خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۶۴۸۳

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیوستن به FATF لازمه ادامه مبادلات مالی است

پیوستن به FATF لازمه ادامه مبادلات مالی است

بائوج لاهوتی گفت: تصویب لایحه پالرمو بسیار ضرورت دارد، زیرا کشورهای دوستی که با ایران همکاری اقتصادی دارند نیز پیوستن ایران به FATF را لازمه ادامه مبادلات مالی با ایران اعلام کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) با ناتمام ماندن مذاکرات اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام در نشست امروز (شنبه 11 اسفند ماه) بازهم به نتیجه نرسید و مقرر شد که مجمع در نشست آینده در این باره تصمیم‌گیری کند.

چندی پیش FATF برای بار چهارم تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرد، اما این تمدید با سه تمدید اولیه تفاوت اساسی داشت به طوری که اگر ایران تا ژوئن ۲۰۱۹ قوانین باقی‌مانده را در چارچوب استانداردهای کارگروه ویژه اقدام مالی اجرایی نکند، این کارگروه ارزیابی نظارتی خود از شعب و نهادهای وابسته به موسسات مالی ایران را لازم‌الاجرا خواهد کرد.

منظور از اقدامات متقابل گروه FATF ، پایان فعالیت شعب خارجی بانک‌های ایرانی و قطع روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی است. با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، فعالیت شعب خارجی بانک‌های ایرانی تنها راهکاری برای دور زدن بخشی از موانع تحریمی است، به همین جهت با اجرای اقدامات متقابل گروه FATF تمام راه‌های ارتباطی و تعامل ایران با دولت‌هایی که قصد عدم رعایت تحریم‌های آمریکا را دارند بسته خواهد شد.

گروه ویژه اقدام مالی یک لیست برنامه اقدام برای ایران طراحی کرده است تا با انجام آنها، خروج همیشگی ایران از لیست سیاه FATF کلید بخورد. چهار لایحه‌‌ای که برنامه اقدام ایران در FATF را کامل می‌کند شامل «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو)»، «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» است.

امروز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو گروه موافق و مخالف به اظهار نظر درباره لایحه پالرمو پرداختند که به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رای‌گیری نهایی نرسید. سوالی که مطرح می‌شود این است که تصویب این لایحه چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت؟

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک تصویب لایحه پالرمو به اوضاع اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب لایحه پالرمو بسیار ضرورت دارد، زیرا کشورهای دوستی که با ایران همکاری اقتصادی دارند نیز پیوستن ایران به FATF را لازمه ادامه مبادلات مالی با ایران اعلام کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.