کد مطلب: ۲۹۴۶۰۸

چرا شاخص بورس رشد کرد؟

چرا شاخص بورس رشد کرد؟

افزایش شاخص بورس و رکوردشکنی آن در چند روز گذشته با توجه به شرایط بد بازارهایی همچون خودرو، مسکن، طلا و ارز این سوال را مطرح می‌کند که علت این افزایش شاخص چیست؟

روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره علت رشد شاخص بورس در چند روز گذشته، اظهارداشت: در بازار شاهد رشد سهامی هستیم که به نوعی با نرخ دلار ارتباط دارند و نوسانات قیمت ارز بر آن­ها اثر دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با اشاره به خوش‌­بینی بازار توضیح داد: بازار سرمایه با احتمال افزایش نرخ­ محصولات نهایی شرکتهایی که کالای آنها با قیمت دلار مرتبط است، به یک خوش­­بینی رسیده است که علت افزایش شاخص نیز شده است.

میرصانعی درباره اینکه رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران در بازار چگونه است، تصریح کرد: رفتارهای سهام­داران زیاد هیجانی نیست، موضوع مطرح، احتمال است، وقتی خبری درخصوص آزادسازی مطرح می­‌شود شاخص بازار مثبت و وقتی که خبری منفی در این زمینه منتشر می‌­شود شاخص بازار منفی می‌­شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلیل اینکه ابهامی که در اطلاعات موجود وجود دارد بازار هیجان از خود نشان می‌­دهد. هیجان در بازار بی‌­اساس و خود به خود نیست، هیجانات در بازار ناگزیر است چرا که همچنان ابهامات در بازار وجود دارد، با رفع ابهامات این هیجانات نیز برطرف می‌شود.

وی با ارائه پیش­‌بینی در زمینه آینده بازار سرمایه، گفت: دولت‌ها نمی‌توانند برای بلندمدت قیمت‌­ها را نسبت به قیمت‌­های بازار آزاد متفاوت نگه دارند. وقتی در بازار آزاد قیمت فولاد مشخص است بی معنی است که با رانت فولاد را در بازار با قیمت خیلی پایین­‌تر توزیع کنیم. وقتی در بازار آزاد قیمت مشخصی دارد بی معنی است که با رانت خودرو با قیمت پایین‌تر توزیع شود.

میرصانعی با اشاره به اختلاف قیمت بازار آزاد و قیمت‌­های موجود یادآور شد: اختلاف این قیمت­‌ها در هیچ زمانی دوام نداشته است، دولت برای مدت محدود شاید بتواند این حالت رانتی را حفظ کند. این درحالی است که هر جا اختلاف قیمت وجود داشته باشد فساد هم به‌­وجود می­‌آید. چه بخواهیم و چه نخواهیم باید قیمت‌­ها به قیمت بازار آزاد تبدیل شود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با در نظر گرفتن اختلاف قیمت­‌ها با قیمت­‌های در بازار سرمایه افزود: این پتانسیل در بازار سرمایه نیز وجود دارد که قیمت سهام و بازار سرمایه متناسب به شرایط موجود رشد پیدا کند، در حال حاضر قیمت­‌ها در بازار سرمایه به مانند یک فنر فشرده شده است.

وی گفت: در بازار ارز و دیگر بازارها با فشار دولت قیمت کالاها افزایش پیدا کرده است، این درحالی است که در بازار سرمایه و قیمت محصولات شرکت‌­های بزرگ بورسی این افزایش قیمت اتفاق نیافتاده است، قیمت‌های محصولات و سهام شرکت­‌های بورسی به مانند فنر جمع و نگه داشته شده و اجازه افزایش قیمت داده نشده است، اما زمانی این فنر آزاد خواهد شد و به تناسب افزایش قیمت محصولات، قیمت سهام این شرکت­‌ها نیز افزایش خواهد داشت.

کارشناس بورس در انتها با تاکید بر اینکه در آینده بازار سرمایه مثبت خواهد بود، تصریح کرد: در آینده افزایش قیمت به تناسب در بازار سرمایه خواهیم داشت این در حالی است که آینده این بازار امیدوار کننده است.

منبع: آنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.