کد مطلب: ۷۶۳۹۹۸

حقوق کارگران در سال آینده چقدر است؟

حقوق کارگران در سال آینده چقدر است؟

چندی پیش رئیس کمیسیون تلفیق اعلام کرد که حداقل حقوق برای سال آینده 7 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود. اما این در حالی است که رقم مذکور برای کارمندان است و هنوز رقم حقوق کارگران مشخص نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنچه که رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرده، حداقل حقوق به حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و افزایش سایر سطوح مزدی برای کارمندان و بازنشستگان نیز به طور یکسان ۲۰ درصد شده است.

یک کارشناس بازار کار می‌گوید: چراغ سبز دولت برای افزایش حداقل دستمزد به میزان ۴۰ درصد و افزایش سایر سطوح به میزان ۲۵ درصد قطعی است.

حمید حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: به‌هرحال من فکر می‌کنم آنچه که در خصوص حقوق‌ها در کمیسیون تلفیق گذشت و همچنین موضوع تعریف مبلغ حداقل دستمزد، ظاهرا با توافق کامل دولت و نمایندگان مجلس انجام شده است؛ آن هم با رعایت سقف اعتباری بودجه. بر همین اساس، می‌شود این را مبنای دقیق و خوبی برای رویکرد دولت در شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران تلقی کرد.

وی می‌افزاید: آنچه که رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرده، حداقل حقوق به حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و افزایش سایر سطوح مزدی برای کارمندان و بازنشستگان نیز به طور یکسان ۲۰ درصد شده است.

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: این نشان می‌دهد که ما الان در شورای عالی کار برای چانه‌زنی و مذاکره برای دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی یک مبنایی را از کمیسیون تلفیق مجلس داریم که باید ورای آن، دنبال افزایش حقوق کارگران و چانه‌زنی با دولت باشیم.

حاج‌اسماعیلی تصریح می‌کند: رقم بیش از ۴۲، ۴۳ درصد برای حداقل حقوق قطعی شده است. یعنی آنچه که دولت رقم ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای کارمندان اعلام کرده، برای کارگران هم پذیرفته شده است.منبع: خبر آنلاین

دیدگاه وزیرکار برای حقوق کارگران

سید صولت مرتضوی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران و برگزاری جلسات دستمزد اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ برای حداقل حقوق و دستمزد چون چندین سال مطالبات باقی مانده بود، این افزایش صورت گرفت. از سوی دیگر تعیین دستمزد از اختیارات وزارت کار یا وزیر کار نیست. هم به اعتبار قوانین داخلی و هم به اعتبار قوانین بین المللی سازمان جهانی کار و اساسا موضوع تعیین حقوق و دستمزد را باید شورایی متشکل از نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت پیگیری کند.

وزیر کار با بیان اینکه در موضوع بررسی دستمزد اصل بر سه جانبه گرایی است، گفت: بعضا تصور می‌شود آنچه خواست وزیر است باید محقق شود، در حالی که رعایت سه جانبه گرایی باید صورت گیرد البته در عرف بین المللی می گویند اصل بر چانه‌زنی طرفین است که باید با هم مذاکره کنند و به یک نتیجه برسند اما از سوی دیگر قائل به تبعیض بین کارمندان دولت و کارگران نیستیم. حتما باید طوری پیش بینی کنیم که حداقل دریافتی کارگران را با حداقل کارمندان دولت به حد تعادل برسانیم.

او ادامه داد: البته کارگران سه بخش هستند؛ یک بخش خصوصی هستند و یک بخش کارگران نهادهای عمومی غیر دولتی هستند که خصولتی هستند و یک بخش هم کارگرانی که حقوق بگیر دولتند و بر اساس قانون کار دریافتی دارند. دولت در لایحه بودجه برای آن بخش از کارگرانی که حقوق بگیر دولت هستند، پیش بینی‌هایی کرده است چون دولت دخل و خرجش باید مشخص شود و متناسب با منابعش مصارف تعریف کند.

وی درباره تشکیل جلسات دستمزد گفت: به همکاران در حوزه روابط کار اعلام کردیم که تشکیل جلسه بدهند و دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی هر کدام از نمایندگان جریان کارگر و کارفرما و دولت را بگیرند و به هم نزدیک کنند و بعد در شورای عالی کار تصمیمی بگیریم که رضای خداوند رحمان و خلق خدا را در برداشته باشد.

