کد مطلب: ۵۹۲۲۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

چرا بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

بانک‌ها معادله پرداخت وام را طوری چیده‌اند که عملا به متقاضیان وام سودی نمی‌رسد. یک کارشناس بانکی معتقد است که مداخلات دولت اجازه نمی‌دهد وام به مردم عادی برسد اما در مقابل برخی از افراد به آسانی وام می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک‌ها شرایط پرداخت وام را سخت‌تر از قبل کرده‌اند، اگر چه شروط پرداخت وام در گذشته نیز سخت بود اما در حال حاضر گرفتن وام به‌صرفه نیست.

وام گیرندگان در گذشته دغدغه ضامن با فیش حقوقی را داشتند، اما الان برای گرفتن وام باید پول داشته باشند. این در حالی است که معمولا کسانی به سمت دریافت وام می‌روند که نقدینگی برای شروع کار یا خرید کالا ندارند.

در این شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام از مردم می‌خواهند که سپرده‌گذاری کنند. در گذشته یکی از روش‌های دریافت وام از بانک‌ها این بود که متقاضی برای چند ماه در بانک سپرده‌گذاری می‌کرد و سپس متناسب با میزان سپرده خود وام می‌گرفت. البته متقاضی پس از چند ماه هم سپرده و هم وام را به صورت یک جا برداشت می‌کرد.

حالا بانک‌ها اما شرایط را سخت‌تر از قبل کرده‌اند. چند ماهی می‌شود که بانک‌ها می‌گویند متقاضی وام باید سپرده‌گذاری کند و پس از گذشت حداقل سه ماه می‌تواند ۸۰ درصد سپرده خود را وام بگیرد.

این روش با روش قبلی یک فرق اساسی دارد و آن این است که بانک اجازه برداشت سپرده را به دریافت کننده وام نمی‌دهد و نرخ سود وام از نرخ سود سپرده بیشتر یا مساوی با آن است.

در این معامله فقط بانک سود می‌کند. مثلا متقاضی وام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری می‌کند. بانک پس از سه ماه ۸۰ میلیون تومان از سپرده شخص را به عنوان وام به او می‌دهد.

اگر چه برای پرداخت این وام نیازی به ضامن نیست و سپرده به عنوان ضمانت پرداخت نزد بانک باقی می‌ماند اما سوال اصلی این است که وقتی کسی به وام نیاز دارد آیا پولی دارد که در بانک بلوکه کند؟

ممانعت بانک‌ها برای پرداخت وام تا حدی است که در دو سال گذشته مصوب شده بانک‌ها وام ودیعه مسکن پرداخت کنند، اما از حدود ۱.۵ میلیون متقاضی فقط ۸۳ هزار نفر یعنی ۵.۵ درصد متقاضیان این وام را گرفتند.

چرا بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: عامل این مشکل مداخلات دستوری در نظام بانکی است. بانک‌ها نمی‌توانند نرخ بهره تسهیلات را بالا ببرند ناچار هستند مشتریان را مجبور کنند تا از منابع سپرده‌ای استفاده نکنند.

او تاکید می‌کند که خارج شدن سپرده برای بانک هزینه‌بر است و بانک با کسری نقدینگی مواجه می‌شود. بانک مجبور می‌شود به بازار بین بانکی مراجعه کنند و منابع مورد نیاز خودش را با نرخ بهره حدود ۲۰ درصدی جبران کند.

چه کسانی وام ارزان می‌گیرند؟

کامران ندری معتقد است به علت نفوذ سهامداران عمده وامی که بانک‌ها می‌دهند به مردم عادی نمی‌رسد. این سهامدار در بانک‌های دولتی خود دولت است که تکلیف می‌کند بانک به چه کسی وام بدهد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید می‌کند: در شرایط تورمی، هر چه بانک وام کمتری بدهد نقدینگی کمتری خلق کرده است و تاحدودی به کنترل تورم کمک می‌کند، اما این شرایط برای همه مشتریان یکسان نیست و شرکت‌هایی که وابسته به بانک هستند یا توصیه شده‌اند به آسانی وام‌های کلان دریافت می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درست متوجه شدم؟
    100 میلیون سپرده می‌گذارد و بعد از 3 ماه، 80 میلیون وام می‌گیرد؟!
    خب از همان ابتدا که 100 میلیون داشت… 3 ماه پولش را در بانک گذاشته و تازه 20 میلیون را هم بانک نگه می‌دارد؟!
    بعید می‌دانم بانکی چنین کاری انجام دهد!

  • ناشناس

    خوب کسی که ۱۰۰ ملیون داره مغز خر خورده بره ۸۰ ملیون وام بگیره . به بانک بدهکاره مگه

  • ناشناس

    مسخره ها پول مردم رو گروگان میگیرین و بعد میگین آناناس

  • ناشناس

    همه قوانین این کشور فقط برای مردم عادی وضع شده بقیه را کویت است! بعد از این همه گرانی وتورم امید مردم عادی برای چندر قاز سرمایه وام بود که آن هم در دولت جناب رئیسی یکسره شده ظاهراً!!!!!!!!!

  • ناشناس

    دولت مردمی جناب آقای رئیسی عرصه را برای مردم عادی تنگ تر کرده ظاهرا! البته با این مدیران کم تجربه سفارشی وستاد انتخاباتی وضع از این بهتر نمی شود

  • ناشناس

    سلام دولت اعلام کرده در واقع فط تبلیغات کرده برای وام ۰ تومن بدون ضامن دروغ بود
    از بانک پرسدیم گفتن دولت فقط تبلیغات کرده ودروغ گفته بودجع دارن پول بلوکه شده روگرفه اما تو جیب خودشان رفته
    من چندتا لانک زنگ زدم گفتن این وام روفقط آای رییسی وآقای خان دوزی تبلیغات کردن
    فقط دذوغ گفتن به مردم
    وبااین کار تورم روبیشتر کردن
    چرابرای من وامثال من وام نیست اما بقیه میگیرن