کد مطلب: ۵۱۱۶۱۱

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

چرا روند صعودی بورس پایدار نیست؟

چرا روند صعودی بورس پایدار نیست؟

شاخص کل بازار سهام تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد ریزش کرد ولی حمایت شد و روند صعودی بورس آغاز شد، اما این حرکت روبه جلو نیز تداوم زیادی نداشت و بورس دوباره منفی شد. دلیل این منفی بودن چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوسانات و افت مدوام شاخص کل این سوال را ایجاد کرده که چرا روند صعودی بازار سهام تداوم ندارد؟

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این روزها وضعیت شاخص کل بازار سهام ناپایدار است و به نظر می‌رسد روند نزولی شاخص کل راه را بر گرایش‌هاس صعودی بازار سهام بسته است، همچنین بازار سهام هر وقت به سمت تعادل حرکت می‌کند جو روانی حاکم بر بازار منفی می‌شود و سهامداران این تعادل را فرصتی برای خروج تلقی می‌کنند و فشار فروش دوباره افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس در رابطه با عواملی که بر بازار سهام تاثیر زیادی دارند گفت: موضوع اول بحث تحریم‌ها و برجام است که با توجه به ارزمحور بودن بازار سرمایه و اقتصاد وابسته به توافق با آمریکا این موضوع تاثیر زیادی بر بازار سهام دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که روند مذاکرات هرچند به صورت حدودی مشخص نشود بازار به اخبار این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

به گفته ابراهیمی موضوع بعدی بحث نوسانات ارزی در کشور است و فراهم نبودن زیرساخت‌های جریان‌ساز در بازار ارز از سوی دولت. در کنار این موارد ناتوانی دولت در کنترل بازار ارز باعث افزایش نوسانات در این بازار شده که تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد. موضوع دیگر که عامل کلیدی در ریزش‌های اخیر بازار سرمایه است بحث ترس و بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه است که در رفتار معاملاتی افراد حقیقی به وضوح دیده می‌شود.

این کارشناس در رابطه با دلیل بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه گفت: مداخلات و رفتارهای غیرکارشناسانه دولت از یکسو و اظهار نظرهای غیر مرتبط مسئولین سازمان‌ها از جمله وزارت صمت باعث ایجاد جو روانی ترس و بی‌اعتمادی در بازار سرمایه شده است. مقررات یک شبه سازمان و عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها نیز در بی‌اعتمادی سهامداران اهمیت زیادی داشته و ماه‌هاست که عرضه‌ها در بازار سهام از تقاضا بیشتر و باعث خروج پول زیادی از سمت سهامداران حقیقی می‌شود. سرمایه‌ای که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها و جلوگیری از دخالت سایر نهاد در بازار سرمایه می‌تواند باعث ایجاد اعتماد دوباره به بازار سهام شود و این اقدامات باید قبل از تغییر رئیس سازمان بورس انجام می‌شد و تغییر رئیس سازمان بورس بدون در نظر گرفتن ضعف‌های بازار سهام فقط فرار رو به جلو برای سلب مسئولیت است. همچنین برای تداوم روند صعودی بازار سهام باید ابهامات این بازار رفع شود و عرضه‌های آبشاری نیز کنترل شوند و جریان‌سازی‌های وزارت صمت نیز کنترل شود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهران

    چرا روند صعودی بورس پایدار نیست؟چونکه دستور بالادستی هاست که بورس ریزش کند.دلالیش را ما نمی دانیم.سرمایه مردم نابود شد.

  • کوهمره_جروق

    اول باید قوانین بورس را اسلامی کنند تا مثل نزول و قمار نباشه.مردم ضعیفتر به خاک سیاه نشستند

  • پالایش۷۰٪ ریزش

    نوسانگیر ها در زندان پالایش حبس شدند .

  • ناشناس

    بایدبنویسیم الهی باعث وبانی هرکی دست دا ره تو این ریزش بورس ونمیزاره شاخص بره بالا روبهحق خودت ای خالق هستی زیروروش کن عذابش کن در همین دنیا به حق ذات الهی خودت ..تاحالافقط فحش میدادیم ولی دیگه بریدیم وروبه نفرین اوردیم .الهی باعث وبانیش خون گریه کنه .

  • ناشناس

    پالایش یکم دیگه گندشو درآورده، حداقل نمیشه همون ده هزار تومان که بفروشیم از این بازار دزدخونه فرار کنیم. اساس بورس خالی کردن جیب مردم بوده و همچنان عین راهزن ها دارند ادامه میدن.

  • ناشناس

    مردم هیچ دانشی از بورس ندارند، فقط سهام میخرن و زیر قیمت میفروشن، آخه چکار دارید به روند بازار، شما قیمت سقف بفروشید تا سهام رشد کنه، نهایتش حقوقی میتونه سه چهار درصد بازار دستکاری کنه

  • ناشناس

    بورس یعنی کور کورانه معامله کردن، واسه چی فقط روی سایت بورس سه ردیف از حجم و قیمت معاملات نشان داده میشه؟ اگر کل بازه قیمت اون روز قابل مشاهده باشه، اینطوری مردم ضرر نمیکنن، این قصه دزدیه

  • حسین

    باسلام برای اینکه شده جایگاه دلالان برای فروش شرکتهای ورشکسته خدا عذابتان را زیاد کند که سرمایه اندک فقرارا بباد دادید مرضی بپیرید که هرلحظه ارزوی مرگ کنید.بسرغتان نیاید امین یا ربالعالمین.اخی کمی ارام گرفتم

  • ناشناس

    آقا کارشناس لطفا چروت وپرت به مردم تحویل ندید بگذارید مردم آرامش داشته باشند. شما حقوقی ها سرمایه مردم روجارو کردید همه مردم بالای 70درصد تویی بورس ضرر دارند. الله برکت الله

  • معاون

    از عید تا اخر تیر ماه ۹۹ سهامهای دولتی میانگین ۸ برابر شدن
    فروختن به ملت و خلاصالان هم ۳ روز میره بالا ۵ روز میاد پایین تا شاخص بیاد ۸۰۰ هزارچه اتفاق خوبی برای کارخونه ها افتاد که سهمشون ۸ برابر شد بعدش چه اتفاق بدی افتاد که داره میاد سر جای اولشاین وسط کی برد و کی باخت؟