کد مطلب: ۲۲۷۶۴۸

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران پاسخ داد:

چرا در سال گذشته تراز تجاری ایران منفی شد؟

چرا در سال گذشته تراز تجاری ایران منفی شد؟

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان علل منفی شدن تراز تجاری ایران در سال گذشته عنوان کرد: باید اجازه دهیم صادرات و واردات آزادانه مسیر خود را پیدا کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفته است: بر اساس آمار گمرک پارسال حدود ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم یعنی ۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشتیم. اما چرا این اتفاق افتاده است؟

در این مورد رضی میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در چند ماه از سال 96 هم که تراز تجاری مثبت اعلام شده بود این موضوع چندان قابل اعتماد نبود. گرچه میزان صادرات در سال 95 بیش از واردات بوده است با اینحال تحلیل‌ها حاکی از این بود که ایجاد مانع برای واردات و ثبت سفارش به عنوان یک راه حل کوتاه مدت جوابگو است و می‌توان از این طریق جهت حرکت تراز را تغییر داد ولی اگر بخواهیم نیاز جامعه و نیاز اقتصاد داخلی را جواب بدهیم باید اجازه دهیم صادرات و واردات آزادانه مسیر خود را پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: اینکه تراز دوباره روند منفی به خود گرفت نتیجه فشارهایی است که طبیعت واردات و نیازهای داخلی به کسانی که سعی می کردند تراز را مثبت نشان دهند اعمال کرد و در نتیجه باعث منفی شدن تراز تجاری شد. اگر برهمین رویه بخواهیم وضعیت حقیقی خود را مورد بررسی قرار دهیم باید انتظار ترازی منفی‌تر از آنچه اعلام شده را داشته باشیم.

میری در ادامه تصریح کرد: برای سال جاری امیدی به بهبود ندارم و اگر تراز بیش از این افت نکند برهمین پایه باقی خواهد ماند مگر اینکه دوباره تلاش شود تا از واردات جلوگیری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جلوگیری از واردات برای دست یابی به دو هدف صورت گرفت، یکی ایجاد مانع در راه واردات و دیگری کنترل و پایین آوردن نرخ دلار. مسلما زمانی که تقاضای ارز بیشتر شود بهای آن هم بالا می‌رود و تقاضای دلار با واردات در ارتباط است و واردات آزاد می‌تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.