اهتمام دولت برای کنترل تورم در سال آینده

وزیر کار در عین حال درباره موضع برخی مقامات کارگری که بارها اعلام کردند جامعه کارگری خواهان افزایش دستمزد نیست به شرط آنکه تورم در کشور مهار شود، گفت: تمام اهتمام دولت این است که در سال آینده تورم را مهار کنیم، اگر این کار اتفاق بیفتد، مردم قدرت خریدشان افزایش می یابد. البته بخشی از افزایش تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی بود و دولت این تورم را پیش بینی می‌کرد لذا در قالب یارانه بخشی از این یارانه را به صورت جبرانی جبران کرد.

مرتضوی ادامه داد: بخشی از تورم هم تورم انتظاری است. اساسا در کشوری که تراز تجاری‌اش مثبت است، نباید تورم به این شکل داشته باشد. متاسفانه در گذشته اقتصاد کشور را شرطی کردند. اقتصاد وقتی که به اخم و لبخند پیوند بخورد و شرطی شود آسیب‌پذیر است لذا تمام تلاش دولت این است که اقتصاد را از اقتصاد اخم و لبخند نجات دهند و موفق هم بوده است.

کسری منابع ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی صندوق‌ها در سال گذشته
وی متذکر شد: تراز تجاری ما بر اساس گزارش مراکز رسمی مثبت است و مخصوصا که صادرات غیرنفتی ما افزایش یافته و مطلوب‌تر از گذشته شده است. همین صندوق‌هایی که در اختیار ماست، سال۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع داشتند. دولت گذشته برای اینکه یک مقدار کار عمرانی انجام بدهد، شروع به انتشار اوراق خزانه کرد. اصل و فرع اوراق خزانه که انتهای سررسیدشان ۲۸ اسفند ۱۴۰۴ هست و برای اولین بار بودجه جاری کشور در یک سال ۱۱۶ درصد افزایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فاطمه

    خدا نگذره از ریس جمهور فعلی حقوق رو ۲۰ درصد افزایش میده بعد تورم رو ۴۰ درصد

  • ناشناس

    کارگران ساختمانی حداقل بیمه خواهند شد؟یا نه؟؟؟!

  • ناشناس

    هر سال شاهد ضایع کردن حقوق بازنشستگان هستیم .۲۵درصد دو سال است که اجرایی نمیشه چرا پس وعده الکی ندهید حق خودمان هست دولت که از بودجه ملی به بازنشسته ها نمیده چرا و چرا .تبعیض بس است عدالت کجاست ..عدالت حضرت علی که فرمود به فرماندار که عدالت کن وو

  • حسین امیری قصرعا صمی شیراز

    سلام وعرض ادب خدمت شما دوستان عزیز و گرامی مندر دانشگاه علوم پزشکی شیراز باحکم کارگری 25سال سابقه ودوفرزند کل حقوق من درحکم 8900هست که مالیات و بیمه راکسرکنیم 7200به من میدهند4ملیون اجاره، 3200قسط وام میدهم اگریارانه نبود ما نان هم نمی‌توانستیم بخوریم، اماکا مند کنار من دریک اتاق باهمان کارمشترک 16ملیون حقوق میگیرد، فقط کلمه رسمی را یدک می‌کشد اما به ما می‌گویند کارگر قراردادی، اگر کارگریم چرا حکم ما کارگری پرداخت نمیشود، عیدی ما 1800داده می‌شود دیگرازپاداش خبری نیست، وسط سال حقوق تمام کارمندان پیمانی، رسمی، طرحی، کارمعین، هیأت علمی را ملیونی بالا میبرند به ما میگویند شامل کارگران قراردادی نمی‌شود تکلیف ما چیست چرا رسیدگی نمیکنید که ما کارگران قراردادی تابع کدام قانون کشورهستیم، وظایفمان یکی است چندبرابر نیروهای رسمی کار معین کارمیکنیم اما جلوی خانواده شرمنده هستیم کجای دنیا این مدلی داریم که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ده نوع پرداخت دارد.کرونا امد اولین ها بودیم اما حق کرونا رابه همه نیروهای رسمی، پیمانی، کارمعین هیأت علمی ها دادند گفتند شما کارگر هستید واقعا هیچ مقامی نیست که رسیدگی نماید، اگردر اداره گفتیم شما را لغو قرارداد میکنند، اینجا عدالت مرده است. دانشگاه علوم پزشکی شیراز.. بيمارستان های فارس، شبکه های بهداشتی استان فارس

  • ناشناس

    با وجود این همه گرونی فقط ۲۰ درصد
    بعد توقع دارید صدای مردم در نیاد؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    یک کارگر یا یک کارمنده چقدر میتونه کار کنه ۲۰درصد افزایش حقوق ۴۰درصد هم تورم اصلا باهم جور درنمیاد اون کارگر یا کارمنده دولت از بس هزینه های گزاف بر نمی‌آیند با ۴۰درصد تورم