کد مطلب: ۲۱۴۴۲۱

چابهار آماده ترانزیت بارهای آسیای میانه می‌شود

چابهار آماده ترانزیت بارهای آسیای میانه می‌شود

‌مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، این بندر آماده ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای آسیای میانه می‌شود.

‌بهروز آقایی با اشاره به تبدیل بندر چابهار به یک بندر نسل چهارمی با قابلیت انجام حمل‌ونقل ترکیبی از طریق این بندر، اظهار کرد: بالغ بر 40 میلیون تن غله از کشورهای آسیای میانه به حوزه کشورهای خلیج فارس وشرق آفریقا صادر می‌شود که چابهار بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای ترانزیت این کالاهاست و از هم‌اکنون برای جذب مقداری از این حجم بار، درحال برنامه‌ریزی هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: براساس اعلام وزارت صنایع و تجارت افغانستان، این کشور قرار است‌ در گام اول برای راه‌اندازی کریدور ترانزیتی چابهار، اولین محموله خشکبار و میوه‌تازه صادراتی خود را به هندوستان نیمه اول سال آینده از راه بندر چابهار ترانزیت و صادر کند و در حال حاضر نیز محموله 110 هزارتنی اهدایی گندم هند به افغانستان درحال انتقال از طریق بندر چابهار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به بهبود روابط ایران با کشورهای آیورا وایجاد دبیرخانه دایمی اجلاس مناطق آزاد این کشورها دربندر چابهار گفت: حجم واردات وصادرات کشورهای آسیای میانه و مشترک‌المنافع به کشورهای حوزه اقیانوس هند (آیورا) 16 میلیارد دلار است که در مرحله اول برای ترانزیت بخشی ازاین کالا به ارزش دو میلیارد دلار همزمان با افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی به چابهار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

آقایی با اشاره به واردات سالانه 14 میلیون تن کالای اساسی به کشور تصریح کرد: سهم کالای اساسی استان سیستان و بلوچستان و استان‌های هم‌جوار آن حدود 3 میلیون تن یعنی 20 درصد کل کالای اساسی کشور است که اگر واردات این سهم به بندر چابهار اختصاص یابد در جذب بار و ایجاد ترافیک کالا و کشتی و به تبع آن ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال در این منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گفته وی، مکاتبات لازم از سوی وزیر راه برای اختصاص واردات 20 درصد کالای اساسی کشور به بندر چابهار انجام‌گرفته و امیدواریم به‌زودی کشتی‌های حامل کالای اساسی استان‌های حوزه بندر چابهار بجای گذر از کنار چابهار و طی مسیر 700 مایلی و تخلیه در سایر بنادر، در بندر چابهار تخلیه شوند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.