیت پیش از کرونا اقدامات موثر و مفیدی انجام ندهد، قطعا می‌توان انتظار داشت که فقر گسترش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی پیش از این با بیان اینکه فقر زوایای متعددی دارد و همه فرآیندها و عوامل ایجادکننده فقر در سال ۱۳۹۹ دیده می‌شود؛ درباره دلایل افزایش فقر در سال ۹۹ گفته بود: علاوه بر تحریم، تورم شدید، کاهش برخورداری مردم از رفاه اجتماعی، کرونا نیز از دلایل رشد فقر بود.

او اثر کرونا بر رشد فقر را اینگونه توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ در شرایط کرونایی بخشی از مشاغل از دست رفتند و این یعنی درآمدها کاهش پیدا کرده و تعداد بیکاران بیشتر شده است. بر همین اساس برخی فقیر شدند.

داوود سوری، کارشناس اقتصادی هم در این مورد گفته بود: نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ هم ممکن است مثبت شود اما نرخ بسیار کمی است. بنابراین به نظر نمی‌رسد سال ۱۴۰۰ خلق ثروت زیادی در اقتصادمان انجام شود. به نظرم فقر همچنان افزایش پیدا کند و تعداد کسانی که زیر خط فقر هستند، زیادتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    سلام دلیل اصلی فقر در کشور عدم اعتقاد به توان داخلی است

  • محمدرضا

    با این وضعی که کشور جلو میره تا 1500 هم فقر ادامه داره مگر اینکه فرجی بشه

  • مردم

    کم کم داریم جای پای کشور های در قاره افریقا میگذاریم.با این تفاوت ما منابع نفتی و معادن خیلی زیادی داریم.ولی مردمان درفقر بسر میبرند.چون یک تعداد اندکی بجای کل مردم تصمیم میگیرند.کل سرمایه این مملکت به شکم ژن برترها،اقازاده ها،باند و رانت و دلالان ۴۲ساله و تاجگردون ها.بسوزه پدر هرچی جاطلبی،منفعت طلبی،قدرت طلبی،ظلم.

  • ناشناس

    داداش از گرسنگی نمیریم خیلی کاری هست ایرانی باشی و تو ایران خودت. احساس غربت. کنی. ایران رو به نابودیست