کد مطلب: ۲۹۶۴۰۸

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

چرا دلار دوباره گران شد؟

چرا دلار دوباره گران شد؟

روزنامه‌ دنیای اقتصاد به عوامل اختلاف 50 درصدی نرخ ارز در بازار آزاد و دوم می‌پردازد. ایران نقدینگی را عامل اصلی برای بالا رفتن دوباره نرخ ارز می‌داند. مردم‌سالاری به نقل از جهانگیری می‌گوید که حدود یک چهارم جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند. در نهایت آفتاب یزد خبر از حربه جدید آقازاده‌ها برای فریب افکار عمومی می‌دهد.

در حالی‌که برخی از کارشناسان انتظار داشتند که بسته جدید ارزی دولت، در میان‌مدت آرامش نسبی را بر بازار حاکم کند، اما گویا شواهد میدانی این روزهای بازار ارز با این پیش‌بینی چندان همخوانی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با تیتر « مانع همگرایی در بازار ارز » خبر از اختلاف حدود 50 درصدی قیمت ارز در دو بازار ارزی نیما و سنا می‌دهد.

سامانه سنا مربوط به خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات انجام شده توسط صرافی‌هاست که معمولا از آن به عنوان بازار آزاد یاد می‌کنند. در عوض سامانه نیما یا بازار دوم نیز قرار بود محلی برای تامین ارز واردکنندگان و فروش ارز توسط صادرکنندگان باشد.

دنیای اقتصاد در بخشی از گزارش خود در خصوصی چرایی اختلاف زیاد نرخ ارز بین این دو بازار می‌نویسد: از نظر کارشناسان، بازیگران بازار دوم و بازار آزاد تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و جنس تقاضایی که هر بازار پاسخ می‌دهد با دیگری فرق دارد. به‌عنوان مثال، تقاضا در سامانه نیما بیشتر ازسوی واردکنندگانی است که قصد دارند در یک بستر مجاز ارز مورد نظر خود را دریافت کنند. این در حالی است که در بازار آزاد انواع تقاضاها وجود دارد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: در کنار این، بازار آزاد با تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی رو‌به‌رو است که هر عرضه‌کننده‌ای نمی‌تواند به آن پاسخ دهد. کارشناسان معتقدند به دلیل قطع ارتباط بین بازار دوم و بازار ارز امکان آربیتراژ وجود ندارد. درنتیجه دو بازار ناهمگن شکل گرفته است. اگر سامانه نیما و بازار آزاد از طریق اختیاری کردن عرضه و تقاضا یکپارچه شود، امکان متعادل شدن نرخ‌ها بیشتر می‌شود و حتی در ادامه آن، احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

روزنامه ایران نیز با تیتر « پول‌های سرگردان دوباره در بازار ارز »، از دلایل رشد دوباره قیمت دلار گزارش می‌دهد. ایران در گزارش خود در پاسخ به این پرسش که چرا دوباره قیمت‌ها در بازار ارز و طلا سیر صعودی به خود گرفته، می‌نویسد: به گفته صاحب‌نظران بخشی از نقدینگی مسیر خود را به سمت بازار ارز و طلا تغییر داده و باعث رشد قیمت‌ها شده است.

عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با این روزنامه در مورد افزایش قیمت طلا و سکه می‌گوید: ارز همواره به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه تعیین نرخ طلا تأثیر مستقیمی بر این بازار دارد. دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه رشد نرخ ارز است که روز گذشته دلار را به بالای 12 هزار و 500 تومان رساند.

به نظر می‌رسد هر دو روزنامه دنیای اقتصاد و ایران، نقدینگی را عامل اصلی بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد دانسته‌اند. چرا که دنیای اقتصاد نیز در بخشی از گزارش خود در مورد چرایی بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد و تفاوت آن با سامانه نیما می‌نویسد: در بازار آزاد بیشتر متقاضیان برای تبدیل سرمایه، تهیه ارز مورد نیاز از جمله برای کالاهای قاچاق یا مهاجرت حضور دارند، تقاضایی که نمی‌تواند در سامانه نیما مرتفع شود. فعالان بازار آزاد حاضرند برای یک دلار بالای ۱۲ هزار تومان بپردازند، ولی مقام ناظر و بازیگران نیمایی خرید و فروش دلار بالای ۸ هزار تومان را بعضا صلاح ندانسته‌اند.

اما یکی دیگر از روزنامه‌های صبح امروز به جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور می‌پردازد. روزنامه مردم‌سالاری با تیتر « بررسی موضوع انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور » به صحبت‌های اسحاق جهانگیری اشاره کرده است.

جهانگیری با بیان این مطلب که حدود یک چهارم جمعیت کشور در تهران بزرگ ساکن هستند، می‌گوید: حتی اگر انتقال پایتخت و مرکز سیاسی و اداری کشور به خارج از تهران انجام شود، باز هم از اهمیت و جایگاه تهران کاسته نمی‌شود و به جهت جمعیت بزرگی که در تهران بزرگ ساکن هستند، ساماندهی تهران باید همچنان در دستور کار و بعنوان یکی از موضوعات و اولویت‌های اصلی مدیریت کشور مطرح باشد.

آنگونه که مردم‌سالاری روایت کرده، جهانگیری یکی از راهکارهای حل مشکل حمل‌و‌نقل تهران را انتقال صنایع به خارج از شهر می‌داند. به گفته این رزونامه در این جلسه مقرر شده وزارت راه و شهرسازی با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های صاحب نظران دانشگاه، دستگاه‌های ذی‌ربط و تجربیات سایر کشورها، ظرف شش ماه مطالعه و پژوهشی جامع و دقیق در خصوص امکان سنجی انتقال پایتخت اداری و سیاسی کشور تدوین و آن را به دولت ارائه دهد.

روزنامه آفتاب یزد با تیتر « حربه جدید آقازاده‌ها برای فرار از افکار عمومی » خبر از یک اقدام جدید آقازاده‌ها می‌دهد. این روزنامه روایت می‌کند که برخی از آقازاده‌ها به تازگی نام خود را تغییر می‌دهند.

این روزنامه می‌نویسد: برخی روزنامه‌ها خبر داده‌اند که بعضی آقازاده‌ها به منظور استمرار سواستفاده از موقعیت خود و همچنین در حاشیه امنیت قرار گرفتن در برابر پرسش مردم، نام فامیلی خود را تغییر می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.