کد مطلب: ۷۶۶۵۷۱

چانه‌زنی حقوق کارگران فردا آغاز می‌شود

چانه‌زنی حقوق کارگران فردا آغاز می‌شود

نماینده کارگران در شورای عالی کار، با تاکید بر اینکه عدد سبد معیشت ملاک برای ورود به چانه‌زنی مزد است، گفت: یکی از دستورات جلسه فردای شورای عالی کار، بررسی پیرامون مزد ۱۴۰۲ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به آغاز جلسات شورای عالی کار برای چانه زنی مزد 1402، گفت: فردا پنجشنبه (11 اسفندماه 1401) جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی با دستور کار اصلاح آیین‌نامه دادرسی کار و بحث مذاکرات مزدی برگزار می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات نماینده مجلس پیرامون برگزاری جلسه شورای عالی کار در 20 اسفندماه، تصریح کرد: مجلس در تعیین مزد جایگاهی ندارد و تنها می‌تواند تسهیل‌کننده مسیر برای رسیدن به دستمزد منطقی باشد. تصمیم‌گیرنده نهایی برای افزایش مزد شورای عالی کار با ترکیب سه جانبه‌گرایی است.

ابوی با بیان اینکه سه‌شنبه 9 اسفند 1401، کمیته مزد تشکیل و بررسی‌ها پیرامون تعیین هزینه سبد معیشت انجام شده است اما هنوز مبلغ سبد معیشت تعیین نشده است گفت: ملاک نماینده کارگران برای ورود به چانه‌زنی دستمزد سال آینده تعیین عدد و رقم سبد معیشت است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران با تورم حاکم بر جامعه افزود: انتظارمان از دولت این است تا برای دستمزد سال آینده عدد و رقمی تعیین شود که کفاف هزینه‌های کارگران را بدهد. کارگران در حال حاضر شرایط بدی را سپری می‌کنند. بخش عمده‌ای از دستمزد صرف هزینه مسکن می‌شود و طی چند ماه اخیر، هزینه سبد معیشت کارگران افزایش زیادی داشته است. بسیاری از اقلام خوراکی به دلیل دستمزد پایین از سفره کارگران حذف شده است.

ابوی گفت: شورای عالی کار تا پایان سال چندین جلسه برگزار خواهد کرد و بعد از تعیین عدد و رقم سبد معیشت، کارگران به صورت جدی برای دستمزد 1402 چانه‌زنی خواهند کرد.

هنوز رقم سبد معیشت تعیین نشده است

کارگروه مزد، کارگروهی سه‌جانبه با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان است که ذیلِ شورایعالی کار، تشکیل می‌شود؛ مهم‌ترین ماموریت این کارگروه، توافق بر سر رقم معیشت - موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار- برای ارجاع به شورایعالی کار است.

امسال هم کارگروه مزد چندین هفته است که ظاهراً آغاز به کار کرده است اما تا امروز (دهم اسفند) هنوز بر سر رقم سبد معیشت برای مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ توافق نشده است.

محمدرضا تاجیک (نماینده کارگران در کارگروه مزد و شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: متاسفانه هنوز رقم سبد معیشت تعیین نشده است؛ در واقع اعداد و ارقام دولتی‌ها برای گروه کارگری رضایت‌بخش نیست و لاجرم هنوز بر سر رقم به توافق نرسیده‌ایم.

گروه کارگری بارها اعلام کرده است نقطه ورود به مذاکرات جدی مزد ۱۴۰۲ بایستی محاسبه و توافق بر سر سبد معیشت باشد؛ تا سبد محاسبه نشود، مذاکرات جدی در کار نخواهد بود.

آغاز چانه‌زنی مزد ۱۴۰۲ بعد از اعلام سبد معیشت

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: شورای عالی کار فردا جلسه دارد و یکی از دستورات جلسه فردای شورای عالی کار، بررسی پیرامون مزد ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: اظهارات نماینده مجلس پیرامون برگزاری جلسه شورای عالی کار در ۲۰ اسفند غلط است و مجلس در تعیین مزد جایگاهی ندارد.

سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱، کمیته مزد تشکیل و بررسی‌ها پیرامون تعیین هزینه سبد معیشت انجام شده اما هنوز مبلغ سبد معیشت تعیین نشده است.ملاک نماینده کارگران برای ورود به چانه‌زنی دستمزد سال آینده تعیین عدد و رقم سبد معیشت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چانه زنی چه فرمیه واسه نیرو رسمی راحت دستمزد. تعین میشه حالا کارگر ۱۰ جلسه برگزار میشه آخرش یه مبلغ میگن اونم پرداخت نمیشه چطور دستمزد شورا کار میگه ۱۰ تومن اضافه کار اینقدر تعطیل کاری بعد شرکت‌ها پرداخت نمیکنن

    • ناشناس

      با سلام من ی کارگر پروژه ی هستم با حقوق اداره کاری که به هیچ جای نمیرسه.قسط وام بدم کرایه خانه بدم خرج خونه بدم .برای همه ارگانها یک جلسه گرفته میشه حقوق با درصد بالا داده میشه برای کارگران چندتا آخرش پایین ترین درصد.ازهمه جالب‌تر نگاه‌ها ب جیب کارگر.بالا رفتن اجناس چند بار درسال.با به خط فقر هم بدهکاریم مسئولین تورم وقیمت ها رو با حقوق خودتون می‌برید بالا در صورتی ک یک کارگر با ماهی چندرغاز سر میکنه

  • محمد

    امیدوارم زیر 20 میلیون نباشه دیگه حقوق ها با این گرانی ها بسیار شدید