کد مطلب: ۶۰۴۶۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه ۱۲۰ میلیونی برای خرید خودرو / لیست حراج جدید ایران‌خودرو

یارانه ۱۲۰ میلیونی برای خرید خودرو / لیست حراج جدید ایران‌خودرو

در طرح پیش‌فروش جدید ایران‌خودرو شش خودرو عرضه شده‌اند که این خودروها همین امروز به صورت متوسط ۱۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار هستند. این حراج و توزیع رانت در حالیست که خودروسازان بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی تنها به قطعه‌سازان بخش کوچیکی از کارنامه مالی هشداردهنده خودروسازان است. همین وضعیت باعث شده که میزان تولید خودرو در کشور طبق آخرین آمار مربوط به دوره هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته تنها یک درصد رشد داشته باشد و این درحالیست که طرح جهش تولید خودرو آغاز شده و دولت وعده ارزانی خودرو را به مردم داده است.

در این شرایط خودروسازان طرح پیش‌فروش خودرو را به گونه‌ای ادامه می‌دهند که رانت ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار به جیب تعداد محدودی از مشتریان می‌رود.

طبق اعلام ایران خودرو، طرح پیش‌فروش عادی (با موعد تحویل حداکثر ۱۲ ماهه) برخی محصولات شرکت ایران خودرو (با روش قرعه ‌کشی) از روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه شروع و تا پایان روز شنبه ۲۰ آذر ماه ادامه دارد.

1 1

اما قیمت این خودروها در مقطع فعلی در بازار چقدر است؟

1 1

این جدول نشان می‌دهد که هم‌اکنون دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ۲۵ درصد معادل ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار است.

تارا دستی معادل ۴۱ درصد یعنی ۱۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ۶۸ درصد یعنی ۱۴۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ دستی معادل ۵۸ درصد یعنی ۱۶۶ میلیون تومان، رانا پلاس معادل ۵۰ درصد یعنی ۹۰ میلیون تومان و سورن پلاس معادل ۴۸ درصد یعنی ۹۸ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار است.

میانگین این اختلاف قیمت‌ها ۱۲۰ میلیون تومان می‌شود که به معنای توزیع رانت در هر خودرو است. آیا این روش توزیع رانت همچنان ادامه خواهد یافت؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من عاشق بی طرفیه تجارت نیوزم
    ی خبرگذار سالم ?

  • ناشناس

    اقایان چقدر زحمت میکشند خود شماها هستین که قیمت خودرو را بالا میبرین واقعا جای تآسف است در عرض یک سال ۲۰۰ میلیون این خودروهای بی کیفیت را گران کردین فقط شماها مشغول حاشییه بازار هستین این همه بی انظباطی این همه دروغ این همه دست اندازی فقط در فکر گران کردن خودرو هستبن شماها چه کار دارین به بازار مگر بازار دست شماها نیست خود شماها هستین در بازار این ملت بیچاره به تنگ امدن اگر راست می گویید فقط دو ماه واردات خودرو را اعلام کنید

  • ناشناس

    دزدی از این بزرگتر نمیشه چرا قیمت تمام شده را در اول اعلام نمیکنبد چرا قیمت واقعی را که در اخر پرداخت میشه اعلام نمیکنید بعد ۱۲ الا۱۵ ماه ان وقت می فرمایید ۳۰۰ میلیون دیگر واریز کنید که از بازار ازاد هم گرانتر به خریدار قالب میکنید خیلی زرنگ هستین در قدیم گفتن زرنگی اخرش بدبختی به بار می اورد ???????????

  • ناشناس

    تجارت نیوز دوباره دور برداشتی با این تیتر زدن ببین بالاخره یه روز من این کسی که این تیترا رو میزنه گیر میارم…
    مرد حسابی مگه تو می دونی یکسال دیگه ایران خودرو چقدر میگیره تا خودرو رو تحویل بده؟!!

  • ناشناس

    اینو خطاب به اونیکه این تیترو زده میگم
    آقا یا خانوم برو خودتو مسخره کن نه ملتو مگه مردم دلالن که برن ماشین بخرن درجا بفروشن اومدی میگی یارانه ۱۲۰ میلیونی
    آخه وقاحت تا چه حد ماشینی که ۴۰ میلیونم نمی ارزه داره میده ۲۰۰ میلیون
    آخه خدا چرا ما اینجا بدنیا اومدیم اصلا چرا بدنیا اومدیم دور از جون بقیه اینقدر خُلیم که همش امید داریم درست بشه
    دولتی که مردمشو مسخره میکنه دبگه چه انتظاری بقیه داریم

  • محسن

    خوب دست شما درنکه بجای ۱۲۰ تمن یارانه خرید خودرو ۲۰ تمن نقدی بفرستی روی کارت بانکی مردم ۱۰۰ تمن باقیش هم برای خودتون

  • علي

    لطفا چرند نگید. ماشین اشغال را نصف پولش را با قیمت امروز از شما می گیرن و سال بعد که اگر تحویل بدن با قیمت روز با شما حساب میکنن.

  • ناشناس

    با سلام.به خواننده های نظرات.خودرو سازان جهان در تولید چه می کنند که خودرو خود را (کران) از قیمت 3000 دلار الی 30000 دلار می فروشند.ولی دو خودرو ساز ایرانی با استفاده ارز ترجیحی تولیدات شان را به دو برابر قیمت جهانی به مردم تحمیل می کنند. اما ضرر هم دارند
    وای، دورتان بگردم .
    مواظب خودتان باشید

  • ناشناس

    16 سال دارم کار میکنم هنوز دریغ از یک خونه و یک ماشین هر چی میدوم باز میبینم سر نقطه اولم به قرآن دیگه کم آوردم ما مردا توی ایران همیشه باید شرمنده زن و بچمون باشیم. به قول شاعر میگه: عمر اگر خوش گذرد زندگی نوح کم است گر به سختی گذرد نیم نفسی بسیار است . لعنت به این زندگی.

  • شما

    روش های تجارت و کلاهبرداری خودروسازها ، پول مردم را جذب و زمان تحویل خودرو هر رقم دوست داشته باشند محاسبه و حتی سود خریدار را هم جذب می کنند