کد مطلب: ۳۶۸۸۲۳

پیشروی بورس در جاده تامین مالی

پیشروی بورس در جاده تامین مالی

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در حالی روز گذشته با حضور مقامات عالی‌رتبه اقتصادی افتتاح شد که در مراسم آغازین این دوره از بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور، به لزوم افزایش تامین مالی از بستر بازار سرمایه تاکید شد. امری که می‌تواند مسیری مناسب برای تحقق هدف پول‌رسانی به بنگاه‌‌ها و در نهایت رشد اقتصادی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر اقتصاد تامین مالی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد که سه رکن اصلی مالی کشور یعنی بورس، بانک و بیمه نقش مهمی در رفع این مشکل خواهند داشت.

همچنین رئیس سازمان بورس معتقد است طی پنج سال‌ اخیر رشد تامین مالی از کانال بازار سرمایه و ابزارهای موجود در این بازار صورت گرفته که حاکی از افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران است، ولی تا اهداف مورد‌نظر همچنان فاصله قابل‌توجهی دارد.

رشد ۵۴ درصدی تامین مالی از کانال بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه ارتقای سواد مالی، تعمیق هرچه بیشتر اطلاعات فعالان بازار سرمایه و فرهنگ‌سازی و آشنا کردن تمامی اقشار با این بازار را از مهم‌ترین‌ اهداف نمایشگاه بورس خواند.

شاپور محمدی در ادامه از نقش قابل‌توجه بانک‌ها در تامین مالی کوتاه‌مدت سخن گفت و اظهار کرد: در کشور ما به‌ صورت سنتی تامین مالی بر دوش بازار پول قرار دارد و این نهاد نیز به خوبی توانسته از عهده این مسئولیت برآید. با وجود این بازار سرمایه در تلاش است تا سهم خود را در تامین مالی به‌ویژه تامین مالی بلندمدت افزایش دهد.

وی افزایش ۸۰ درصدی ارزش بازاری بورس و فرابورس را از جمله مهم‌ترین‌ تحولات سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: بورس اوراق بهادار در پنج سال اخیر با رشد ۱۲ درصدی ارزش بازار همراه شده است که این میزان رشد در فرابورس به 19.2 درصد می‌رسد.

محمدی تاکید کرد: ارزش تامین مالی نیز طی پنج سال اخیر با رشد ۵۴ درصدی همراه و به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۷ رسیده است. این مهم هر‌چند نشان از افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران دارد اما تا اهداف مورد نظر همچنان فاصله قابل‌توجهی دارد.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل بورس تهران در سال ۹۷ با افزایش ۸۶ درصدی همراه شده است.

از این‌رو می‌توان اذعان کرد شاخص کل دو بازار بورس و فرابورس در پنج ساله منتهی به سال ۹۷ به‌ طور میانگین سالانه رشد ۳۰ و ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.

وی در تشریح مهم‌ترین‌ اقدامات سازمان بورس در سال ۹۷ عنوان کرد: کاهش هزینه‌های معاملاتی و در نتیجه افزایش تعداد دفعات معاملاتی، کاهش نرخ مالیات نقل و انتقالات، اعمال نرخ صفر برای سودهای تقسیمی، افزایش سرمایه ۶۳ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها، بازنگری در دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها و کاهش تعداد نمادهای متوقف از ۶۶ نماد در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۰ نماد معاملاتی در سال جاری، راه‌اندازی ابزارهای مالی اسلامی، راه‌اندازی ابزارهای مالی کلاسیک همچون آتی سبد سهام و تعمیق بازار اختیار معامله، عضویت سازمان بورس به‌عنوان عضو عادی آیسکو، عرضه نفت خام، انتشار اطلاعات ۳۶۰ شرکت غیردولتی بر اساس ماده ۶۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، کاهش روزهای تسویه معاملات به سه روز، انتشار صورت‌های مالی IFRS، معاملات الگوریتمی و اعطای مجوزهای رتبه‌بندی از جمله مهم‌ترین‌ اقدامات بورس در سال ۹۷ به‌شمار می‌رود.

محمدی همچنین راه‌اندازی فروش استقراضی، راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کیش، بازنگری و ارتقای چارچوب‌های شفافیت، تامین مالی مبتنی بر اوراق که با رتبه‌بندی تلفیق خواهد شد، اصلاح فرآیندهای پذیرش و تدوین دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بورس در سال ۹۸ عنوان کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد در نظر داریم تا مالیات نقل و انتقال سهام از 0.5 درصد به 0.1 درصد در سال‌ جاری کاهش پیدا کند.

شرط حکمرانی خوب، روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه با اشاره به وضعیت نامطلوب متغیر‌های کلان اقتصادی در سال ٩٧ اظهار کرد: هر چند این موضوع، نگران‌کننده است اما با نگاهی به برآوردهای به انجام رسیده در این‌ خصوص، متوجه مدیریت مناسب جهت بازگرداندن ثبات اقتصادی می‌شویم. شرایطی که سبب شد متغیرهای مذکور نسبت به پیش‌بینی‌ها شرایط مطلوب‌تری را تجربه کنند.

فرهاد دژپسند در ادامه عنوان کرد: واقعیت این است که نگرانی‌ها باید این اهتمام را ایجاد کنند که در پی کنترل شرایط بوده و ثبات اقتصادی را در الویت قرار دهیم. امری که در سال گذشته سبب شد تورم ماهانه در نیمه دوم سال به تدریج کنترل شود.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، هر‌چند انتظار می‌رود در سال ٩٨ برخی متغیر‌های اقتصادی منجر به جهش نرخ برخی کالا‌ها شود، اما برآورد‌ها و پیش‌بینی‌ها صرفا یک علامت بوده و باید از آن در جهت اعمال مدیریت بهتر و اصلاح امور بهره گرفت.

دژپسند تصریح کرد: باید بهبود فضای کسب و کار و روان‌سازی فعالیت اقتصادی در حوزه‌های گوناگون پیگیری شود تا یک حکمرانی خوب ایجاد و فضا برای سرمایه‌گذاری مهیا شود.

وی ادامه داد: اگر شعار رونق تولید محقق شود و از سرمایه‌های راکد در کشور به‌خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم زمینه به‌کارگیری نیروی انسانی را افزایش داده و صادرات را رونق ببخشیم.

دژپسند با بیان اینکه اگر رونق تولید ایجاد کنیم برآورد‌های منفی را بهبود خواهیم بخشید، گفت: فرصت در بخش تولید وجود دارد و برای اقتصاد کم‌عمق ایران حجم فعلی نقدینگی خیلی بالا است و اگر درست هدایت شود یک فرصت است.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنگاه‌های اقتصادی است، اضافه کرد: سه رکن اصلی مالی کشور یعنی بورس، بانک و بیمه فعالیت قابل توجهی در تحقق این امر داشته‌اند، ولی همچنان با فضای آرمانی فاصله زیادی داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بانک، بورس و بیمه اساس تامین مالی و راه دستیابی به رشد اقتصادی هستند. اگر می‌خواهیم شعار سال ۹۸ (رشد تولید) را تحقق بخشیم و پیش‌بینی‌های منفی را با روندی معکوس و مثبت همراه کنیم، باید ورود قوی‌تر و فعالیت بیشتر از نهادهای مالی را شاهد باشیم.

سه رکن اصلی رشد اقتصادی

رئیس کل بیمه مرکزی نیز بورس، بانک و بیمه را به‌ عنوان سه راس اصلی در رشد اقتصادی هر کشوری عنوان کرد و گفت: فعالیت و هماهنگی مناسب این سه رکن، می‌تواند رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

غلامرضا سلیمانی امیری ادامه داد: در این میان بیمه از یکسو می‌تواند با استفاده از سرمایه‌های خرد مردم، به تامین مالی مناسب بپردازد و از سوی دیگر یک فضای اطمینان برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

وی افزود: در حال حاضر پرتفوی مجموعه بیمه بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برسد.

سلیمانی امیری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه هر ساله ۱۹ درصد رشد داشته است، گفت: سرمایه‌گذاری بیمه در بازار سرمایه 7.5 درصد دارایی‌هاست که همچنان از استانداردهای جهانی پایین‌تر است.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی در دست اقدام، تلاش بیشتر برای صدور اوراق بهادار بیمه‌ای است. در جهان ۵۰ درصد از اوراق بهادار مربوط به اتفاقات فاجعه‌آمیز است.

شکوفایی استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاری خطرپذیر

معاون فناوری ریاست جمهوری نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: امروزه بانک‌ها به دنبال خرید تکنولوژی فین‌تک هستند، چرا‌ که همه می‌دانند در آینده شکل کنونی بانکداری تغییر خواهد کرد.

سورنا ستاری ادامه داد: این مهم در خصوص بیمه‌ها نیز مصداق خواهد داشت. از این رو چنانچه صنعت بیمه وارد این حوزه نشود رو به نابودی حرکت خواهد کرد.

به گفته وی، در حوزه فین‌تک و بیمه حوزه‌های جدید در حال توسعه هستند و ایده‌های خلاقانه باید در این حوزه وارد شوند.

ستاری با تاکید بر تحول در زیرساخت‌ها گفت: تا کنون ۲۰ جلد کتاب با ۲۰ هزار ایده در دنیا در حوزه فین‌تک و استارت‌آپ منتشر شده که می‌تواند در تحول این صنعت بسیار راهبردی باشد.

وی راه‌اندازی تابلوی دانش بنیان را در بورس با همکاری رئیس سازمان بورس را اتفاقی نیک در صنعت فین‌تک عنوان کرد و افزود: صندوق‌های خطر‌پذیر در بورس و سرمایه‌گذاری خطر پذیر باید ۳۰ درصد بازار را دربرگیرد.

معاون فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها با وام شکل نمی‌گیرند، توضیح داد: این صنعت با سرمایه‌گذاری خطرپذیر به شکوفایی و نوآوری دست می‌یابد.

وی در پایان با اشاره بر نقش مهم بانک مرکزی در رشد فین‌تک‌‌ها گفت: بانک مرکزی در مقابل این صنعت سدی ایجاد نکرد، بلکه موتور محرکی برای پیشروی فین‌تک‌ها بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.